Gå til innhold

Ang. skrivefeil...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at mange DOL'ere henger seg opp i små skrivefeil på siden her.

Selv er jeg døv, men har ikke særlige problemer med å uttrykke meg skriftlig slik de fleste døve faktisk har.

Et par døve venner av meg leser her inne innimellom, men de tør ikke skrive innlegg i frykt for å bli kritisert for skrivemåten...

Kanskje noe å tenke på før man slenger med leppa?

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

6

• petter smart

5

• DarkPink

3

• hare1365380455

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest papirtiger
Skrevet

Ja, det er så unødvendig.

Som med innlegget om verktøy her nede, hvor mange svarte på spørsmålet egentlig..

Skrevet

Ja, det er så unødvendig.

Som med innlegget om verktøy her nede, hvor mange svarte på spørsmålet egentlig..

Det var det innlegget som inspirerte meg, ja ;-)

I grunnen har dette irritert meg i lengre tid, men har ikke fått sagt det før nå. Selv synes jeg også det kan være irriterende med skrivefeil i media f.eks., men der forventer jeg jo at de har topp kompetanse i norsk. Her på DOL bør man ikke forvente slikt. Alle bør bli akseptert som de er uansett :-)

Skrevet

Det var det innlegget som inspirerte meg, ja ;-)

I grunnen har dette irritert meg i lengre tid, men har ikke fått sagt det før nå. Selv synes jeg også det kan være irriterende med skrivefeil i media f.eks., men der forventer jeg jo at de har topp kompetanse i norsk. Her på DOL bør man ikke forvente slikt. Alle bør bli akseptert som de er uansett :-)

Jeg har sikkert mange skrive- og kommafeil, men....:)

Skrevet

Jeg har sikkert mange skrive- og kommafeil, men....:)

Og det bør det være lov å ha her inne ;-)

Skrevet

Helt enig med deg, togli. Så lenge folk ikke skriver smsspråk og slik dritt men har reale skrivefeil burde folk holde kjeft.

Jeg kjenner folk med dysleksi som ikke orker å skrive her inne. Det skal ikke være lett.

Skrevet

Jeg tror ikke de fleste gjør det for å kritisere, da. Prozak f.eks, svarte jo på spørsmålet, men korrigerte høflig i tillegg. Dersom man tror det heter god verktøy, hvorfor ikke bare lære at det heter godt? Det ville jeg satt pris på. Om man ser at det er tastefeil derimot, er det jo selvsagt unødvendig.Men jeg syns ikke folk bør bevhøve å ta seg nær av (eller la være å skrive her!) pga høflig korreksjon.

Skrevet

Er enig i at det er irriterende at folk hekter seg opp i skrivefeilene og ikke innholdet. Særlig når man selv ikke har bedt om det. Skriver også mye feil her på DOL

Men er ikke årsaken til at du som døv skriver bra norsk at du faktisk har en del hørselsrest? (Bare en digresjon)

Flesteparten av de som er helt døve, altså ingen funksjonell hørselsrest har store problemer med å skrive godt norsk.

Eller er jeg helt på jordet her?

Skrevet

Enig med deg!

Det hender såklart det svir i øynene innimellom når det gjelder språkbruken, men ærlig talt....

Det er mange grunner til at man ikke behersker skriftspråket, dysleksi som Dorthe nevner, man kan bo et annet sted enn Norge ikke bruke/ høre språket til daglig, kanskje bruker man ikke språket skriftlig til daglig til tross for at man bor i Norge, kanskje har man ikke norsk som morsmål... eller som du nevner...

Det er jo ganske kjipt at noen vegrer seg for å skrive her inne av den grunn.

Skrevet

Og det bør det være lov å ha her inne ;-)

Jepp!:)

Skrevet

Helt enig :)

Det blir for dumt når noen svarer på en tråd med bare retting av et eller annet ord eller på skrivemåte.

Skrevet

Skrivefeil irriterer meg egentlig ikke så veldig - bortsett fra når folk skriver skjært, eller skrivd, eller dems - men jeg kommenterer det aldri.

Det som derimot er irriterende, er manglende avsnitt - det blir så utrolig slitsomt å lese...

Skrevet

Skrivefeil irriterer meg egentlig ikke så veldig - bortsett fra når folk skriver skjært, eller skrivd, eller dems - men jeg kommenterer det aldri.

Det som derimot er irriterende, er manglende avsnitt - det blir så utrolig slitsomt å lese...

