Gå til innhold

De unge blir mer kritisk til innvandring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken nasjonal egenart er det de fleste unge er så opptatte av å bevare, egentlig?

Språket vårt? Det unike språket som krydres stadig mer med engelske lånord og sms-forkortelser?

Maten? Helnorske ting som burger fra McDonalds, pizzabit fra Seven-Eleven, baconpølser fra Shell?

Musikken? Rap, r&b, rock og listepop?

Klærne? Særnorske merkenavn som H&M, Hilfiger, Donna Karan og Diesel?

Men vi har vel en kultur på godt og vondt som er en egenart. Det finnes, det finnes, selv om du kanskje ikke vil se det selv.

Skrevet

Hvilken nasjonal egenart er det de fleste unge er så opptatte av å bevare, egentlig?

Språket vårt? Det unike språket som krydres stadig mer med engelske lånord og sms-forkortelser?

Maten? Helnorske ting som burger fra McDonalds, pizzabit fra Seven-Eleven, baconpølser fra Shell?

Musikken? Rap, r&b, rock og listepop?

Klærne? Særnorske merkenavn som H&M, Hilfiger, Donna Karan og Diesel?

Det er selvsagt lett å gjøre morsomme poenger på et begrep som "nasjonal egenart". Vi kan nok peke en del forhold ved folk og samfunn som kan sies å være typisk norske, men det vannes ut etterhvert.

Det har nok mer mening å knytte begrepet til en felles, vestlig egenart...kanskje med Nord- og Sentral-Europa som naturlig område...og kanskje også deler av USA og Australia.

Disse områdene har åpenbart svært mye felles (egenart) hvis man sammenligner med de fleste andre deler av verden.

Skrevet

Men vi har vel en kultur på godt og vondt som er en egenart. Det finnes, det finnes, selv om du kanskje ikke vil se det selv.

Nei, ærrugæærn....man er jo urban og internasjonal, ikke sant?

Skrevet

Neida, jeg er selvsagt mer enn klar over at vi har en kultur og en nasjonal egenart.

Det jeg prøver å harselere litt over, er at majoriteten av norsk ungdom slett ikke virker synderlig opptatt av å verken bevare eller indentifisere den selvsamme egenarten, bortsett fra når det gjelder innvandring.

Skrevet

'Hva som menes med "nasjonal egenart" kan man diskutere i evigheter.'

Hvis en slik undersøkelse skal gi mening utover å være tabloidpopulistisk, må selvsagt begrepet 'nasjonal egenart' defineres.

Uttrykket 'nasjonal egenart' stilles her opp som en slags standard - som så 'alt det andre' sammenlignes mot. Slik artikkelen framstiller det, gis det ingen forklaring på hva 'nasjonal egenart' er.

Skrevet

Nei, ærrugæærn....man er jo urban og internasjonal, ikke sant?

Hehe, ja ikke sant?..Noen forsøker alltid å velge å tro at det ikke er sånn, merkelig fenomen.

Skrevet

Neida, jeg er selvsagt mer enn klar over at vi har en kultur og en nasjonal egenart.

Det jeg prøver å harselere litt over, er at majoriteten av norsk ungdom slett ikke virker synderlig opptatt av å verken bevare eller indentifisere den selvsamme egenarten, bortsett fra når det gjelder innvandring.

Du har nok et poeng der, men like fullt er problemet eller skeptisen der likevel.

Skrevet

'Hva som menes med "nasjonal egenart" kan man diskutere i evigheter.'

Hvis en slik undersøkelse skal gi mening utover å være tabloidpopulistisk, må selvsagt begrepet 'nasjonal egenart' defineres.

Uttrykket 'nasjonal egenart' stilles her opp som en slags standard - som så 'alt det andre' sammenlignes mot. Slik artikkelen framstiller det, gis det ingen forklaring på hva 'nasjonal egenart' er.

Like fullt viser undersøkelsen at en stadig økende andel unge anser innvandring som en trussel mot denne "egenarten", hva de nå enn måtte legge i begrepet.

Man kan konkludere med at ungdom i stadig økende grad anser innvandringen som noe negativt, og det er dette som er det alvorlige signalet fra undersøkelsen.

