Gå til innhold

FRP`er?

Gjest Dior femme

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Nei, selvfølgelig ikke. det har jeg aldri sagt heller, men han kan kanskje komme i fengsel en tur istedet for å jobbe et par timer samfunnstjeneste."

Tja. Kanskje denne 17-åringen ikke har andre kriminelle vaner enn at han kjenner et par tvilsomme kompiser som nasker litt i butikken, og som en gang fant på å stjele en bil i fylla (som selvfølgelig er alvorlig nok - ikke misforstå). Så kommer han i fengsel, og møter Kautikeino Kåre og Feita fra Tveita, og i løpet av et par mnd. har han skaffet seg et par gode kompiser som har betraktelig mindre skrupler og et mer kriminellt nettverk enn han. O.s.v. Så kommer han ut, med status som ungdomsforbryter, og finner ut hvor lett det er å komme i normalt gjenge i samfunnet igjen. Ikke lett, men å stjele biler kan han, da Kåre og Feita lærte han hvordan han koblet vekk startsperren på et utvalg av nyere bilmerker.

"........................................"

Jeg mener ikke at en 17 år gammel førstegangsforbryter som stjeler en moped skal sitte i fengsel i flere måneder, men han bør få strengere straff en den han ville fått med dagens straffesystem.

Forhåpentligvis vil han da huske på den straffen han risikerer slik at han allerede fra begynnelsen av tar avstand fra det miljøet han er i.

Kåre og Feita kan han risikere å møte under samfunnstjeneste også..

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• benniie

16

• Sofline

2

• flisa

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg mener ikke at en 17 år gammel førstegangsforbryter som stjeler en moped skal sitte i fengsel i flere måneder, men han bør få strengere straff en den han ville fått med dagens straffesystem.

Forhåpentligvis vil han da huske på den straffen han risikerer slik at han allerede fra begynnelsen av tar avstand fra det miljøet han er i.

Kåre og Feita kan han risikere å møte under samfunnstjeneste også..

Jeg synes strengere straffer hovedsaklig er viktig i voldssaker. Vinningsforbrytelser er omtrent som bagateller å regne i sammenlikning.

"......................................."

Skrevet

Det er ikke noe problem med strafferammen på 21 år, iom. at man kan dømmes til forvaring etter dette (tidligere sikring). Dette kan forlenges til det er ensbetydende med en livstidsdom. Og det er stort sett i saker hvor man har med rimelig ustabile individer å gjøre - en seriemorder er ikke riktig koblet i topplokket.

"........................................."

greit, glemte hele forvaringen i farten:)

Men vi har jo fortsatt saker der forvaring eller livstid gjerne ikke er aktuelt, f.eks volds- og sedelighetssaker.

Skrevet

Jeg synes strengere straffer hovedsaklig er viktig i voldssaker. Vinningsforbrytelser er omtrent som bagateller å regne i sammenlikning.

"......................................."

Ja, det er jeg helt enig i, voldssaker er klart det viktigste

Skrevet

greit, glemte hele forvaringen i farten:)

Men vi har jo fortsatt saker der forvaring eller livstid gjerne ikke er aktuelt, f.eks volds- og sedelighetssaker.

Joda. Men la oss ta f.eks et drap, som oftes et affeksjonsdrap av et eller annet slag, med en angrende synder. Er det moralsk å bure vedkommende inne hele livet, og frata ham/henne enhver sjangse til å gjøre opp for seg? Spør du meg, så skal det være rimelig ille for å rettferdiggjøre en bokstavelig livsstidsdom.

".........................................."

Skrevet

Ja, det er jeg helt enig i, voldssaker er klart det viktigste

Godt vi er enige i noe, da :-)

"....................................."

Skrevet

Joda. Men la oss ta f.eks et drap, som oftes et affeksjonsdrap av et eller annet slag, med en angrende synder. Er det moralsk å bure vedkommende inne hele livet, og frata ham/henne enhver sjangse til å gjøre opp for seg? Spør du meg, så skal det være rimelig ille for å rettferdiggjøre en bokstavelig livsstidsdom.

Nei, det er ikke moralsk, og det mener jeg heller ikke at man burde gjøre. Man må jo selvfølgelig se omstendighetene rundt drapet. At det er mulig å få livstid for et drap vil jo ikke si at alle som dreper noen vil bli dømt til det.

Skrevet

Nei, det er ikke moralsk, og det mener jeg heller ikke at man burde gjøre. Man må jo selvfølgelig se omstendighetene rundt drapet. At det er mulig å få livstid for et drap vil jo ikke si at alle som dreper noen vil bli dømt til det.

Men - iom. at det tydeligvis er vanskelig å bruke og å tolke strafferammene vi har nå på en måte folk flest er enige i, så blir det neppe lettere om vi øker dem. Og, uten å nedvurdere FrP fullstendig, så stoler jeg ikke på at de er de rette til å definere dette.

Skrevet

Men - iom. at det tydeligvis er vanskelig å bruke og å tolke strafferammene vi har nå på en måte folk flest er enige i, så blir det neppe lettere om vi øker dem. Og, uten å nedvurdere FrP fullstendig, så stoler jeg ikke på at de er de rette til å definere dette.

Skrevet

Godt vi er enige i noe, da :-)

"....................................."

hehe ja, det hadde jeg ikke trodd:)

Skrevet

Nei men det går på politikerne, ikke ideologi. Jeg er ikke nødvendigvis 100% fornøyd med alle politikerne, men ville ikke la være å stemme på det partiet som representerer mine meninger best kun av den grunn. Jeg tviler på at Frp ville fått monopol på alt som het kriminalpolitikk uten at de andre partiene ville hatt noe å si.

For å få noe som fungerer tror jeg nok at man må blande litt fra både høyre og venstresiden, men jeg stemmer ikke nødvendigvis på venstresiden av den grunn.

Skrevet

Nei men det går på politikerne, ikke ideologi. Jeg er ikke nødvendigvis 100% fornøyd med alle politikerne, men ville ikke la være å stemme på det partiet som representerer mine meninger best kun av den grunn. Jeg tviler på at Frp ville fått monopol på alt som het kriminalpolitikk uten at de andre partiene ville hatt noe å si.

For å få noe som fungerer tror jeg nok at man må blande litt fra både høyre og venstresiden, men jeg stemmer ikke nødvendigvis på venstresiden av den grunn.

"For å få noe som fungerer tror jeg nok at man må blande litt fra både høyre og venstresiden"

Det er egentlig rimelig logisk. Men forsøk å få høyre-brølapene her inne til å forsøke å se det :-) (eller evt. sosialisbrølapene, hvem nå enn det måtte være)

Skrevet

"For å få noe som fungerer tror jeg nok at man må blande litt fra både høyre og venstresiden"

Det er egentlig rimelig logisk. Men forsøk å få høyre-brølapene her inne til å forsøke å se det :-) (eller evt. sosialisbrølapene, hvem nå enn det måtte være)

Det er nok ingen enkel oppgave nei:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...