Gå til innhold

Ang. skrivefeil...

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Jeg kjenner folk med dysleksi som ikke orker å skrive her inne. Det skal ikke være lett."

Kanskje et tips til de kan være å skrive et lite ps på slutten. -At de har dysleksi og det kan dermed være en del skrivefeil? =)

Vet på andre forum så skrive de feks sånn i signaturen sin =)

Men det blir litt dumt det også.. Når det gjelder f.eks. det å være døv, så er det ikke sikkert man vil si det her inne. Døvemiljøet er ikke så altfor stort, for å si det sånn..

Jeg har "truffet" folk her inne som jeg har skjønt har vært døve pga ordstillingen og grammatikken.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

6

• petter smart

5

• DarkPink

3

• hare1365380455

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da skulle du visst hvor vanskelig det er for en som er døv å vite hvorfor man skriver "godt" foran "verktøy" og "god" foran f.eks."venn"!

Hørende får dette inn på en normal måte fra nyfødtstadiet. Døve må pugge det og jammen er det mye å pugge i det norske språket ;-)

På norsk tegnspråk sier vi "god" uansett. Grammatikken er bygget opp på en helt annen måte enn norsk grammatikk...

Ah.. lærte noe nytt idag også da gitt ;)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Men det blir litt dumt det også.. Når det gjelder f.eks. det å være døv, så er det ikke sikkert man vil si det her inne. Døvemiljøet er ikke så altfor stort, for å si det sånn..

Jeg har "truffet" folk her inne som jeg har skjønt har vært døve pga ordstillingen og grammatikken.

Ja, det blir litt annderledes når en er døv. Men hvis en allikevel kjenner igjen skrivemåte?? =)

Skrevet

"Jeg kjenner folk med dysleksi som ikke orker å skrive her inne. Det skal ikke være lett."

Kanskje et tips til de kan være å skrive et lite ps på slutten. -At de har dysleksi og det kan dermed være en del skrivefeil? =)

Vet på andre forum så skrive de feks sånn i signaturen sin =)

Jeg også synes det er for mye pirk i skrivefeiler.

Synes ikke dol er rette plassen å pirke i andres skrivemåter jeg.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg også synes det er for mye pirk i skrivefeiler.

Synes ikke dol er rette plassen å pirke i andres skrivemåter jeg.

Jeg irriterer meg grenseløst over visse skrivefeil. Og synes mange er sløve med å skrive riktig norsk. Meg inkl.

Jeg burde skjerpe meg.. *smekk på figrene*

På dol blir det pirket på så mye rart.

Skrevet

Ja, det blir litt annderledes når en er døv. Men hvis en allikevel kjenner igjen skrivemåte?? =)

Jepp, _jeg_ kjenner den igjen, men tror ikke nødvendigvis folk som ikke kjenner til tegnspråkgrammatikken skjønner at personen er døv....

Skrevet

Kan det være så farlig da? . jeg setter pris på de rettelsene jeg har fått på DOL - jeg skrev i alle år VÆRRE, helt til jeg kom på DOL og jeg har skriving som en stor del av jobben min. Men å kommentere sånne feil som bare er tastefeil blir for dumt.

Så nå vet dere det - jeg VIL blir rettet på :)

Skrevet

Ja, og avsnitt bør jo de fleste klare å få til uansett :-)

Man skulle tro det? Det blir jo lettere å ha oversikten over det du skriver også da?

Men nei, det er visst ikke så lett...

Skrevet

Det er vel heller få som svarer for å korrigere skrivefeil? Hvis du tenker på det som denne fjotten nedenfor angrep meg for, så var det vel rimelig åpenbart at det ikke var et svar som var skrevet for å korrigere?

Det er tull å skrive rette-innlegg. Men om man nevner en skrivefeil sammen med et svar, så skal man være rimelig nærtagende for å gjøre noe nummer ut av det. I tillegg blir skrivefeil ofte kommentert med et smil, noe som gjør at man rett og slett ikke _kan_ ta det som noe negativt og/eller arrogant etc.

