Tootsieroll1365380854 Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Denne ramlet inn i mailboksen min på jobb nettopp. Kunne ikke sagt det bedre selv, og gremmes når jeg tenker på hva barn i dag går glipp av... "I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn på 40, 50, 6 0 ,70 ja til og med tidlig på 80-tallet ikke ha overlevd .Våre babysenger var malt med bly-basert maling. Vi hadde ingen barnesikring på medisinflasker, dører eller skap og når vi syklet hadde ingen av oss hjelm . Som barn kjørte vi i biler uten sikkerhetsbelte eller airbag. Og det å sitte bakpå et lasteplan en varm sommerdag var alltid en spesiell nytelse. Vi drakk vann fra hageslangen og ikke fra flasker. Skrekk og gru ! Vi spiste brød med smør på, drakk brus med sukker i, men ble aldri overvektige, fordi vi alltid var ute å lekte. Vi delte gjerne en brus mellom oss og drakk fra samme flaske uten at noen faktisk døde av det. Vi brukte timer på å bygge Ola-biler av skrap og ingenting og raste av gårde nedover bakken bare for å finne ut at vi hadde glemt å lage bremser. Etter noen turer ut i bushen lærte vi å løse problemet. Vi dro hjemmefra tidlig om morgenen for å leke hele dagen og var tilbake når gatelysene ble tent. Ingen hadde mulighet til å få tak i oss i løpet av dagen. Ingen mobiltelefon. Utenkelig !! Vi hadde ikke Playstations, Nintendo 64, X-Box, ingen tv-spill i det hele tatt, ikke 99 kanaler på TV, ingen videofilmer, ikke surround lyd, mobiltelefoner, hjemme PC eller praterom på Internett. Vi hadde venner ! Vi gikk ut og fant dem ! Vi falt ned fra trær, skar oss, brakk bein og armer, slo ut tenner, men ingen ble saksøkt etter disse uhellene. Det var uhell. Ingen andre kunne beskyldes - unntatt oss. Husker du uhell ? Vi sloss, ble gule og blå og lærte å komme over det. Vi fant på leker med pinner og tennisballer og spiste mark. Til tross for advarsler var det ikke mange øynene som ramlet ut og ikke levde markene inni oss for alltid. Vi syklet eller gikk hjem til hverandre, banket på døra, gikk bare inn og blandet oss i samtalen. Noen elever var ikke så lure som andre så de dumpet og måtte gå et år om igjen. Fryktelig !! Denne generasjonen har fostret noen av mest risikovillige, de beste problemløsere og investorer noensinne. De siste 50 år har vært en eksplosjon av nyskaping og nye ideer. Vi hadde frihet, tabber, suksess og ansvar og vi lærte og forholde oss til det alt sammen." 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Veldig bra og veldig sant 0 Siter
Lisabeth Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Jeg synes faktisk mye av det som står der er sludder & vissvass 0 Siter
Tootsieroll1365380854 Skrevet 27. september 2005 Forfatter Skrevet 27. september 2005 Jeg synes faktisk mye av det som står der er sludder & vissvass Det gjenspeiler i hvertfall mye av min barndom, og jeg er ikke sååååå gammel ;O) 0 Siter
morsan Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Og sånn kan man fortsette til man kommer tilbake til huleboernes dager. DA var det jammen fint å vokse opp, da! *ho ho* 0 Siter
Tootsieroll1365380854 Skrevet 27. september 2005 Forfatter Skrevet 27. september 2005 Og sånn kan man fortsette til man kommer tilbake til huleboernes dager. DA var det jammen fint å vokse opp, da! *ho ho* hehe, regnet med at det kom en slik en ;O) 0 Siter
morsan Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 hehe, regnet med at det kom en slik en ;O) Jeg vokste vel opp omtrent samtididg med deg, for jeg kjenner meg også ganske mye igjen i oppramsingen der. Men jeg husker godt hvor irriterende det var da min (barnløse) onkel hele tiden skulle messe ivei om hvor bortskjemte vi var og at vi burde fått kjenne hvordan det var å vokse opp på hans tid og bla bla bla. Folk har til alle tider akket seg over "ungdommen nåtildags", til og med på Platons tid! ;-) Selv er jeg ikke så "dommedagistisk" og har fortsatt tro på at det vil gå bra! :-) 0 Siter
Tootsieroll1365380854 Skrevet 27. september 2005 Forfatter Skrevet 27. september 2005 Jeg vokste vel opp omtrent samtididg med deg, for jeg kjenner meg også ganske mye igjen i oppramsingen der. Men jeg husker godt hvor irriterende det var da min (barnløse) onkel hele tiden skulle messe ivei om hvor bortskjemte vi var og at vi burde fått kjenne hvordan det var å vokse opp på hans tid og bla bla bla. Folk har til alle tider akket seg over "ungdommen nåtildags", til og med på Platons tid! ;-) Selv er jeg ikke så "dommedagistisk" og har fortsatt tro på at det vil gå bra! :-) Joa, det tror jeg også, og det er klart at det gjerne er satt litt på spissen i denne tråden. Men jeg synes det er tragisk når jeg hører at barn ikke får klatre i trær fordi de kunne komme til å finne på å falle ned.. Og DET er det mer av i dag en det var før. Selvfølgelig er det også ting som er bedre i dag enn det var da (men ikke mye, tror jeg ;O) ) 0 Siter
Gjest henne74 Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Jeg synes faktisk mye av det som står der er sludder & vissvass Synes det stemmer veldig bra jeg:-) Hvorfor synes du det er vås? 0 Siter
fresja Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 Kjenner meg igjen i mye av det. Rart at så mange av oss fortsatt lever... 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 27. september 2005 Skrevet 27. september 2005 "I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn på 40, 50, 6 0 ,70 ja til og med tidlig på 80-tallet ikke ha overlevd " Og hvem er det som er byråkrater idag? Er de kanskje ikke født på 40, 50, 60, 70 og til og med tidlig på 80-tallet.. Det er en småmorsom mail, men jeg blir litt ør av romantiseringen av gamledager. 0 Siter
Tootsieroll1365380854 Skrevet 27. september 2005 Forfatter Skrevet 27. september 2005 "I følge dagens lovgivere og byråkrater skulle de av oss som var barn på 40, 50, 6 0 ,70 ja til og med tidlig på 80-tallet ikke ha overlevd " Og hvem er det som er byråkrater idag? Er de kanskje ikke født på 40, 50, 60, 70 og til og med tidlig på 80-tallet.. Det er en småmorsom mail, men jeg blir litt ør av romantiseringen av gamledager. "Og hvem er det som er byråkrater idag? Er de kanskje ikke født på 40, 50, 60, 70 og til og med tidlig på 80-tallet.." hehe, har jeg ikke tenkt på engang.. Helt rett, så klart. Men det VAR kult å være liten i gamledager! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.