Gå til innhold

I gode gamle dager..

Anbefalte innlegg

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Denne ramlet inn i mailboksen min på jobb nettopp. Kunne ikke sagt det bedre selv, og gremmes når jeg tenker på hva barn i dag går glipp av...

"I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss

som var barn

på 40, 50, 6 0 ,70 ja til og med tidlig på 80-tallet ikke ha overlevd .Våre babysenger var malt med bly-basert maling.

Vi hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller

skap og når vi syklet hadde

ingen av oss hjelm .

Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller

airbag. Og det å sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell

nytelse.

Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru ! Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i, men ble aldri overvektige, fordi vi alltid var ute å lekte.

Vi delte gjerne en brus mellom oss og drakk fra samme

flaske uten at noen faktisk døde av det.

Vi brukte timer på å bygge Ola-biler av skrap og ingenting

og raste av gårde nedover bakken bare for å finne ut at vi hadde glemt å lage bremser.

Etter noen turer ut i bushen lærte vi å løse problemet.

Vi dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen

og var tilbake når gatelysene ble tent. Ingen hadde mulighet til å få tak i oss i løpet

av dagen. Ingen mobiltelefon. Utenkelig !!

Vi hadde ikke Playstations, Nintendo 64, X-Box, ingen

tv-spill i det hele tatt, ikke 99 kanaler på TV, ingen videofilmer, ikke surround lyd,

mobiltelefoner, hjemme PC eller praterom på Internett. Vi hadde venner ! Vi gikk ut og fant dem ! Vi falt ned fra trær, skar oss, brakk bein og armer, slo ut tenner, men

ingen ble saksøkt etter disse uhellene. Det var uhell.

Ingen andre kunne beskyldes - unntatt oss.

Husker du uhell ?

Vi sloss, ble gule og blå og lærte å komme over det.

Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste

mark. Til tross for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut og ikke levde markene

inni oss for alltid.

Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, banket på døra,

gikk bare inn og blandet oss i samtalen.

Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og

måtte gå et år om igjen.

Fryktelig !!

Denne generasjonen har fostret noen av mest risikovillige, de beste problemløsere og investorer noensinne. De siste 50 år har vært en eksplosjon av nyskaping og nye ideer. Vi hadde frihet,

tabber, suksess og ansvar og vi lærte og forholde oss til det alt sammen."

Skrevet

Jeg synes faktisk mye av det som står der er sludder & vissvass

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Det gjenspeiler i hvertfall mye av min barndom, og jeg er ikke sååååå gammel ;O)

Skrevet

Og sånn kan man fortsette til man kommer tilbake til huleboernes dager. DA var det jammen fint å vokse opp, da! *ho ho*

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Og sånn kan man fortsette til man kommer tilbake til huleboernes dager. DA var det jammen fint å vokse opp, da! *ho ho*

hehe, regnet med at det kom en slik en ;O)

Skrevet

hehe, regnet med at det kom en slik en ;O)

Jeg vokste vel opp omtrent samtididg med deg, for jeg kjenner meg også ganske mye igjen i oppramsingen der.

Men jeg husker godt hvor irriterende det var da min (barnløse) onkel hele tiden skulle messe ivei om hvor bortskjemte vi var og at vi burde fått kjenne hvordan det var å vokse opp på hans tid og bla bla bla.

Folk har til alle tider akket seg over "ungdommen nåtildags", til og med på Platons tid! ;-)

Selv er jeg ikke så "dommedagistisk" og har fortsatt tro på at det vil gå bra! :-)

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Jeg vokste vel opp omtrent samtididg med deg, for jeg kjenner meg også ganske mye igjen i oppramsingen der.

Men jeg husker godt hvor irriterende det var da min (barnløse) onkel hele tiden skulle messe ivei om hvor bortskjemte vi var og at vi burde fått kjenne hvordan det var å vokse opp på hans tid og bla bla bla.

Folk har til alle tider akket seg over "ungdommen nåtildags", til og med på Platons tid! ;-)

Selv er jeg ikke så "dommedagistisk" og har fortsatt tro på at det vil gå bra! :-)

Joa, det tror jeg også, og det er klart at det gjerne er satt litt på spissen i denne tråden. Men jeg synes det er tragisk når jeg hører at barn ikke får klatre i trær fordi de kunne komme til å finne på å falle ned.. Og DET er det mer av i dag en det var før. Selvfølgelig er det også ting som er bedre i dag enn det var da (men ikke mye, tror jeg ;O) )

Skrevet

Synes det stemmer veldig bra jeg:-) Hvorfor synes du det er vås?

Skrevet

Kjenner meg igjen i mye av det. Rart at så mange av oss fortsatt lever...

Gjest papirtiger
Skrevet

"I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn på 40, 50, 6 0 ,70 ja til og med tidlig på 80-tallet ikke ha overlevd "

Og hvem er det som er byråkrater idag? Er de kanskje ikke født på 40, 50, 60, 70 og til og med tidlig på 80-tallet..

Det er en småmorsom mail, men jeg blir litt ør av romantiseringen av gamledager.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

"I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn på 40, 50, 6 0 ,70 ja til og med tidlig på 80-tallet ikke ha overlevd "

Og hvem er det som er byråkrater idag? Er de kanskje ikke født på 40, 50, 60, 70 og til og med tidlig på 80-tallet..

Det er en småmorsom mail, men jeg blir litt ør av romantiseringen av gamledager.

"Og hvem er det som er byråkrater idag? Er de kanskje ikke født på 40, 50, 60, 70 og til og med tidlig på 80-tallet.."

hehe, har jeg ikke tenkt på engang.. Helt rett, så klart.

Men det VAR kult å være liten i gamledager!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...