Gå til innhold

Vi stemte rødt - men ...ups ?

Anbefalte innlegg

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gripp

25

• Dorthe

19

• mil1365380270

13

• Prozak

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg syns det er tragisk jeg.

Det er vel like mange som er "krøsuser" som "fattige" her i landet - det er de FATTIGE vi kan hjelpe - ikke ramme de få som hjelper oss andre "dødelige" med arbeidsplasser. Jeg fatter ikke at ikke folk ser dette!

Skrevet

Noen av oss syns det er ok å betale noen kroner mer i skatt, såfremt de brukes til bedre barnehage, bedre skole og bedre eldreomsorg.

Skrevet

Noen av oss syns det er ok å betale noen kroner mer i skatt, såfremt de brukes til bedre barnehage, bedre skole og bedre eldreomsorg.

Hvis du mener at arbeidsfolk bør betale over 50% av lønna si i skatt, pluss arbeidsgiveravgift..totalt ca 65%, er du uhyre "edel" og selvutslettende.

Driver du med selvpisking også?

Skrevet

Jeg syns det er tragisk jeg.

Det er vel like mange som er "krøsuser" som "fattige" her i landet - det er de FATTIGE vi kan hjelpe - ikke ramme de få som hjelper oss andre "dødelige" med arbeidsplasser. Jeg fatter ikke at ikke folk ser dette!

Det morsomme er at de som har bra fete lønner, bare sørger for å få lønna justert slik at skatteøkningen kompenseres.

Ingen kan forventes å få redusert reallønn. Det er verdens beste argument i lønnsforhandlingene.

Dermed øker bedriftenes kostnader og konkurranseevnen svekkes.

Så til det virkelig morsomme...når de røde er feid ut, vil vi beholde den økte bruttolønna og nyte godt av reduksjon av toppskatt...en reduksjon som vil tvinge seg frem.

Og vi takker de røde og ler hele veien til banken.

Skrevet

Hvis du mener at arbeidsfolk bør betale over 50% av lønna si i skatt, pluss arbeidsgiveravgift..totalt ca 65%, er du uhyre "edel" og selvutslettende.

Driver du med selvpisking også?

jeg betaler ikke over 50% skatt på alt :)

Denne måneden var det 35583, av det trekkes 12000 til skatt og jeg sitter igjen med 23000.

Det er ikke allverden, men nok ti loat jeg bor bra, spiser bra og har artige og dyre nok hobbyer.

Skrevet

jeg betaler ikke over 50% skatt på alt :)

Denne måneden var det 35583, av det trekkes 12000 til skatt og jeg sitter igjen med 23000.

Det er ikke allverden, men nok ti loat jeg bor bra, spiser bra og har artige og dyre nok hobbyer.

men da er dere vel to om å tjene penger - ingen barn?

Skrevet

Og de gjeninnfører boligskatten???? Trodde det utysket var gravlagt for godt.

Og folket jubler. Idioter!

Skrevet

"vanlige" arbeidsfolk tjener ikke 400.000,- i året (som blir det nye innslagspunktet). Det er dessuten de som tjener 800.000,- som vil merke det mest...dvs de merker det vel knapt likelvel..

Hvis du "rammes" av toppbeskatning bør det være en pekepinn på at du er priviligert som tjener mer enn de fleste i landet du bor. Derfor bør du også yte mer til samfunnets goder som du nyter godt av.

Ha en fin dag!

Skrevet

"vanlige" arbeidsfolk tjener ikke 400.000,- i året (som blir det nye innslagspunktet). Det er dessuten de som tjener 800.000,- som vil merke det mest...dvs de merker det vel knapt likelvel..

Hvis du "rammes" av toppbeskatning bør det være en pekepinn på at du er priviligert som tjener mer enn de fleste i landet du bor. Derfor bør du også yte mer til samfunnets goder som du nyter godt av.

Ha en fin dag!

De betaler jo mer uansett!

30% av 200.000 er mindre enn 30% av 800.000.

At ikke folk ser det da?

Skrevet

men da er dere vel to om å tjene penger - ingen barn?

1 barn og inntekt nr 2 er lavere enn mitt.

Det hjelper på å ikke ha så mye studielån og boliglån, de 10 årene jeg har vært i arbeidslivet har jeg prioritert å betale ned på lån fremfor luksusprodukter.

