Gå til innhold

Vi stemte rødt - men ...ups ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men synes du ikke at folk som tjener 400 000 kr har så de klarer seg da og klarer å betale litt mer til fellesskapet?

Jeg må virkelig si at jeg ikke har medlidenhet med folk i den lønnsklassen.

Enig med deg Dorthe! Og det til tross for at vi havner i kategorien som får økt skatt. Jeg betaler med glede litt mer skatt for at barnehager, skoler og helsevesen skal oppgraderes.

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gripp

25

• Dorthe

19

• mil1365380270

13

• Prozak

13

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og de årene det har vært problemer på off. skole pga at barna trengte ekstra ressurser var det borgerlig regjering i alle årene?????

Ettersom du tror at det vil bli så mye bedre nå som ap og sv skal styre, ja også sp da.

Ikke for å være uhyggelig, bare nysgjerrig på dette.

Jeg tror vel heller at det er fargen på bystyret som har bestemt bevilgningene til skole, helsevesen og hjemmetjenester tidligere. Siden helseforetak har blitt statlige nå så er det vanskelig å sammenligne.

Men jeg vet at bevilgningene til hjemmetjenester var

mye større da bystyret var rødt enn blått. Så her kommer vel både størrelser på bevilgninger og fordelingspolitikken inn.

Skrevet

Dette gikk det nå veldig klart frem av både valgsendinger og partienes program.

Det man lett glemmer er at mange som har høy inntekt har andre måter å ta ut lønn på enn som vanlig lønn. Når skatten blir over 50% så vil mange heller ha arbeidsgiver til å dekke slike utgifter som: barnehage, telefon, internett, aviser, magasiner, vaskehjelp, stryking av skjorter og meg. Det betyr at mange tilpasser seg skatteregimet og unnlater å skatte for en god del av inntektene.

De av oss som ikke tjener så godt eller er jobber i det offentlige får faktisk effekt av skatteøkningene. Og siden det blir færre å dele på, blir faktisk regningen større enn den ville vært om alle delte den.

De siste årene har skatteinntektene til staten stadig gått opp, selv om satsene har gått ned. Så ikke bli så veldig overasket om skatteinntektene går ned, selv om skattesatsene går opp. Dette medfører igjen enda økte satser året etter.

Veldig bra poeng!

Det er en grunn til vi har firmaer som lever av skatterådgivning.

Det viser seg også at det er en klar sammenheng mellom arbeidsledighet og svart arbeid. Jo mindre ledighet, jo mindre svart arbeid. Jo bedre vilkår for næringslivet og de som vil bygge opp firmaer, jo flere arbeidsplasser.

Høyere skatt = mindre attraktivt å arbeide mye (les tjene mye) = færre gidder. Veldig logisk.

Skrevet

Det er helt klart at en del ikke tenker solidarisk når man ser på oppslutningen til Frp.

Jeg har alltid vært rød og kommer alltid til å være det. Mannen min har vel blitt mer og mer rød med årene (etter at han fikk barn).

Mannen min tjente veldig lite når han var nyutdannet så vi har ikke alltid hatt god råd for å si det sånn. På denne gripp skulle man nesten tro at man fikk dårligere og dårligere råd jo lenger man kom over 400 000 kroner :o)

Grip klarer ikke å se at det er forskjell på en inntekt på 150 000 og 500 000. Begge deler er dårlig råd for ham :o)

Gjest Flott forslag!
Skrevet

Og da var det greit å starte med personangrep??

Greit at du ikke synes jeg er smart, men du kunne spart deg for slike angrep.

Ja, jeg kunne spart meg, men jeg klarte ikke :-)

Jeg vil heller kalle det nickangrep enn personangrep.

Men når du velger et så teit nick kan du ikke vente annet, dessuten har du nok skifta nick i neste tråd!

Gjest he, he, he, he
Skrevet

Men når du velger et så teit nick kan du ikke vente annet, dessuten har du nok skifta nick i neste tråd!

Og du har ditt 'vante' nick nå.

for å opplyse deg, så har jeg ingen faste nick, svært sjelden jeg gjør annet enn å lese her.

Og jeg klarer å dy meg når det gjelder personangrep, opps nickangrep

Skrevet

Hvem oppfører seg dumt her?

"Høytlønnet" kaller du "he, he, he, he", men vedkommende har da vitterlig en norsk gjennomsnittslønn.

Også tipper jeg du også vil skifte nick, eller tar jeg feil? ;-)

Gjest Flott forslag
Skrevet

Hvem oppfører seg dumt her?

"Høytlønnet" kaller du "he, he, he, he", men vedkommende har da vitterlig en norsk gjennomsnittslønn.

Også tipper jeg du også vil skifte nick, eller tar jeg feil? ;-)

Du tar feil ;-)

Gjest Flott forslag!
Skrevet

Og du har ditt 'vante' nick nå.

for å opplyse deg, så har jeg ingen faste nick, svært sjelden jeg gjør annet enn å lese her.

Og jeg klarer å dy meg når det gjelder personangrep, opps nickangrep

*tssss*

SÅ GØY!

Gjest Flott forslag!
Skrevet

Fordi minstemann bl.a har dysleksi og jeg har dårlig erfaring når det gjelder sentrumsskolene og dysleksi. Barnehagen og ppt anbefalte også den private fordi han var ganske urolig som liten.

