Gå til innhold

FRP`er?

Gjest Dior femme

Anbefalte innlegg

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Hvilke hårreisende politiske ståsteder tenker du på?

Leser du ikke aviser?

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• benniie

16

• Sofline

2

• flisa

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Det var en FU om dette like etter valgdagen. Ingen innrømmet da å ha stemt FEP...

Det er vel som å åpent innrømme at man leser Se & Hør. Ingen leser det, men selger som hakka møkk gjør det likevel.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Det kan vel ikke ha blitt tatt for å være et rasistik innlegg?

Jeg tok det iallefall ikke slik. Tok det kun som vanlige sunn nysgjerrighet.

:)

Anklager om rasisme eller andre usympatiske egenskaper er bare en hersketeknikk. Faller du for det, så er du blitt manipulert.

Du anklages for å ilegge en gruppe mennsker holninger og egenskaper de ikke har, de som anklager gjør akkurat det samme med deg. Men deres anklager er politisk korrekte. Verre er det ikke.

Ignorer anklagene, så blir det bare en masse anklager og ikke noe svar. Enkelt og greit.

Gjest schnachtswürde
Skrevet

Det er vel som å åpent innrømme at man leser Se & Hør. Ingen leser det, men selger som hakka møkk gjør det likevel.

Det er synd at intoleransen skal få det utslag at vanlige folk ikke tør å fortelle hvilket parti de stemmer. I tilfelle det er sant.

Trist at enkeltpersoner skal framstilles som representative av utenforstående, uten at partiledelsen og et titall tusen seriøse politikere skal få komme til orde.

Skrevet

"Ja, det er en av ulempene med fritt skolevalg, men til tross for det mener jeg at skolen skal prioritere de som faktisk gidder å jobbe, de som bruker tiden sin på lekser istedet for å gjøre andre ting. Det skal lønne seg å være flittig, man skal se frukter av det arbeidet man legger ned."

Jaha. Så du mener det er en akseptabel pris å betale, at vi både får og opprettholder "ghettoer", og at barn og ungdom som er på vippepunktet skal fratas de fleste reelle muligheter til å vippe riktig vei? Jaggu en sympatisk, menneskevennlig holdning du.

"Vi har et oljefond jeg mener vi kan bruke litt av. Jeg er ikke på noen måte for å tappe dette fondet i til hver en anledning, men mener at vi kan bruke litt mer enn det vi gjør i dag."

Men i all verden. Hvis vi skal fjerne en permanent inntekt, så må den erstattes med en en annen permanent inntekt. Det går ikke an å bare ta en liten slump av oljefondet og tro at det skal erstatte disse skattene og avgiftene i fremtiden.

For øvrig: Jeg er for å fjerne formueskatt og arveavgift, men i motsetning til FrP mener jeg at det absolutt ikke foreligger noen fullgod løsning på det pr.dd.

"Ja, de uskyldige tyvene vil møte et hardt miljø i fengselet, noen vil nok bli "verre" av dette, men jeg tror det store flertallet vil lære og erfare at dette gjør de ikke en gang til. hvis en tyv etter å ha sluppet ut av fengsel går rett og stjeler igjen vet h*n hva h*n går til."

Du snakker mot absolutt alt som finnes av historie. Strengere straffer fungerer ikke preventivt, punktum. Det har ikke gjort det et eneste sted. Med mindre vi begynner å skyte folk på stedet for å spytte på gaten; Da hadde nok kriminaliteten sunket, samtidig som vi hadde vært i et samfunn ingen av oss vil ha.

Dessuten - et mye større problem enn strafferammene er det at disse ikke blir brukt. Det er rettspraksis å gi minimumsstraff i mange typer saker, og da risikerer man at folk som skulle hatt 10 års fengsel slipper unna med 2. Å øke straffene vil ikke gjøre noe med det egentlige problemet i slike saker.

"Kanskje vil de kriminelle bevæpne seg enda mer,, kanskje ikke. Det vet vi ikke før vi har prøvd."

Ja, det er jo bare å prøve uten å ha gode prognoser på forhånd, ikke sant? Så kan vi jo bare si "jaja...pytt, pytt" hvis det viser seg å fungere motsatt av hensikten...

"........................................"

"Jaha. Så du mener det er en akseptabel pris å betale, at vi både får og opprettholder "ghettoer", og at barn og ungdom som er på vippepunktet skal fratas de fleste reelle muligheter til å vippe riktig vei? Jaggu en sympatisk, menneskevennlig holdning du."

