Gå til innhold

En historie som det sikkert er mange av

Anbefalte innlegg

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Jeg tenker på sånne som denne damen, hver eneste gang en eller annen begynner å kakle om latsabber og trygdesnyltere. Og hyler om at de betaler skatt...! *ahhrgh*

En bedre samkjøring av etatene er en svært god begynnelse. Ofte er det slik at trygdeetaten og helseetaten overhodet ikke aner hva den andre driver med. Og all erfaring viser at halvparten av disse kontorene ikke engang kan sine egne regler...

Skrevet

Jeg tenker på sånne som denne damen, hver eneste gang en eller annen begynner å kakle om latsabber og trygdesnyltere. Og hyler om at de betaler skatt...! *ahhrgh*

En bedre samkjøring av etatene er en svært god begynnelse. Ofte er det slik at trygdeetaten og helseetaten overhodet ikke aner hva den andre driver med. Og all erfaring viser at halvparten av disse kontorene ikke engang kan sine egne regler...

Det er helt sant! og de bør lære å veilede folk som HATER å komme med lua i handa.

jeg syns synd på jenta som ikke får være med "hvite busser" - men det er da vel ikke bare fattige enslige mødre på attføring som ikke kan slenge opp 10.000 sånn uten videre`?

Bør det være noen skattepenger som går DIREKTE til ungene tro?

Og så vet jeg ikke helt hva jeg mener om at en 18-åring bor gratis hjemme hos noen som har lite fra før...bør ikke 18-åringen da ta studielån eller jobbe og betale sin mor?

eller er jeg ufølsom?

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Det er helt sant! og de bør lære å veilede folk som HATER å komme med lua i handa.

jeg syns synd på jenta som ikke får være med "hvite busser" - men det er da vel ikke bare fattige enslige mødre på attføring som ikke kan slenge opp 10.000 sånn uten videre`?

Og så vet jeg ikke helt hva jeg mener om at en 18-åring bor gratis hjemme hos noen som har lite fra før...bør ikke 18-åringen da ta studielån eller jobbe og betale sin mor?

eller er jeg ufølsom?

Stor forskjell på 18 åringer. Noen kan være modne nok til å kunne bidra litt hjemme, om de bor hjemme.

Men veldig mange er fremdeles på et stadium der penger vokser i banken. Og strøm kommer ut av kontakten.

Jeg vet rett og slett ikke. Jeg har ikke mye greie på økonomi, hverken privat eller offentlig. Men, hva med tanken om for eksempel statlig inngripen i husleie, tak på strømpriser. Etc. Ikke nødvendigvis for alle, men for særskilte grupper. Bare en tanke. Kommer sikkert noen glupinger og forteller hvorfor det IKKE går an... *slår ut med arma*

Skrevet

Stor forskjell på 18 åringer. Noen kan være modne nok til å kunne bidra litt hjemme, om de bor hjemme.

Men veldig mange er fremdeles på et stadium der penger vokser i banken. Og strøm kommer ut av kontakten.

Jeg vet rett og slett ikke. Jeg har ikke mye greie på økonomi, hverken privat eller offentlig. Men, hva med tanken om for eksempel statlig inngripen i husleie, tak på strømpriser. Etc. Ikke nødvendigvis for alle, men for særskilte grupper. Bare en tanke. Kommer sikkert noen glupinger og forteller hvorfor det IKKE går an... *slår ut med arma*

Man er faktisk MYNDIG når man er 18 og da plikter man å ta vare på seg selv - det mener jeg faktisk. Det er et GODE å få bo gratis hjemme og gå på skole da.

Jeg har sagt til mine barn at de skal få bo hjemme - gratis - om vi har råd til det, mens de går på skolen for at de skal klare seg uten studielån. Men det skal ikke være noen selvfølge - og lommepenger får de sørge for selv - på et vis.

Men lappen (penger til) skal de få - om de ikke begynner å røyke til 18-årsdagen....jeg har allerede spart i flere år.

Gjest Hildegard B.
Skrevet

Man er faktisk MYNDIG når man er 18 og da plikter man å ta vare på seg selv - det mener jeg faktisk. Det er et GODE å få bo gratis hjemme og gå på skole da.

Jeg har sagt til mine barn at de skal få bo hjemme - gratis - om vi har råd til det, mens de går på skolen for at de skal klare seg uten studielån. Men det skal ikke være noen selvfølge - og lommepenger får de sørge for selv - på et vis.

Men lappen (penger til) skal de få - om de ikke begynner å røyke til 18-årsdagen....jeg har allerede spart i flere år.

Jeg er enig med deg i det. Selfølgelig. :0) Det er bare det at for noen så funker det ikke å ta vare på seg selv, i henhold til fødselsdato.

Og man kan liksom ikke bare sparke dem ut heller...

