Gå til innhold

Kvinner foren eder!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i Dbl i dag at en svensk leder innrømmer å ha kastet søknader fra kvinner i søpla.

Ikke overraskende. Selv vet jeg om arbeidsgivere som sier de heller ansetter menn enn kvinner, fordi kvinnene er sårbar og må være hjemme med syke barn. Hallo! Vi lever i 2005, det skal være mulig å dele på ansvaret for barna i dag.

En annen artikkel jeg leste i dag, understøtter slike påstander. Jeg er selv godt kjent med denne problemstillingen. Jeg kan ikke annet enn å beklage mitt kjønn.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107690

Når jeg leser slike artikler blir jeg provosert. Slik sett har redaksjonen gjort en god jobb.

Damer? Har dere gjort dere noen av de samme erfaringene, og hva mener dere om denne diskrimineringen av kvinner til arbeidslivet?

Skrevet

Er det en slik diskriminering i arbeidslivet så er det selvfølgelig forkastelig! Og jeg tviler ikke på at dette stemmer, men selv har jeg ikke opplevd dette. Opplevde tvert imot å bli nærmest headhuntet til en jobb og det var mens jeg hadde en sønn som nettopp var hjerteoperert for tredje gang (han var ikke fylt 3 enda) og en datter som ikke var året engang - og dette visste arbeidsgiver meget godt. :o)

Skrevet

Jeg opplever faktisk det motsatte!

Jeg skal ansette et par nye medarbeidere nå, og vil svært gjerne ha kvinner, men sliter desverre med å finne dem..

Har selvsagt noe å si med at stillingene krever litt teknisk kompetanse, men ikke uoverkommelig...

Skrevet

Jeg opplever faktisk det motsatte!

Jeg skal ansette et par nye medarbeidere nå, og vil svært gjerne ha kvinner, men sliter desverre med å finne dem..

Har selvsagt noe å si med at stillingene krever litt teknisk kompetanse, men ikke uoverkommelig...

"Har selvsagt noe å si med at stillingene krever litt teknisk kompetanse, men ikke uoverkommelig..."

Det er bare å se på hvor mange jenter/kvinner som tar f.eks ingeniørutdanning. På skolen min har det i løpet av tre å vært to hunnkjønn i ingeniørklassene. "Smurfeutdanninger" som IT-kandidat, Bachelor IT etc. er det imidlertid mange kvinner som tar.

"..........................................."

Skrevet

"Har selvsagt noe å si med at stillingene krever litt teknisk kompetanse, men ikke uoverkommelig..."

Det er bare å se på hvor mange jenter/kvinner som tar f.eks ingeniørutdanning. På skolen min har det i løpet av tre å vært to hunnkjønn i ingeniørklassene. "Smurfeutdanninger" som IT-kandidat, Bachelor IT etc. er det imidlertid mange kvinner som tar.

Joda - men stillingen krever ikke IT utdannelse i det hele tatt egentlig. Bare en viss interesse for tekniske ting.

Men helt klart at det er lengre mellom kvinnene som har denne interessen enn menn.

Skrevet

Joda - men stillingen krever ikke IT utdannelse i det hele tatt egentlig. Bare en viss interesse for tekniske ting.

Men helt klart at det er lengre mellom kvinnene som har denne interessen enn menn.

Men det hører også med til sjeldenhetene at kvinner rekrutteres til fordel for menn, til tross for at de har IT kompetanse. Nettopp fordi de er kvinner.

Skrevet

Heldigvis har jeg ikke opplevd slik diskriminering selv såvidt jeg vet da.

Men jeg tviler ikke på at dette skjer, spesielt i næringslivet.

Skrevet

Men det hører også med til sjeldenhetene at kvinner rekrutteres til fordel for menn, til tross for at de har IT kompetanse. Nettopp fordi de er kvinner.

Mulig det, men i vår lyste jeg også ut en stilling som krevde IT kompetanse, og fikk ikke en eneste kvinnelig søker....

Jeg ønsket meg en kvinne siden det hadde vært bra for miljøet også, så mannsdominerte som vi er fra før.

Skrevet

Unnskyld meg, men hva er "smurfeutdanninger" for noe? Bare lurer, altså. :)

Skrevet

Ja, lurer også på om det ville hete "smurfeutdanninger i IT" om det var bare menn som tok disse utdanningene, eller om det automatisk blir satt "merkelapp" på utdanninger fordi det tradisjonelt sett ikke skulle vært kvinner der?