Jeg tror ikke hvilken skole en elev på "vippepunktet" havner på nødvendigvis bestemmer om eleven ender på riktig vei eller ikke. Jeg forstår at jeg kanskje oppfattes som veldig egoistisk,og ja, kanskje jeg er det på dette området, men jeg er lei av at min undervisning blir ødelagt av elever som ikke burde vært på skolen i det hele tatt. Da synes jeg det er bedre at de kan gå på en annen skole, sammen med andre som ikke er interessert i å lære, mens de som jobber og følger med kan få muligheten til dette.

Ang strengere fengselsstraffer tror jeg allikevel at dette vil fungere, ikke minst som et forebyggende tiltak.

"Dessuten - et mye større problem enn strafferammene er det at disse ikke blir brukt. Det er rettspraksis å gi minimumsstraff i mange typer saker, og da risikerer man at folk som skulle hatt 10 års fengsel slipper unna med 2. Å øke straffene vil ikke gjøre noe med det egentlige problemet i slike saker."

Det er jo nettopp det Frp vil gjøre noe med..

"Kanskje vil de kriminelle bevæpne seg enda mer,, kanskje ikke. Det vet vi ikke før vi har prøvd."

Det ble litt feilformulert, mener ikke at vi bare skal prøve å feile, men dagens ordning er ikke tilfredstillende og da er vi nødt til å foreta en forandring. Når politiet i tillegg ønsker det, mener jeg at de er i stand til å vurdere hva som er best selv.

Skrevet

"Jaha. Så du mener det er en akseptabel pris å betale, at vi både får og opprettholder "ghettoer", og at barn og ungdom som er på vippepunktet skal fratas de fleste reelle muligheter til å vippe riktig vei? Jaggu en sympatisk, menneskevennlig holdning du."

Jeg tror ikke hvilken skole en elev på "vippepunktet" havner på nødvendigvis bestemmer om eleven ender på riktig vei eller ikke. Jeg forstår at jeg kanskje oppfattes som veldig egoistisk,og ja, kanskje jeg er det på dette området, men jeg er lei av at min undervisning blir ødelagt av elever som ikke burde vært på skolen i det hele tatt. Da synes jeg det er bedre at de kan gå på en annen skole, sammen med andre som ikke er interessert i å lære, mens de som jobber og følger med kan få muligheten til dette.

Ang strengere fengselsstraffer tror jeg allikevel at dette vil fungere, ikke minst som et forebyggende tiltak.

"Dessuten - et mye større problem enn strafferammene er det at disse ikke blir brukt. Det er rettspraksis å gi minimumsstraff i mange typer saker, og da risikerer man at folk som skulle hatt 10 års fengsel slipper unna med 2. Å øke straffene vil ikke gjøre noe med det egentlige problemet i slike saker."

Det er jo nettopp det Frp vil gjøre noe med..

Det ble litt feilformulert, mener ikke at vi bare skal prøve å feile, men dagens ordning er ikke tilfredstillende og da er vi nødt til å foreta en forandring. Når politiet i tillegg ønsker det, mener jeg at de er i stand til å vurdere hva som er best selv.

"Ang strengere fengselsstraffer tror jeg allikevel at dette vil fungere, ikke minst som et forebyggende tiltak."

Så selv om du sitter og ser på en rekke med eksempler hvor absolutt alt viser at det ikke gjør det, så tror du det vil fungere i dette tilfellet?

"..........................................."

Skrevet

"Ang strengere fengselsstraffer tror jeg allikevel at dette vil fungere, ikke minst som et forebyggende tiltak."

Så selv om du sitter og ser på en rekke med eksempler hvor absolutt alt viser at det ikke gjør det, så tror du det vil fungere i dette tilfellet?

Jeg har kanskje ikke nok kunnskaper om problemstillingen, men er ikke enig i at det ikke fungerer noen andre steder. Jeg tror at hvis en førstegangsforbryter settes i fengsel er det større sjanse for at han lærer enn hvis han hadde fått f.eks samfunnstjeneste. Det vil også virke avskrekkende på andre forbrytere hvis vi får et høyere straffenivå.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Det er synd at intoleransen skal få det utslag at vanlige folk ikke tør å fortelle hvilket parti de stemmer. I tilfelle det er sant.

Trist at enkeltpersoner skal framstilles som representative av utenforstående, uten at partiledelsen og et titall tusen seriøse politikere skal få komme til orde.

Jeg er enig med deg, jeg. Det er bare å se på måten folk tar enkeltpersoners meninger til inntekt for "sosialismen" eller "sosialistene". Det er ikke bare FrP'ere som blir satt i bås.

Skrevet

Jeg har kanskje ikke nok kunnskaper om problemstillingen, men er ikke enig i at det ikke fungerer noen andre steder. Jeg tror at hvis en førstegangsforbryter settes i fengsel er det større sjanse for at han lærer enn hvis han hadde fått f.eks samfunnstjeneste. Det vil også virke avskrekkende på andre forbrytere hvis vi får et høyere straffenivå.