".........................................."

Skrevet

Etter at jeg kommenterte det til en her inne en gang, en som skrev et sinnsykt langt innlegg uten avsnitt - så tør jeg ikke si et pip om skrivefeil med mindre jeg "kjenner" vedkommende såpass godt at jeg vet at det tåles.

For makan til kjeft jeg fikk den gangen! Og streng beskjed om at dyslektikere ikke alltid så at de burde ha avsnitt i teksten heller.

Sånn "kjeft" skal du bare ignorere, spør du meg. Når man råder folk til å bruke avsnitt, så bør de som får høre det skjønne at det er et tips som vil gjøre at flere gidder å lese innleggene deres. Jeg gidder aldri å lese laaaange innlegg uten avsnitt - kan man skrive, så kan man lage avsnitt. Og dysleksi har vel lite å gjøre med at man ikke klarer å lage dobbelt mellomrom innimellom på en kjempelang tekst.

"........................................."

Skrevet

Da skulle du visst hvor vanskelig det er for en som er døv å vite hvorfor man skriver "godt" foran "verktøy" og "god" foran f.eks."venn"!

Hørende får dette inn på en normal måte fra nyfødtstadiet. Døve må pugge det og jammen er det mye å pugge i det norske språket ;-)

På norsk tegnspråk sier vi "god" uansett. Grammatikken er bygget opp på en helt annen måte enn norsk grammatikk...

"Da skulle du visst hvor vanskelig det er for en som er døv å vite hvorfor man skriver "godt" foran "verktøy" og "god" foran f.eks."venn"!"

Jo, men hvordan klarer du å ta deg nær av det hvis noen påpeker det på høflig måte, uten at det på noen måte bærer preg av kritikk e.l.? Jeg får da ofte kommentarer på skrivefeil, men så lenge det er en kommentar i et svar som også er et saklig svar på innlegget, så er det da ikke mulig å bli fornærmet av det?

"..........................................."

Skrevet

Ja, det er så unødvendig.

Som med innlegget om verktøy her nede, hvor mange svarte på spørsmålet egentlig..

Heh-heh...var det noen andre enn undertegnede som svarte på spørsmålet, egentlig? Og så var det jeg som ble angrepet av en snørrunge fordi jeg med en åpenbart humoristisk smiley kommenterte ordet "god" i forhold til "godt"?

Gjest papirtiger
Skrevet

Heh-heh...var det noen andre enn undertegnede som svarte på spørsmålet, egentlig? Og så var det jeg som ble angrepet av en snørrunge fordi jeg med en åpenbart humoristisk smiley kommenterte ordet "god" i forhold til "godt"?

Det var poenget mitt. Tror neppe trådstarteren var ute etter ørten uvesentlige svar.

Skrevet

Sånn "kjeft" skal du bare ignorere, spør du meg. Når man råder folk til å bruke avsnitt, så bør de som får høre det skjønne at det er et tips som vil gjøre at flere gidder å lese innleggene deres. Jeg gidder aldri å lese laaaange innlegg uten avsnitt - kan man skrive, så kan man lage avsnitt. Og dysleksi har vel lite å gjøre med at man ikke klarer å lage dobbelt mellomrom innimellom på en kjempelang tekst.

"........................................."

Jeg husket det plutselig i går og tatt i betraktning de kjeftdaskene jeg har fått her inne så måtte det vært en real omgang ettersom det skremte vannet av meg!

Jeg trodde heller ikke dyslektikere hadde problemer med å se når det skulle være avsnitt (de jeg kjenner bruker tvertimot _masse_ luft og avsnitt når de skriver!), men jeg måtte bare ikke komme her og komme her altså!

Skrevet

Da må de være oversensitive for det er svært sjelden noen kommenterer skrivefeil. Det er derimot ikke uvanlig at man kommenterer mangel på avsnitt eller bruk av SMS språk.

Ønsker en svar så bør en gjøre seg forstått. Enkelte innlegg er omtrent umulige å forstå.

