Gjest når jeg ikke bor i Norge selv Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Det er jammen mye å sette seg inn i når man skal gifte seg:) Jeg driver og fyller ut papirene som Folkeregisteret skal behandle før jeg får en ekteskapsattest. (ja, det må man nemlig ha fraogmed 2004) Vi bor i England, men skal gifte oss i Norge. Samboeren min er britisk. På papirene står det "Dersom du ikke er av norsk nasjonalitet, må du vedlegge dokumentasjon på gyldig opphold i Norge". Greit nok det, men vi BOR JO IKKE i Norge og han har følgelig ikke noen dokumentasjon på lovlig opphold. Betyr dette at det holder med et pass? En engelskmann er jo lovlig i Norge om han tar seg en helgetur dit f.eks, og da holder det jo med pass?! Eller hvordan skal jeg tolke det?! Håper ikke det blir problemer ut av dette for jeg vil gjerne gifte meg i gamlelandet:) Noen med erfaring eller kunnskap på området? 0 Siter
Gjest Scottmen Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 Ta en telefon til folkeregisteret/ligningskontoret, tlfnummeret står sikkert på noen av papirene du allerde har. 0 Siter
monass Skrevet 26. september 2005 Skrevet 26. september 2005 Jeg bodde i Tyskland med "min" tysker, og vi dro til Norge for å gifte oss. Gikk helt fint det. Det var vel muligens noe papirgreier vi måtte ta med, men det husker jeg ikke... Ring kirkekontoret (eller byfogden) så får du sikkert svar. Vi fikk iallefall giftet oss i kirken på hjemstedet vårt -og det til tross for at ingen av oss var medlem i den norske kirke, ingen bodde i Norge, men jeg var norsk statsborger,da.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.