"Det vil også virke avskrekkende på andre forbrytere hvis vi får et høyere straffenivå."

Det er jo nettopp det det ikke gjør - selvfølgelig noe avhengig av hva slags forbrytelser det er snakk om. Poenget er at straffen skal stå i forhold til forbrytelsen, og får man 1 eller 2 år for mishandling, så gjør det ikke det (da er det for lav straff). Men da er det mer snakk om rettferdighet, og ikke forebygging. Og rettferdighet skal vi ha, men det er tull å forsøke å kamuflere det som noe annet.

Skrevet

Litt av problemet er at de som roper høyst om definitiv politikk ikke klarer å se at de færreste politiske retninger nå til dags er så totalitære og ensidige som de vil ha det til. Å sammenlikne f.eks SV i dag med gamlegubbene i Kreml ser ut til å være hovedargumentet til "høyresiden" her inne. Og det går nok mye andre veien også.

"........................................."

Skrevet

"Det vil også virke avskrekkende på andre forbrytere hvis vi får et høyere straffenivå."

Det er jo nettopp det det ikke gjør - selvfølgelig noe avhengig av hva slags forbrytelser det er snakk om. Poenget er at straffen skal stå i forhold til forbrytelsen, og får man 1 eller 2 år for mishandling, så gjør det ikke det (da er det for lav straff). Men da er det mer snakk om rettferdighet, og ikke forebygging. Og rettferdighet skal vi ha, men det er tull å forsøke å kamuflere det som noe annet.

"Poenget er at straffen skal stå i forhold til forbrytelsen, og får man 1 eller 2 år for mishandling, så gjør det ikke det (da er det for lav straff). "

Ja, nettopp derfor bør det være høyere straff.Det er snakk om rettferdighet med forebyggende effekt. (for ja, jeg er helt overbevist om at det vil ha en forebyggende effekt, men jeg snakker hovedsaklig om førstegangsforbrytere)

Skrevet

"Poenget er at straffen skal stå i forhold til forbrytelsen, og får man 1 eller 2 år for mishandling, så gjør det ikke det (da er det for lav straff). "

Ja, nettopp derfor bør det være høyere straff.Det er snakk om rettferdighet med forebyggende effekt. (for ja, jeg er helt overbevist om at det vil ha en forebyggende effekt, men jeg snakker hovedsaklig om førstegangsforbrytere)

"for ja, jeg er helt overbevist om at det vil ha en forebyggende effekt, men jeg snakker hovedsaklig om førstegangsforbrytere"

La oss si at vi økte strafferammen for drap til 30 år, i stedet for 21. Tror du det ville hatt noen som helst forebyggende effekt, på noe som helst område? Selvfølgelig ikke. Det er en straff som uansett er avskrekkende i seg selv. Det samme gjelder om man øker en annen ramme fra ett til to år. Det er kjipt uansett, men egentlig ikke noen avgjørende forskjell. Imidlertid tror jeg en økning fra betinget til ubetinget kanskje kan ha en viss effekt, men det er bare ett lite, begrenset område.

"......................................"

Skrevet

"for ja, jeg er helt overbevist om at det vil ha en forebyggende effekt, men jeg snakker hovedsaklig om førstegangsforbrytere"

La oss si at vi økte strafferammen for drap til 30 år, i stedet for 21. Tror du det ville hatt noen som helst forebyggende effekt, på noe som helst område? Selvfølgelig ikke. Det er en straff som uansett er avskrekkende i seg selv. Det samme gjelder om man øker en annen ramme fra ett til to år. Det er kjipt uansett, men egentlig ikke noen avgjørende forskjell. Imidlertid tror jeg en økning fra betinget til ubetinget kanskje kan ha en viss effekt, men det er bare ett lite, begrenset område.

"La oss si at vi økte strafferammen for drap til 30 år, i stedet for 21. Tror du det ville hatt noen som helst forebyggende effekt, på noe som helst område? Selvfølgelig ikke. "

Nei, kanskje ikke hvis vi økte den til 30 år, men hvis man risikerte livstid tror jeg det kunne hatt noe å si.

Skrevet

Uansett er ikke drapssaker et godt eksempel.En drapsmann tenker nok ikke så mye over en eventuell straff før han begår drapet.

Straffene har nok mest forebyggende effekt når det gjelder de mindre alvorlige forbrytelsene.

Skrevet

"La oss si at vi økte strafferammen for drap til 30 år, i stedet for 21. Tror du det ville hatt noen som helst forebyggende effekt, på noe som helst område? Selvfølgelig ikke. "

Nei, kanskje ikke hvis vi økte den til 30 år, men hvis man risikerte livstid tror jeg det kunne hatt noe å si.

