Gå til innhold

Kattedressur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner ikke noen katteforum som er noe særlig hjelp i, så jeg forsøker her!

Jeg har endelig blitt mamma, og nurket er en hellig birma ved navn Ma Cherie. Som babyer flest trenger hun imidlertid å lære litt om hva som er rett og hva som er galt.

1) Etter økonomisk undergang trenger jeg nå å vite - HVORDAN får jeg henne til å slutte å bite på ledninger??

2) Hun løper alltid etetr meg på do, og syns dette er utrolig spennende. Hun mjauer og har fryktelig lyst å gå på do på samme måte som meg, og ikke i kassen, men skjønner ikke hvordan. Har hørt om katteeiere som har lært pusen å bruke menneske-do... noen som har erfaring med dette?

3) Hun er en skikkelig kosejente, men når hun koser, så er biting en del av det. Tror det er en slags suge-på-patten-til-moren-greie. Det er ikke så hardt at det er for å drepe meg, men hardt nok til at hun må slutte med det, spesielt om natten når jeg sover! Har ikke hjerte til å kjefte på henne heller, når hun gjør det for å være god...

lalala1365380457
Skrevet

Katter er søte ja, men ikkes å enkle å gi oppdragelse.. Er vel desverre ikke så mye hjelp i svarene mine, men noen inspill kan jeg komme med;

Til spørsmål 1; hvis du finner det ut, vil jeg gjerne vite hvordan. Vi har kommet så langt at katten godt vet den ikke har lov, og dermed ikke gjør det..vel og merke _når vi er tilstede_.. =/

2) har dessverre ingen erfaring med dette, har kun sett det på tv..vært kjekt, sparer mye penger på kattesand isåfall ;)

3) Hvor gammel var hun når du fikk henne? for i og med at hun patter/biter på deg, kan det høres ut som hun var for liten når hun ble skilt fra moren..Har hørt at isåfall fortsetter de fleste med det resten av livet =/

Skrevet

Katter er søte ja, men ikkes å enkle å gi oppdragelse.. Er vel desverre ikke så mye hjelp i svarene mine, men noen inspill kan jeg komme med;

Til spørsmål 1; hvis du finner det ut, vil jeg gjerne vite hvordan. Vi har kommet så langt at katten godt vet den ikke har lov, og dermed ikke gjør det..vel og merke _når vi er tilstede_.. =/

2) har dessverre ingen erfaring med dette, har kun sett det på tv..vært kjekt, sparer mye penger på kattesand isåfall ;)

3) Hvor gammel var hun når du fikk henne? for i og med at hun patter/biter på deg, kan det høres ut som hun var for liten når hun ble skilt fra moren..Har hørt at isåfall fortsetter de fleste med det resten av livet =/

Ja, jeg har lest om det fenomenet med for tidlig skilte katter jeg også, men hun er rasekatt, så da var hun 12 uker før jeg fikk henne, så burde ikke være det.

Vet du om noe de kan tygge på hvis de klør i tenna eller noe`? Kanskje det kan hjelpe mot både ledninger og biting ellers. Hun får canin kattungetørrfor

Skrevet

Å dressere en katt vil jeg påstå er klin umulig. Jeg har hatt mange katter og de har alle oppført seg akkurat som du beskriver. Katter er veldig selskapsyke og går derfor i bena på deg hele tiden for å få oppmerksomhet.

Det at den biter gjør den for å leke med deg, den skjønner ikke at det er galt, og unansett hvor mye du sier nei og hiver den vekk, vil den nok fortsette med det, iallefall så lenge den er liten.

At den biter deg om natten kan du lett forhindre ved å lukke døren til soverommet, jeg har katten på vaskerommet om natten, og da ligger den fint i kurven sin.

Jeg tror du kan lære den å respektere deg, jeg vil f.eks ikke ha katten min inn på soverommet, og det vet den, men det forhindrer den ikke i å prøve seg med det samme døren står åpen, men når den ser meg vet den at den er på forbudt område og piler ut, og ser veldig skyldig ut.

Men stort sett lever katter sitt eget liv uavhengig av hva du mener.

lalala1365380457
Skrevet

Ja, jeg har lest om det fenomenet med for tidlig skilte katter jeg også, men hun er rasekatt, så da var hun 12 uker før jeg fikk henne, så burde ikke være det.

Vet du om noe de kan tygge på hvis de klør i tenna eller noe`? Kanskje det kan hjelpe mot både ledninger og biting ellers. Hun får canin kattungetørrfor

hm..regner med de sikkert har noe i dyreforetningene =) regner med du må ha noe spesiallaget for katter, i og med at f.eks. barn ikke vil klare å bite sund biteleker for barn,mens katten har så skarpe tenner at den vil bite i seg dette.

Kjøpte en grønn kattelekeball (med frynser på, i plastikk) på dyreforretning, som plutselig ble borte..Oppdaget etterhvert grønne biter i avføringen til katten, så den hadde den nok spist opp når den var liten =)

Vi har blit nødt til å legge bort ledninger som det ikke er strøm i (den gnager kun på disse, har sikkert fått litt strøm i seg og lært seg forskjellen).. For å si det mildt, f.eks. PSP spaker er forbruksvare om vi lar de ligge ute..

Skrevet

Kjøp en lekemus og en flaske med catnip spray i dyrebutikken. Spray musen med denne og katten vil bli helt vill, katter blir tiltrukket av catnip, da kan du unngå at den biter på andre ting, jeg har også et klorebrett som jeg srayer med catnip for at katten ikke skal klore på møblene.