Skrevet

Da må de være oversensitive for det er svært sjelden noen kommenterer skrivefeil. Det er derimot ikke uvanlig at man kommenterer mangel på avsnitt eller bruk av SMS språk.

Ønsker en svar så bør en gjøre seg forstått. Enkelte innlegg er omtrent umulige å forstå.

Hvis du ikke skjønner innlegg med dårlig norsk er det kanskje du som har et problem? ;-)

SMS-språk er en skriveform man _velger_ å uttrykke seg på, så her skjønner jeg at enkelte reagerer. Å ellers være dårlig til å uttrykke seg skriftlig kan man oftest ikke noe for. Det blir omtrent som å be den lamme om å skjerpe seg og komme seg ut av rullestolen!

Skrevet

"Da skulle du visst hvor vanskelig det er for en som er døv å vite hvorfor man skriver "godt" foran "verktøy" og "god" foran f.eks."venn"!"

Jo, men hvordan klarer du å ta deg nær av det hvis noen påpeker det på høflig måte, uten at det på noen måte bærer preg av kritikk e.l.? Jeg får da ofte kommentarer på skrivefeil, men så lenge det er en kommentar i et svar som også er et saklig svar på innlegget, så er det da ikke mulig å bli fornærmet av det?

Jeg hadde nok blitt temmelig lei hvis omtrent hvert eneste innlegg jeg skrev ble kommentert i forhold til skrivefeil, selv om dette ble gjort på en høflig måte.

De fleste døve vet da utmerket godt at de ikke skriver spesielt godt norsk og trenger således ikke å bli minnet på det.

Hva er egentlig poenget med å rette andres skrivefeil? Å føle seg "viktig" eller "bedre" selv? Selv føler jeg ikke behov for å belære andre DOL'ere så lenge de ikke spør meg om det...

Skrevet

Hvis du ikke skjønner innlegg med dårlig norsk er det kanskje du som har et problem? ;-)

SMS-språk er en skriveform man _velger_ å uttrykke seg på, så her skjønner jeg at enkelte reagerer. Å ellers være dårlig til å uttrykke seg skriftlig kan man oftest ikke noe for. Det blir omtrent som å be den lamme om å skjerpe seg og komme seg ut av rullestolen!

Jeg skjønner de fleste innlegg, men enkelte har så mange feil, feil ordbruk og er så lite sammenhengende at det er vanskelig. Da er det de som skriver inn som har et problem.

At det er enkelte som ikke kan noe for dette er sikkert sant (men mange gidder bare ikke legge litt arbeid inn i innlegget), men så lenge de ikke skriver at de har problemer så kan ikke vi vite det. Hadde de sagt det og folk fortsatt kritiserte dem kunne en sammenlignet det med å be handikappede om å skjerpe seg. Men når de ikke gjør det blir det noe helt annet.

Skrevet

Det er enda vanskeligere å vite at en innskriver på DOL er døv. Å rette på vedkommende kan uansett være godt ment, så vet vedkommende det til neste gang.

Skrevet

Jeg hadde nok blitt temmelig lei hvis omtrent hvert eneste innlegg jeg skrev ble kommentert i forhold til skrivefeil, selv om dette ble gjort på en høflig måte.

De fleste døve vet da utmerket godt at de ikke skriver spesielt godt norsk og trenger således ikke å bli minnet på det.

Hva er egentlig poenget med å rette andres skrivefeil? Å føle seg "viktig" eller "bedre" selv? Selv føler jeg ikke behov for å belære andre DOL'ere så lenge de ikke spør meg om det...

Selvfølgelig er det tullete å drive å rette andres skrivefeil hele tiden - da forsøker man jo å innta en funksjon man ikke har.

I det tilfellet jeg nevnte, så spurte jeg faktisk om det var det vedkommende mente, med en smiley da jeg regnet med at det var det. Og vedkommende tok det også med et smil. Det _kunne_ ha vært slik at h*n faktisk mente "godverktøy" og ikke "godt verktøy".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...