"Nei, kanskje ikke hvis vi økte den til 30 år, men hvis man risikerte livstid tror jeg det kunne hatt noe å si."

Gi deg.

".........................................."

Skrevet

Uansett er ikke drapssaker et godt eksempel.En drapsmann tenker nok ikke så mye over en eventuell straff før han begår drapet.

Straffene har nok mest forebyggende effekt når det gjelder de mindre alvorlige forbrytelsene.

"Straffene har nok mest forebyggende effekt når det gjelder de mindre alvorlige forbrytelsene."

Ja, vi har jo de fine straffene og bøtene for trafikkforbrytelser. Skal vi kjøre på slik ellers også, og bure en 17-åring inne i 5 år for å ha stjålet en moped e.l.?

Saken er at, for at en straff skal ha noen særlig forebyggende effekt, så må den være så streng at det er lite forenelig med den type verden vi ønsker å leve i. Singapore har f.eks lite kriminalitet av typen herværk, tagging etc. Men det er lite interessant, all den tid et land i det 21 århundre praktiserer stokkeslag for små forseelser. Det er rett og slett ikke verdt det.

Skrevet

"Straffene har nok mest forebyggende effekt når det gjelder de mindre alvorlige forbrytelsene."

Ja, vi har jo de fine straffene og bøtene for trafikkforbrytelser. Skal vi kjøre på slik ellers også, og bure en 17-åring inne i 5 år for å ha stjålet en moped e.l.?

Saken er at, for at en straff skal ha noen særlig forebyggende effekt, så må den være så streng at det er lite forenelig med den type verden vi ønsker å leve i. Singapore har f.eks lite kriminalitet av typen herværk, tagging etc. Men det er lite interessant, all den tid et land i det 21 århundre praktiserer stokkeslag for små forseelser. Det er rett og slett ikke verdt det.

"Ja, vi har jo de fine straffene og bøtene for trafikkforbrytelser. Skal vi kjøre på slik ellers også, og bure en 17-åring inne i 5 år for å ha stjålet en moped e.l.?"

Nei, selvfølgelig ikke. det har jeg aldri sagt heller, men han kan kanskje komme i fengsel en tur istedet for å jobbe et par timer samfunnstjeneste.

Skrevet

"Nei, kanskje ikke hvis vi økte den til 30 år, men hvis man risikerte livstid tror jeg det kunne hatt noe å si."

Gi deg.

".........................................."

Det kommer selvfølgelig ann på hvor alvorlig saken er, men for en seriemorder av verste slag er 21 år for lite. Da burde det bli livstid. Nå er det ikke så mange slike saker i Norge, men bare som et eksempel.

Skrevet

"Ja, vi har jo de fine straffene og bøtene for trafikkforbrytelser. Skal vi kjøre på slik ellers også, og bure en 17-åring inne i 5 år for å ha stjålet en moped e.l.?"

Nei, selvfølgelig ikke. det har jeg aldri sagt heller, men han kan kanskje komme i fengsel en tur istedet for å jobbe et par timer samfunnstjeneste.

"Nei, selvfølgelig ikke. det har jeg aldri sagt heller, men han kan kanskje komme i fengsel en tur istedet for å jobbe et par timer samfunnstjeneste."

Tja. Kanskje denne 17-åringen ikke har andre kriminelle vaner enn at han kjenner et par tvilsomme kompiser som nasker litt i butikken, og som en gang fant på å stjele en bil i fylla (som selvfølgelig er alvorlig nok - ikke misforstå). Så kommer han i fengsel, og møter Kautikeino Kåre og Feita fra Tveita, og i løpet av et par mnd. har han skaffet seg et par gode kompiser som har betraktelig mindre skrupler og et mer kriminellt nettverk enn han. O.s.v. Så kommer han ut, med status som ungdomsforbryter, og finner ut hvor lett det er å komme i normalt gjenge i samfunnet igjen. Ikke lett, men å stjele biler kan han, da Kåre og Feita lærte han hvordan han koblet vekk startsperren på et utvalg av nyere bilmerker.

Skrevet

Det kommer selvfølgelig ann på hvor alvorlig saken er, men for en seriemorder av verste slag er 21 år for lite. Da burde det bli livstid. Nå er det ikke så mange slike saker i Norge, men bare som et eksempel.

Det er ikke noe problem med strafferammen på 21 år, iom. at man kan dømmes til forvaring etter dette (tidligere sikring). Dette kan forlenges til det er ensbetydende med en livstidsdom. Og det er stort sett i saker hvor man har med rimelig ustabile individer å gjøre - en seriemorder er ikke riktig koblet i topplokket.

"........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...