Den offentlige skolen oppdaget ikke engang at dattera mi ikke kunne lese før hun var 11 år og jeg sendte henne på en annen skole. Jeg skjønte at noe var galt men de hadde verken tid eller ressurser til å hjelpe henne. Jeg orket ikke den runden en gang til og siden privatskolen ligger like nært som den offentlige skolen så valgte jeg den i håp om at han skulle få bedre hjelp.

Eldstemann hadde ikke noe problem på den offentlige skolen men han lærte å lese da han var fem og trengte ingen ekstra ressurser.

Er det ikke svindyrt med unger i privatskole da? jeg vurderte det i min tid, men hadde ikke råd!

Kansje det finnes noen billige alternativ?

Gjest Flott forslag!
Skrevet

Og jeg er kanskje enda mere lei av deg og din usolidariske holdning ;o)

Oi så hoven og blærete vi er i dag da "gripp"!Du er så...trettende!*lol*

Skrevet

Ti kamerater spiste middag sammen på restaurant hver dag. Regningen kom alltid på 1.000 kroner totalt. Siden det var stor forskjell i inntekt og formue hos de ti, ble de enige om å dele regningen på samme måte som skattesystemet. De fire fattige slapp å betale. Den femte betalte kr. 10, den sjette kr. 30, den syvende kr. 70, den åttende kr. 120, den niende kr.180 og den tiende og rikeste skulle betale kr. 590.

Alle var fornøyd med ordningen inntil restauranteieren en dag tilbød dem rabatt. De var stedets beste kunder, så han tilbød et avslag på kr. 200,- per middag. Fortsatt ville gruppen dele regningen etter skattemodellen, så de fire fattigste skulle ikke betale. Spørsmålet var hva som skulle skje med de seks andre, hvordan skulle rabatten fordeles?

Kr. 200 delt på seks ble kr. 33,33 i avslag. Det betød at person fem og seks ville få betalt for å spise, og det var klart urimelig. Restauranteieren foreslo å redusere regningen omlag likt for alle, og ville utarbeide et forslag. Det innebar at også den femte fikk spise gratis, og den sjette skulle betale kr. 20, den syvende kr. 50, den åttende kr. 90, den niende kr. 120, mens den rikeste fikk redusert regningen fra kr. 590 til kr. 520. Alle fikk lavere pris og ingen kom dårligere ut enn før. Utenfor restauranten begynte de imidlertid å sammenligne hva de hadde spart.

-Jeg sparte bare en tier, mens han sparte kr. 70 sa sjettemann og pekte på den rike tiendemannen. Akkurat, sa femtemann, som også fikk kr. 10 i avslag. Han er rik, men fikk likevel syv ganger så mye som jeg. Hvorfor skal de rike alltid få mest, ropte den syvende, som fikk kr. 20 i rabatt. Og vi fikk jo ingenting, ropte de fire fattigste i kor. Dette systemet utnytter de fattigste. Stemningen ble rask så hatsk at de ni banket opp tiendemann.

Neste kveld kom han ikke på middagen, så de spiste uten ham. Da regningen kom oppdaget de noe enda viktigere. Det manglet 520 kroner...

He-he....

Den beskrivelsen er helt konge og passer særdeles godt inn i debatten rundt den skattelette som den sittende regjering har innført:-)

Og det vil gå akkurat som for denne gjengen om de rød/grønne får det som de vil.

Desverre blir det litt mer komplisert å vise at det faktisk stemmer på en måte som gjør at de fleste vil kunne forstå det......

Skrevet

Ja her boltrer Frp-erne seg fritt ser jeg. Dere viser virkelig deres sanne ansikt :(

Har det ikke falt dere inn, at selv om man er høytlønnet kan man føle solidaritet med de som er svakere stilt. Ikke alle mæler sin egen kake!

De høytlønnede gjør jo allerede det med det skattesystemet vi har.

Hvorfor er slike fakta så vanskelig å forstå?

Skrevet

Og jeg er kanskje enda mere lei av deg og din usolidariske holdning ;o)

Jeg antar at jeg bidrar med langt mer til fellesskapet enn det du gjør.

Gjest Flott forslag!
Skrevet

Med hensyn til hva?

Det var et felles svar på alle dine spørsmål og ytringer ;)

3-i-ett, akkurat som kinderegg!

Gjest Flott forslag!
Skrevet

De høytlønnede gjør jo allerede det med det skattesystemet vi har.

Hvorfor er slike fakta så vanskelig å forstå?

Var det dagens vits?

Gjest flott forslag
Skrevet

Var det dagens vits?

Dagen vits må vel være deg det???

Tror iallefall jeg *lol*

Skrevet

Det var et felles svar på alle dine spørsmål og ytringer ;)

3-i-ett, akkurat som kinderegg!

Du må nok komme med noen tall hvis du skal bli tatt på alvor, holder ikke med kinderegg når du skal diskutere politikk og økonomi. Bare spør Halvorsen, hun sliter med noe av det samme for tiden ;-)

Skrevet

Var det dagens vits?

Når de høytlønnte betaler en %-vis større andel av sin inntekt i skatt enn de lavtlønnte, så betyr det selvfølgelig at de subsidierer de som betaler mindre eller ingen ting.

For det første ville de i rene kroner betalt mer enn de som tjener mindre hvis det var flat skatt.

Men nå er det faktisk slik at skatten er progresiv, så de betaler forholdsvis mye mer i skatt enn hva de tjener mer.

Og det er et solidarisk system.

Hva er det du ikke forstår?

Og er det evnen eller viljen til å forstå som er problemet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...