Gå til innhold

Man kan ikke lære en gammel hund å sitte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har nettopp skaffet meg en omplasseringshund på fire år, og nå lurer jeg på en ting. Er det mulig å trene opp en ”gammel” hund? Hun er forsåvidt lydig, men jeg skulle gjerne ha lært henne litt mer, om ikke annet forsterke det hun kan fra før. Er der noen dolere som har tips eller vet om en plass på nettet eller ei god bok om hundetrening? Det meste jeg har sett er for hvalper.

Må tilføye at hun er ikke interesert i noe godiser når vi går tur, og da faller gjerne sitte pent ved lyskryss og slikt ut.

Skrevet

Det er vel egentlig bare å prøve, og se hvor mittakelig hun er. 4 år er ikke en gammel hund, det er er voksen hund. Noen blir fortere vanskeligere å trene enn andre.

"..........................................."

Skrevet

Selv om hunden ikke liker godis behøver ikke sitte pent ved lyskryss og sånnt falle ut.. Man kan godt trene en hund uten å bruke godis.

Er det noe spesiell leke hunden liker? Bruk kroppen og stemmen din som ros!

En 4 år gammel hund er ikke gammel... Husk at enkelte raser ikke får begynne å trene f.eks. agility før de er 1 1/2 år...

Skrevet

Det går fint an å lære opp en hund på fire år. Og som de andre sier, fire år er ikke gammelt. Den skal jo leve ca åtte år til!

Hvis den ikke er intressert i godis ute, hvorfor ikke begynne med å lære å sitte inne? La den sitte før den får mat. Kontakt med hunden er det viktigste før all læring. Hunden skal se på deg for å få kommando.

Pass på å øke vanskelighetsgraden etterhvert. Lyskryss kan være stressende, med mye lyder, mennesker og andre hunder som virker forstyrrende.

Skrevet

Vil anbefale deg å sjekke ut om det er noen hundeklubb eller andre i nærheten som arrangerer lydighetskurs. Det er ikke bare for valper! Det er ofte veldig lærerikt å delta på kurs fremfor å trene hjemme selv, for da får du tilbakemelding fra andre som ser hvilke ting man kan forbedre.

Feilen ligger oftere hos mennesket enn hunden. Mennesket må lære å gi hunden riktige signaler, og til rett tid, slik at hunden får mulighet til faktisk å forstå hva du forventer av den.

Vi gjorde selv samme tabben med å skulle trene hunden selv hjemme, leste bøker osv.

Først når vi (særlig mannen min må jeg innrømme...) ble aktiv i kurs og annen aktivitet i hundeklubben har det virkelig blitt positive resultater, selv om hunden selvsagt lærte masse under hjemmetrening også. Det var bare at lærdommen var litt tilfeldig, hunden kunne omtrent når han ville sjøl... Nå har vi stadige fremskritt, og en hund som liker å gjøre som forventet, og som forstår hva vi ønsker. Vår hund er forresten 3 år nå, og de største fremskrittene har kommet i løpet av det siste året.

Skrevet

Vil anbefale deg å sjekke ut om det er noen hundeklubb eller andre i nærheten som arrangerer lydighetskurs. Det er ikke bare for valper! Det er ofte veldig lærerikt å delta på kurs fremfor å trene hjemme selv, for da får du tilbakemelding fra andre som ser hvilke ting man kan forbedre.

Feilen ligger oftere hos mennesket enn hunden. Mennesket må lære å gi hunden riktige signaler, og til rett tid, slik at hunden får mulighet til faktisk å forstå hva du forventer av den.

Vi gjorde selv samme tabben med å skulle trene hunden selv hjemme, leste bøker osv.

Først når vi (særlig mannen min må jeg innrømme...) ble aktiv i kurs og annen aktivitet i hundeklubben har det virkelig blitt positive resultater, selv om hunden selvsagt lærte masse under hjemmetrening også. Det var bare at lærdommen var litt tilfeldig, hunden kunne omtrent når han ville sjøl... Nå har vi stadige fremskritt, og en hund som liker å gjøre som forventet, og som forstår hva vi ønsker. Vår hund er forresten 3 år nå, og de største fremskrittene har kommet i løpet av det siste året.

Tusen takk for svar. Lydighetskurs blir det neste. Og jeg vet at feilien ligger oftest hos eieren, så det er derfor jeg vil lære...jeg og.

Skrevet

Tusen takk for svar. Lydighetskurs blir det neste. Og jeg vet at feilien ligger oftest hos eieren, så det er derfor jeg vil lære...jeg og.

Hvis du har interesse og mulighet så anbefaler jeg også å drive med noe annet enn "bare" lydighet. Det kommer litt an på rasen, og på dine interesser (og tid), men agility og/eller bruks (spor/søk) er veldig givende, og gir fin trening for hunden (og eieren), og mye gøy sammen. Det er mer krevende for hunden å gå spor enn å gå tur på vanlig måte, fordi den da må bruke nesa og hodet aktivt. En mentalt sliten hund er en lykkelig og ikke minst mye roligere hund... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...