Gjest Publisher
Skrevet

Det er alltid noen ubrukelige små mennesker med lavt selvbilde i det virkelige liv, som finner tilfredstillelse i å rette på andres små skrivefeil på internett. Vi må nok bære over med de, forhåpentligvis kan aktiviteten kurere de underveis.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Helt enig med deg, togli. Så lenge folk ikke skriver smsspråk og slik dritt men har reale skrivefeil burde folk holde kjeft.

Jeg kjenner folk med dysleksi som ikke orker å skrive her inne. Det skal ikke være lett.

"Jeg kjenner folk med dysleksi som ikke orker å skrive her inne. Det skal ikke være lett."

Kanskje et tips til de kan være å skrive et lite ps på slutten. -At de har dysleksi og det kan dermed være en del skrivefeil? =)

Vet på andre forum så skrive de feks sånn i signaturen sin =)

Skrevet

Ja, og avsnitt bør jo de fleste klare å få til uansett :-)

Skrevet

Ja, og avsnitt bør jo de fleste klare å få til uansett :-)

Etter at jeg kommenterte det til en her inne en gang, en som skrev et sinnsykt langt innlegg uten avsnitt - så tør jeg ikke si et pip om skrivefeil med mindre jeg "kjenner" vedkommende såpass godt at jeg vet at det tåles.

For makan til kjeft jeg fikk den gangen! Og streng beskjed om at dyslektikere ikke alltid så at de burde ha avsnitt i teksten heller.

Skrevet

Er enig i at det er irriterende at folk hekter seg opp i skrivefeilene og ikke innholdet. Særlig når man selv ikke har bedt om det. Skriver også mye feil her på DOL

Men er ikke årsaken til at du som døv skriver bra norsk at du faktisk har en del hørselsrest? (Bare en digresjon)

Flesteparten av de som er helt døve, altså ingen funksjonell hørselsrest har store problemer med å skrive godt norsk.

Eller er jeg helt på jordet her?

Jeg har en bitteliten høreselsrest som jeg ifølge legene ikke skal kunne ha nytte av, men den funker da så smått (nå har jo ikke jeg noe å sammenligne med da ;-))

Med høreapparat oppfatter jeg masse lyder, men klarer ikke skille dem fra hverandre. Likevel gjør høreapparatene slik at jeg får bedre kontroll på stemmeleiet osv, dvs at jeg vet hvor høyt/lavt jeg skal snakke.

Jeg kjenner endel døve (stokk døve ;-)) som skriver perfekt norsk og endel døve med litt hørselsrest som skriver veldig dårlig norsk.

Selv hadde jeg nok aldri blitt god i norsk uten litt "språkøre" (språksyn;-)) og bøker. Jeg lærte tidlig å lese og var en skikkelig bokorm. Når de hørendes talespråk er utilgjengelig, må man lære det via skrift (tror jeg?).

Forøvrig har jeg et godt talespråk (ikke innlært på en naturlig måte) og da går jo skriftspråket litt mer av seg selv.

Skrevet

Jeg tror ikke de fleste gjør det for å kritisere, da. Prozak f.eks, svarte jo på spørsmålet, men korrigerte høflig i tillegg. Dersom man tror det heter god verktøy, hvorfor ikke bare lære at det heter godt? Det ville jeg satt pris på. Om man ser at det er tastefeil derimot, er det jo selvsagt unødvendig.Men jeg syns ikke folk bør bevhøve å ta seg nær av (eller la være å skrive her!) pga høflig korreksjon.

Da skulle du visst hvor vanskelig det er for en som er døv å vite hvorfor man skriver "godt" foran "verktøy" og "god" foran f.eks."venn"!

Hørende får dette inn på en normal måte fra nyfødtstadiet. Døve må pugge det og jammen er det mye å pugge i det norske språket ;-)

På norsk tegnspråk sier vi "god" uansett. Grammatikken er bygget opp på en helt annen måte enn norsk grammatikk...

Skrevet

Etter at jeg kommenterte det til en her inne en gang, en som skrev et sinnsykt langt innlegg uten avsnitt - så tør jeg ikke si et pip om skrivefeil med mindre jeg "kjenner" vedkommende såpass godt at jeg vet at det tåles.

For makan til kjeft jeg fikk den gangen! Og streng beskjed om at dyslektikere ikke alltid så at de burde ha avsnitt i teksten heller.

Så du har ikke fortrengt kjeften du fikk, nei ;-)

Hmm, dyslektikere ser vel når de skal ha avsnitt vil jeg tro? Eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...