Skrevet

Ja, lurer også på om det ville hete "smurfeutdanninger i IT" om det var bare menn som tok disse utdanningene, eller om det automatisk blir satt "merkelapp" på utdanninger fordi det tradisjonelt sett ikke skulle vært kvinner der?

Smurfeutdanninger er en temmelig arrogant betegnelse ja... Ganske typisk for visse studentkretser å nedgradere andres studier.

Skrevet

Heh-heh. Noe vi som er litt mer "teknisk orienterte" kaller de som ikke er det. Bachelor IT er en studieretning som inkluderer mye systemering etc., mens Bachelor Computer Engineering (dataingeniør) inneholder matematikk, fysikk og mer tekniske IT-fag. De som tar Bachelor IT utdanning er "smurfer" (eller evt. "blårusser") :-)

"......................................."

Skrevet

Nei, andelen kvinner har absolutt ingenting med det begrepet å gjøre. Det er fortsatt overvekt av menn som tar en ikke-teknisk IT-utdanning.

Skrevet

Smurfeutdanninger er en temmelig arrogant betegnelse ja... Ganske typisk for visse studentkretser å nedgradere andres studier.

"Smurfeutdanninger er en temmelig arrogant betegnelse ja... Ganske typisk for visse studentkretser å nedgradere andres studier."

Nå må du pokker meg skjerpe deg, da. Hvor gammel er du egentlig? Noen av oss kaller dem "smurfer", og noen av de kaller oss "nerder" eller "geeks" - med rimelig åpenbar humor, spør du meg. Du skal være rimelig lite omgjengelig og selvhøytidelig for å klare å legge noen egentlig arroganse bak slikt. Snart påstår du vel at det var en dypere arroganse bak "skittkastingen" mellom rødbæsjen og blåbæsjen på videregående. *Rister på hodet*

"........................................"

Skrevet

Hehehe

Jeg misforstod helt. Trodde du med "Kvinner foren eder! " mente aldeles bokstavlig !

Skrevet

Heh-heh. Noe vi som er litt mer "teknisk orienterte" kaller de som ikke er det. Bachelor IT er en studieretning som inkluderer mye systemering etc., mens Bachelor Computer Engineering (dataingeniør) inneholder matematikk, fysikk og mer tekniske IT-fag. De som tar Bachelor IT utdanning er "smurfer" (eller evt. "blårusser") :-)

"......................................."

Ok, så kanskje for meg en sånn forklaring, ja. :)

Skrevet

Hehehe

Jeg misforstod helt. Trodde du med "Kvinner foren eder! " mente aldeles bokstavlig !

Hehe......neida. Helt ufarlig

;-)

Skrevet

Ok, så kanskje for meg en sånn forklaring, ja. :)

Det er visst skikkelig "arrogant" av meg å spøke med slikt, ifølge "Nellie" her...men hun om det :-)

"........................................."

Skrevet

"Smurfeutdanninger er en temmelig arrogant betegnelse ja... Ganske typisk for visse studentkretser å nedgradere andres studier."

Nå må du pokker meg skjerpe deg, da. Hvor gammel er du egentlig? Noen av oss kaller dem "smurfer", og noen av de kaller oss "nerder" eller "geeks" - med rimelig åpenbar humor, spør du meg. Du skal være rimelig lite omgjengelig og selvhøytidelig for å klare å legge noen egentlig arroganse bak slikt. Snart påstår du vel at det var en dypere arroganse bak "skittkastingen" mellom rødbæsjen og blåbæsjen på videregående. *Rister på hodet*

"........................................"

Så - du bruker ikke slike betegnelser fordi du egentlig synes at dine studier er så mye viktigere og mer krevende enn "smurfeutdanningene"?

Og du mener ikke at det lyder arrogant?

Føler ikke for å skjerpe meg, like lite som jeg føler for en diskusjon om temaet. Sier bare at slike betegnelser høres arrogante ut.

Skrevet

Det er visst skikkelig "arrogant" av meg å spøke med slikt, ifølge "Nellie" her...men hun om det :-)

"........................................."

Noen kan sikkert synes det er arrogant, men som du sier er det jo en vanlig sak, og det er jo bare å ta igjen med samme mynt. Sånn er det jo på de fleste studiesteder, en vennlig form for konkurrering. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...