Gå til innhold

Vi stemte rødt - men ...ups ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neida - man "redder" bare de med lav lønn med store bunnfradrag (les: borgerlønn) og så kjører man flat skatt.

Med enda høyere bunnfradrag vil det bli enda mindre inn, blir det ikke ?

Resultatet blir det samme. Mindre penger inn til statskassen som fører til reduserte velferdsgoder.

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gripp

25

• Dorthe

19

• mil1365380270

13

• Prozak

13

Mest aktive i denne tråden

Gjest slutt på deltid
Skrevet

Det betyr vel at forledre bare får enda mindre tid med barna sine. Selv har jeg deltidsstilling for å få tid til barna mine. Mange barn i dag lider jo nettopp fordi forledrene ikke har tid til de. Med økt skatt blir jeg nødt til å jobbe mere. Dermed blir det også mindre tid til barna.

Skrevet

Med enda høyere bunnfradrag vil det bli enda mindre inn, blir det ikke ?

Resultatet blir det samme. Mindre penger inn til statskassen som fører til reduserte velferdsgoder.

Mindre enn nå?

Skrevet

Jeg betaler gjerne noe mer i skatt hvis jeg vet at skolen mine barn på blir bedre, at mine foreldre får det godt hvis de må på institusjon og at mine barnebarn kan få barnehageplass.

Heller det en nok et TV-apparat eller enda mer leker til barna.

Hadde noe av dette skjedd hadde jeg vært enig med deg. Men sist AP var i regjering så var tilbudene like dårlige som i dag. Tror du virkelig det blir bedre nå?

Skrevet

"vanlige" arbeidsfolk tjener ikke 400.000,- i året (som blir det nye innslagspunktet). Det er dessuten de som tjener 800.000,- som vil merke det mest...dvs de merker det vel knapt likelvel..

Hvis du "rammes" av toppbeskatning bør det være en pekepinn på at du er priviligert som tjener mer enn de fleste i landet du bor. Derfor bør du også yte mer til samfunnets goder som du nyter godt av.

Ha en fin dag!

Det verken du eller AP/SV har skjønt at inntekt bare forteller halve sannheten. Jeg tjener litt over 400 000, men det du må huske på er at jeg brukte 7 år på høyere utdanning og hadde 350 000 i lån da jeg begynte å jobbe.

Sammenligner du dette med en som f.eks. sitter i kassa på rimi og startet rett etter ungdomsskolen, har vedkommende 10 års forsprang i arbeidslivet og null studielån.

Derfor burde utdanning og studielån også bli tatt i betraktning ved toppskatt.

Skrevet

Jeg betaler 46% i skatt og jaggu ble jeg skyldig i år i tillegg. Får jeg høyere skatt nå, så bikker jeg fort 50 %.

Begynner å bli lei ja.

Skrevet

Men synes du ikke at folk som tjener 400 000 kr har så de klarer seg da og klarer å betale litt mer til fellesskapet?

Jeg må virkelig si at jeg ikke har medlidenhet med folk i den lønnsklassen.

Skrevet

Men synes du ikke at folk som tjener 400 000 kr har så de klarer seg da og klarer å betale litt mer til fellesskapet?

Det er ikke slik at folk som tjener en smule mer enn gjennomsnittet er samfunnsfiender, skjønner du. Og det er heller ikke slik at disse kan flås uten at det har effekter på andre områder. Faktisk er det slik at samfunnet må ta andre hensyn enn å øke trygdene mest mulig.

Jeg ser godt poenget i at de med aller minst bør få bedret sin situasjon noe. Men hvis du tror at fattige er tjent med at skattetrykket på vanlige lønninger øker utover 65%, tar du feil. Trygdemottakere vil på sikte ikke tjene på at de som betaler, skattes i hjel.

Det virker som du har et politisk syn som utelukkende har egen lommebok som perspektiv. Og det er greit nok, men litt snevert etter min smak.

Gjest he, he, he, he
Skrevet

Nå ligger faktisk gjennomsnittslønna til en industriarbeider på 350000. Da er vel ikke 400000 så veldig høy lønn da?

Og forresten, har ikke du en unge på privatskole, det er vel fy,fy ifølge sv. Ikke noe fritt skolevalg der i gården.

Da må du takke og bukke for de dårlige kommunale tilbudene.

Gjest Flott gjort!
Skrevet

De øker skattene for seg selv også, og gir de lavtlønte og syke mere.

Jeg synes det er fantastisk flott og solidarisk politikk blottet for egoisme(i motsetning til Bondevikregjeringens skattepolitikk).

Skrevet

Det er ikke slik at folk som tjener en smule mer enn gjennomsnittet er samfunnsfiender, skjønner du. Og det er heller ikke slik at disse kan flås uten at det har effekter på andre områder. Faktisk er det slik at samfunnet må ta andre hensyn enn å øke trygdene mest mulig.

Jeg ser godt poenget i at de med aller minst bør få bedret sin situasjon noe. Men hvis du tror at fattige er tjent med at skattetrykket på vanlige lønninger øker utover 65%, tar du feil. Trygdemottakere vil på sikte ikke tjene på at de som betaler, skattes i hjel.

Det virker som du har et politisk syn som utelukkende har egen lommebok som perspektiv. Og det er greit nok, men litt snevert etter min smak.

Det er vel heller du som har et egoistisk og snevert syn her. Min mann tjener godt over 400 000 kr og stemte rødt.

Vi har ingen problemer med å betale noe mer i skatt for at ting som kommer fellesskapet tilgode kan finansieres; som skole, eldreomsorg, trygdeordninger osv.

Det er jo ikke sånn at hvis du kommer over 400 000 kroner så får du mindre penger utbetalt enn hvis du f.eks tjener 380 000. Det virker nemlig som om du tror det.

