Gå til innhold

Boliglån - jeg spør kanskje dumt...

Anbefalte innlegg

Gjest førstegangskjøper
Skrevet

Hva er forskjellen på et serielån og et annuitetslån?

Takknemlig for raskt svar!

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Jeg tror det er slik at ved annuitetslån betaler du like mye hver måned. Først med mye renter og lite avdrag, og så med mindre og mindre renter og større og større avdrag.

Med serielån betaler du mye i begynnelsen og så mindre og mindre og mindre etterhvert som årene går....tror jeg

Skrevet

Jeg tror det er slik at ved annuitetslån betaler du like mye hver måned. Først med mye renter og lite avdrag, og så med mindre og mindre renter og større og større avdrag.

Med serielån betaler du mye i begynnelsen og så mindre og mindre og mindre etterhvert som årene går....tror jeg

Serielån har faste avdrag og renter i tillegg som går ned etter som lånet blir mindre.

Annuitetslån har samme sum hver gang, og da er rentedelen høyest først og siden blir avdragsdelen høyere etterhvert.

Skrevet

Serielån: Avdraget er like stort hver måned - altså selve pengene du skylder - men rentene er størst i begynnelsen så lånet er dyrest første årene. Du betaer hele tiden renter av saldoen.

Det gjør du også med et annuitetslån, men da er alt regnet ut slik at du betaler like mye hver måned - men det gjør at avdragene - de pengen du faktisk skylder er minst i begynnelsen og øker mot slutten - i takt med at rentene minker.

Her er en graf som viser deg det visuelt:

Bla litt nedover her;

http://www.romsdals.fellesbank.no/Rfb/rfb3.nsf/pages/A1FAC03FB20364C2C1256ED7003932C1

Skrevet

Kan også legge til at annuitetslån er det bankene normalt tilbyr kundene sine. Dvs. at man skal betale like mye hver mnd.

I tillegg finnes også en tredje løsning som vel blir betegnet som boligkreditt. Da betaler du bare renter (ikke noe avdrag dersom du ikke har lyst til det)

Med boligkreditt kan du f.eks. låne 1 mill, velge å betale ned f.eks. 100.000. Dersom du da trenger penger kan du gå i banken og "ta ut" de 100.000 du tidligere har betalt ned på låne. Altså veldig fleksibelt dersom du trenger penger senere.

(Men det krever nok at du har litt selvdisiplin og får betalt ned litt lån også...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...