Er ikke 'superfedt' med økonomi, men jeg har det bra og har det bedre enn 99% av verdens befolkning. Jeg gråter ikke om jeg må betale noe mer eller noe mindre i forhold til det jeg gjør nå.

Skrevet

At ikke folk ser det da?

Beløpsmessig mindre, men relativt mye mer.

Skrevet

At ikke folk ser det da?

Jeg vil tro(!) at det er få personer som tjener 200.000,- i året og blir trukket 30% skatt! I såfall har de absolutt ingen gjeld og ingen barn, eller de har en partner som tjener nok til russisk kaviar på loffen.

Skrevet

Ha en fin dag!

Gjennomsnittlig årslønn for en industriarbeider er ca 350.000 kroner. I tillegg kommer diverse overtid og tillegg. Med årslønn menes samlet lønn for et årsverk med normalt antall arbeidsdager, eksklusive uregelmessige tillegg.

En senking av innslagspunktet for toppskatt fra dagens nivå på 381.000 vil altså ramme vanlige arbeidsfolk....som alltid når skattene skjerpes.

Årsaken er så enkel at selv sosialister kanskje kan skjønne den: Skal skatteøkning ha noen reell effekt på statsbudsjettet, må vanlige arbeidsfolk betale...fordi vi er mange.

Skrevet

Relativt mye mer?

Skrevet

Det morsomme er at de som har bra fete lønner, bare sørger for å få lønna justert slik at skatteøkningen kompenseres.

Ingen kan forventes å få redusert reallønn. Det er verdens beste argument i lønnsforhandlingene.

Dermed øker bedriftenes kostnader og konkurranseevnen svekkes.

Så til det virkelig morsomme...når de røde er feid ut, vil vi beholde den økte bruttolønna og nyte godt av reduksjon av toppskatt...en reduksjon som vil tvinge seg frem.

Og vi takker de røde og ler hele veien til banken.

Og akkurat det du beskriver her er jo nettopp realitietene.

Det SKAPER større lønnsforskjeller, selv om argumentene for dette er å bruke skattesystemet til å utjevne lønnsforskjellene.

Bruttolønnsforskjellene økes ytterligere, og de "rike" (iht Ap - de som tjener mer enn 400.000,- brutto) får også igjen for dette når pensjonen skal beregnes.

Så visst ler vi:-)

Skrevet

Har du drekki i dag? hehe

Skrevet

Jeg betaler gjerne noe mer i skatt hvis jeg vet at skolen mine barn på blir bedre, at mine foreldre får det godt hvis de må på institusjon og at mine barnebarn kan få barnehageplass.

Heller det en nok et TV-apparat eller enda mer leker til barna.

Skrevet

Relativt mye mer?

For en lavtlønnet med 200.000 er 30% mye 'større andel' enn for en med 800.000.

Dette er fordi 30% av 200.000 kjører deg på et eksistensminimum, men for en på 800.000 beveger vi oss ganske godt over.

Siden et samfunn trenger en viss felles pengepot for å ivareta felles goder, vil det rett og slett ikke være nok om de med 800.000 har samme skattesats.

Det betyr at 'flatskatten' måtte vært relativt høy, eventuelt måtte flere tjenester og goder avvikles, og høyere egenandeler.

Dette ville igjen ført til at 30% av 200.000 ville blitt enda mindre, siden subsidiene fra 800.000 ville falt bort.

Skrevet

For en lavtlønnet med 200.000 er 30% mye 'større andel' enn for en med 800.000.

Dette er fordi 30% av 200.000 kjører deg på et eksistensminimum, men for en på 800.000 beveger vi oss ganske godt over.

Siden et samfunn trenger en viss felles pengepot for å ivareta felles goder, vil det rett og slett ikke være nok om de med 800.000 har samme skattesats.

Det betyr at 'flatskatten' måtte vært relativt høy, eventuelt måtte flere tjenester og goder avvikles, og høyere egenandeler.

Dette ville igjen ført til at 30% av 200.000 ville blitt enda mindre, siden subsidiene fra 800.000 ville falt bort.

Neida - man "redder" bare de med lav lønn med store bunnfradrag (les: borgerlønn) og så kjører man flat skatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...