Skrevet

De øker skattene for seg selv også, og gir de lavtlønte og syke mere.

Jeg synes det er fantastisk flott og solidarisk politikk blottet for egoisme(i motsetning til Bondevikregjeringens skattepolitikk).

Hvis du la merke til SV's uttalelse om skatt, skulle de som tjente over 600' virkelig få smake skattepisken.

Det er (selvsagt) eksakt det stortingsrepresentantene tjener.

SP (Lundteigen) ville ilegge boligskatt på alle boliger større enn sin egen.

Solidaret? Muahahaha...

Skrevet

Det er vel heller du som har et egoistisk og snevert syn her. Min mann tjener godt over 400 000 kr og stemte rødt.

Vi har ingen problemer med å betale noe mer i skatt for at ting som kommer fellesskapet tilgode kan finansieres; som skole, eldreomsorg, trygdeordninger osv.

Det er jo ikke sånn at hvis du kommer over 400 000 kroner så får du mindre penger utbetalt enn hvis du f.eks tjener 380 000. Det virker nemlig som om du tror det.

Hvor mye skatt synes du det bør betales av inntekt over 400.000? I dag er det ca 65% (inntektsskatt 50% og arb.giveravgift 15%).

Hvor mye synes du er rimelig?

Skrevet

Nå ligger faktisk gjennomsnittslønna til en industriarbeider på 350000. Da er vel ikke 400000 så veldig høy lønn da?

Og forresten, har ikke du en unge på privatskole, det er vel fy,fy ifølge sv. Ikke noe fritt skolevalg der i gården.

Da må du takke og bukke for de dårlige kommunale tilbudene.

Jeg kjenner ikke en kjeft som tjener over 300 000 kr jeg.

Og jeg er helt enig med sv som sier privatskoler er fy fy, men i nødens stund så tyr man til andre løsninger hvis det er nødvendig.

Gjest Flott gjort?
Skrevet

Virker som du prøver å dumme henne ut som en uvitende :(

De som tjener 400.000 + + har råd til å betale høyere skatt, og det vil fungere fint ellers også(det har funka før).

Med Bondevikregjeringen fikk mannen min 10.000 i skattelette, mens jeg som lavtlønnet ble fratatt tilsvarende(fikk økt skatten med 10.000). Jeg kan ta med at han ikke delte de 10 med meg, så de gikk ikke til noen felleskasse,hehe.

Skrevet

En vanlig lønning for meg er rundt 250-300 000. Jeg kjenner bare helt vanlige folk med helt vanlige lønninger og treårig høyskoleutdannelse.

Skrevet

Hvor mye skatt synes du det bør betales av inntekt over 400.000? I dag er det ca 65% (inntektsskatt 50% og arb.giveravgift 15%).

Hvor mye synes du er rimelig?

Jeg har ikke noe eksakt tall på det da, men så lenge du ikke er arbeidsgiver så er det vel ikke akkurat du som betaler arbeidsgiveravgiften eller?

Jeg vet ikke eksakt hvor mye vi betaler i skatt, men 50 % av inntekten er det nå ikke. Vi har fratrekk for barnehageutgifter bl. a og en del andre ting.

Det var vel bare snakk om at skattenivået skulle tilbake til 2001 (?), det var ikke snakk om at de skulle flå alle som tjente over 400 000 kr da.

Det er noe som heter tæring etter næring også.

En annen ting er at vi får jo noe igjen for skatten da. Vil vi ha det som i USA hvor man må betale forsikringer for alt mulig. En del der tjener riktignok masse penger, men de betaler f.eks. over 10 000 kroner for en barnehageplass.

De blir stanset på sykehuset hvis de ikke har betalt forsikringen sin osv. osv.

Sånn vil jeg IKKE ha det i Norge.

Gjest Flott forslag!
Skrevet

Hvis du la merke til SV's uttalelse om skatt, skulle de som tjente over 600' virkelig få smake skattepisken.

Det er (selvsagt) eksakt det stortingsrepresentantene tjener.

SP (Lundteigen) ville ilegge boligskatt på alle boliger større enn sin egen.

Solidaret? Muahahaha...

Jo, men de vil få økt skatt de fra 400.000 og oppover også, men selv du må forstå at de kan ikke øke noe betydelig på skatten før de kommer opp i 600.000.

Jeg synes forslaget er veldig solidarisk, de som har mest skal dele med de som har minst. Den holdningen har de godt av å lære seg.

Skrevet

En vanlig lønning for meg er rundt 250-300 000. Jeg kjenner bare helt vanlige folk med helt vanlige lønninger og treårig høyskoleutdannelse.

Jeg kjenner mange som tjener over 400 000 kr, men felles for "nesten" alle disse vennene våre er at de vil ha en endring og har stemt rødt!

De vil heller betale mer i skatt enn at skolene våre, eldreomsorgen, trygdeordningene osv. skal forsemres sånn som de gjør nå.

Gjest he, he, he, he
Skrevet

Jeg er en helt vanlig kvinne på nesten 40.

Har gått tre år på gymnas, 1 år på grunnkurs teknisk tegning og 1 år på "sekretær-linje" på handelsgym.

Har en helt vanlig kontorjobb. Min lønn er 315000, er jo ikke spesielt fornøyd med den lønna. Jeg har venninner med omtrent tilsvarende jobb, men de har litt mindre ansvar enn meg, de tjener fra 30000 - 100000 mer i året enn meg.

Jeg har også en annen bekjent av meg, jobber i et lo-forbund, som kontoransatt. Hun har både kortere arbeidsdag enn meg, flere feriedager, og fri på inneklemte dager. Lite å gjøre har hun også, og knapt noe ansvar. Hun tjener det samme som meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...