Skrevet

Jeg er enig med deg i det. Selfølgelig. :0) Det er bare det at for noen så funker det ikke å ta vare på seg selv, i henhold til fødselsdato.

Og man kan liksom ikke bare sparke dem ut heller...

Joda - spark dem ut så lærer dem fort nok å klare seg! :)

Skrevet

eller er jeg ufølsom?

Dersom hun ikke er ferdig med videregående - så er det ikke så lett å betale noe hjemme da...

Men jeg synes godt at "barn" fra de er omlag 16 kan ha en ekstrajobb en eller to ettermiddager/lørdag i uken. Det lærer dem å jobbe for penger, ansvar, pliktfølelse og modenhet. Forhåpentlig :)

Og så kan de velge å bruke de pengene på akkurat hva de vil, og oppleve gleden ved å ha råd til å gjøre det de har lyst til å gjøre - og forstå at man må jobbe for å få til det.

Skrevet

Datteren som er passert 18, kan vel søke om stipend?

Min datter fikk dekket husleie (til meg) og litt til opphold av sosialkontoret en kort periode.Hun gikk da ikke på skole og fikk ikke arbeid.

Jeg vet om en hjemmeboende ungdom som har fått ganske mye dekket på sosialen. Foreldrenene var også sosialklienter. Men jeg tror ungdommen på en måte ble regnet som egen husstand.

Skrevet

eller er jeg ufølsom?

"Bør det være noen skattepenger som går DIREKTE til ungene tro?"

Det var kanskje en tanke - trekke fra inntil x.ant. tusen på selvangivelsen som Utgifter til barn under 18 år.

Eller faen heller...jeg har ikke unger, og ikke planlegger jeg å få det. Så de kan være det samme :-) "Duh! Ikke faen om jeg vil være med på å betale skatt for at folk med unger skal få lavere skatt!"

"........................................"

Skrevet

"Bør det være noen skattepenger som går DIREKTE til ungene tro?"

Det var kanskje en tanke - trekke fra inntil x.ant. tusen på selvangivelsen som Utgifter til barn under 18 år.

Eller faen heller...jeg har ikke unger, og ikke planlegger jeg å få det. Så de kan være det samme :-) "Duh! Ikke faen om jeg vil være med på å betale skatt for at folk med unger skal få lavere skatt!"

"........................................"

hihi - voksne unger da? du er jo en sjøl! :)

Skrevet

hihi - voksne unger da? du er jo en sjøl! :)

Rent teknisk sett er det ikke noe som heter "voksne unger", iom. at man betraktes som lovlig voksen når man er 18. Og jeg er vel neppe mer en "voksen unge" enn du er :-)

".........................................."

Skrevet

Merket meg denne delen fra avisen:

"Selv sliter moren med både fysisk og psykisk sykdom. Hun har gode dager da hun kommer seg ut og møter andre mennesker, og dårlige dager med angst og panikkanfall. Avtaler må ofte avlyses i siste liten.

Dette forstår visst ikke de ansatte på sosialkontoret, de ser meg bare på gode dager når jeg orker å kontakte dem. Det virker som de mistenker alle som ber om hjelp for å jukse og utnytte systemet."

Hun blir mistenkeliggjort. Så får hun strevet med å overbevise saksbehandlere i tillegg til en ellers tung byrde.

Er grundig lei maset om latsabber og trygdesnyltere. Folk som tyter om dette får heller snakke om virkelige tilfeller i stedet for å insinuere om alle sosialklienter.

Som enkeltpersoner bør vi vel vise større engasjement overfor personer i en slik situasjon i eget nærmiljø. Må være villige til å bruke mer tid på dem. Blir for enkelt å bare rope på staten hele tiden, selv om offentlig ansvar ikke kan fraskrives.

Skrevet

eller er jeg ufølsom?

Man får ikke studielån på videregående skole, kun stipend som holder til skolebøker og reisepenger og litt toalettsaker.

Her i Oslo får hjemmeboende barn opp til 24 år kun barnenormen som er på 700-800 kr i mnd.

Skrevet

Rent teknisk sett er det ikke noe som heter "voksne unger", iom. at man betraktes som lovlig voksen når man er 18. Og jeg er vel neppe mer en "voksen unge" enn du er :-)

".........................................."

Jeg er til alt overmål en SVÆR unge :) trodde mora mi hadde dødd av latter da hun var med meg i fjor sommer og prøvde shorts -og det gikk opp for oss at hun jo er oldemor og jeg mormor - men akkurat der og da så var jeg en unge som vill vite om mamma syns shortsen satt fint - noe den IKKE gjorde - fordi jeg dro på meg en som var alt for stor med masse rynker og dro den helt oppunder arma - og gikk ut - trodde kjerringa hadde fått krampe, der hun satt på huk i butikken, for å ikke tisse på seg og hylte av latter - rart vi ikke ble kasta ut :)

*gladminner*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...