Skrevet

Hehe, ja ikke sant?..Noen forsøker alltid å velge å tro at det ikke er sånn, merkelig fenomen.

De har vært og spist tapas på Grünerløkka, må vite...

Skrevet

nei - jeg er enig med SNØ - (tror jeg vet hva hun mener) - det er der hvor man er vant til å omgås folk fra ulike kulturer man er MINST redd - fordi man kjenner dem.

Det er folk i "distriktene" som er mest redd - fordi de kanskje bare kjenner EN "neger" og han er jo grei....men alle de andre de leser om i avisene er jo kriminelle....de i Oslo og sånn.

jo gitt - sånn vet jeg det er.

:-)

Mange asylmottak er plassert i distriktene og det er derfor ungdommen der er skeptisk til innvandrere.

I Oslo er en stor del av de spurte ungdommene innvandrere selv og de stiller seg jo som oftest positiv til saken..

Skrevet

Like fullt viser undersøkelsen at en stadig økende andel unge anser innvandring som en trussel mot denne "egenarten", hva de nå enn måtte legge i begrepet.

Man kan konkludere med at ungdom i stadig økende grad anser innvandringen som noe negativt, og det er dette som er det alvorlige signalet fra undersøkelsen.

Jeg synes ikke en slik undersøkelse har nok hold, er seriøs. Temaet er i høyeste grad interessant i disse tider, men undersøkelsesformen er for lettvint, for styrt.

Påstands form vil alltid trekke føringer på hvordan folk svarer.

Her er påstands form at innvandring er negativt. Hadde påstands form vært positiv, er det ikke usannsynlig at svaret ville sett annerledes ut.

Skrevet

Jeg synes ikke en slik undersøkelse har nok hold, er seriøs. Temaet er i høyeste grad interessant i disse tider, men undersøkelsesformen er for lettvint, for styrt.

Her er påstands form at innvandring er negativt. Hadde påstands form vært positiv, er det ikke usannsynlig at svaret ville sett annerledes ut.

Det er jeg enig i. Gitt at spørsmålsstillingen er den samme som for 6 år siden, blir det likevel for enkelt å avfeie den.

Skrevet

Enig! Sverige ligner litt på oss, her er svenskenes syn:

http://www.integrationsverket.se/templates/ivNormal____6926.aspx

De er positive til innvandrere, men negative til islam.

http://www.integrationsverket.se/templates/ivNormal____6929.aspx

Skrevet

Det er jeg enig i. Gitt at spørsmålsstillingen er den samme som for 6 år siden, blir det likevel for enkelt å avfeie den.

Min skepsis til slike undersøkelser, skyldes også at historiske hendelser av både helt ny og noe eldre art samt vårt daglige sunne vett, bør fortelle oss at flertallsoppfatninger om grupper av mennesker, kan føre avgårde på meget ville veier.

Det er overhodet ikke gitt at et tenkt eller klart flertall har rett. Selvsagt ikke. Heldigvis beskytter demokratiet mindretallet.

Når det er sagt, :er: det mye svinsk som kommer fram ved importerte kulturer og det :er: flere former for volds- oog undertrykkelsesfenomener vi ikke vil ha.

Da er det desto mer nødvendig at man skiller mellom det som er bra og det vi ikke vil vite av.

Påstanden 'innvandring utgjør en alvorlig trussel mot vår nasjonale egenart' er, slik jeg ser det, direkte feil. Det er motsatt. For er det ikke slik at 'vi' tar avstand fra 'andres' dårlige kulturfenomener istedet for å knytte dem til oss?

Skrevet

Enig! Sverige ligner litt på oss, her er svenskenes syn:

http://www.integrationsverket.se/templates/ivNormal____6926.aspx

De er positive til innvandrere, men negative til islam.

http://www.integrationsverket.se/templates/ivNormal____6929.aspx

Ja, her fremkommer trolig en viktig oppdeling av presisering av spørsmålstillingen.

En sunn åpenhet overfor fremmede og en sunn skepsis til en svinsk, undertrykkende ideologi som islam.

Problemet er at størstedelen av innvandrerne er muslimer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...