Skrevet

1) Kjøp en spruteflaske og fyll den med vann. Ha den alltid i nærheten. Si bestemt "Nei!" én gang og sprut på henne med EN GANG hun begynner å bite i ledningen. Å straffe henne etterpå har ingen hensikt for da skjønner hun ikke hva hun har gjort galt. Snart lærer hun seg at å bite i ledning=vannsprut og så slutter hun. Katten tar ingen skade av det og etterhvert vil det holde å kun si "Nei!" eller vise henne spruteflasken.

2) Å lære en katt å gå på menneskedo er bare uhygienisk og tullete. Katter er vant til å grave ned avføringen sin og bør derfor alltid ha en ren kasse med egnet kattesand som den skal gjøre fra seg i. Hvis hun prøver å gjøre fra seg andre steder setter du henne straks i kassen. Tenk deg å måtte skrubbe og vaske doringen hver eneste gang du skal på do? For det må du hvis du skal la katten din tisse der...

3) Med en gang hun starter å bite under kos sier du bestemt "Nei!" og setter henne på gulvet. Jo mer du tillater det jo mer vil hun gjøre det. Hun forstår jo ikke at det er galt når det ikke får noen konsekvenser :-) Våre katter kan finne på å bite oss forsiktig i leggen hvis de syns ikke får nok oppmerksomhet. Vi belønner ikke denne oppførselen med å gi oppmerksomhet, men overser heller kattene inntil de finner en annen måte å få vår oppmerksomhet på.

Katter er fantastiske dyr som er selvstendige og bestemte, men det er fullt mulig å lære dem hva som er lov og ikke lov bare man kommuniserer på deres nivå :-)

lalala1365380457
Skrevet

1) Kjøp en spruteflaske og fyll den med vann. Ha den alltid i nærheten. Si bestemt "Nei!" én gang og sprut på henne med EN GANG hun begynner å bite i ledningen. Å straffe henne etterpå har ingen hensikt for da skjønner hun ikke hva hun har gjort galt. Snart lærer hun seg at å bite i ledning=vannsprut og så slutter hun. Katten tar ingen skade av det og etterhvert vil det holde å kun si "Nei!" eller vise henne spruteflasken.

2) Å lære en katt å gå på menneskedo er bare uhygienisk og tullete. Katter er vant til å grave ned avføringen sin og bør derfor alltid ha en ren kasse med egnet kattesand som den skal gjøre fra seg i. Hvis hun prøver å gjøre fra seg andre steder setter du henne straks i kassen. Tenk deg å måtte skrubbe og vaske doringen hver eneste gang du skal på do? For det må du hvis du skal la katten din tisse der...

3) Med en gang hun starter å bite under kos sier du bestemt "Nei!" og setter henne på gulvet. Jo mer du tillater det jo mer vil hun gjøre det. Hun forstår jo ikke at det er galt når det ikke får noen konsekvenser :-) Våre katter kan finne på å bite oss forsiktig i leggen hvis de syns ikke får nok oppmerksomhet. Vi belønner ikke denne oppførselen med å gi oppmerksomhet, men overser heller kattene inntil de finner en annen måte å få vår oppmerksomhet på.

Katter er fantastiske dyr som er selvstendige og bestemte, men det er fullt mulig å lære dem hva som er lov og ikke lov bare man kommuniserer på deres nivå :-)

ang det du skrev på punkt 1.. fungerer ikke generellt for alle katter. vi bruker dette for å lære opp katten til rett og galt (spruter akkurat når den gjør noe galt, samt sier FY). Joda, den unngår alt den ikke har lov til når vi er tilstede. Derimot gjør den alt den ikke får lov til om nettene eller mens vi er ute..

Skrevet

ang det du skrev på punkt 1.. fungerer ikke generellt for alle katter. vi bruker dette for å lære opp katten til rett og galt (spruter akkurat når den gjør noe galt, samt sier FY). Joda, den unngår alt den ikke har lov til når vi er tilstede. Derimot gjør den alt den ikke får lov til om nettene eller mens vi er ute..

Nei, de samme metodene fungerer selvsagt ikke på alle katter siden alle katter er forskjellige :-) Men det er et forslag til noe man kan prøve å gjøre. Den ene katten vår bryr seg overhodet ikke om vann og er gladelig med i dusjen om morgen, så dette funker selvsagt ikke på henne. Men det er verdt å prøve :-)

Skrevet

De fleste av problemene dine omhandler biting. Dette er det to grunner til: lek og kløing i tennene. Det er naturlig adferd hos en kattunge, og går over hos de fleste av seg selv når de blir voksne.

Skrevet

Nei, de samme metodene fungerer selvsagt ikke på alle katter siden alle katter er forskjellige :-) Men det er et forslag til noe man kan prøve å gjøre. Den ene katten vår bryr seg overhodet ikke om vann og er gladelig med i dusjen om morgen, så dette funker selvsagt ikke på henne. Men det er verdt å prøve :-)

Vi har brukt den metoden med stuebordet, og hun går ikke der så mye når vi er der, men som dere nevner, med en gang vi snur ryggen til..

lalala1365380457
Skrevet

jupp :)

vår forje katt funket det på både når vi var tilstede og ikke. f.eks. vi satte spruteflasken foran juletreet når vi ikke var tilstede, da slo den rygg og hveste mot flasken og gikk bort fra treet. på katten vi har nå går den løs på treet når flasken står under, men stikker av når den ser vi har flasken i hånden, hehe..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...