Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kvinne, 35 år. Aldri vært gravid og prøver ikke å bli det. Går ikke på p-piller. Har siste årene hatt sjelden menstruasjon. Lengste opphold på over 6 mnd. Gynekolog påviste pco, og kunne fortelle meg at jeg nok har lett for å legge på meg og at jeg kan få problemer med å bli gravid. Det førstnemnte stemmer da jeg hele livet har måtte trene og spise sunt for å holde vekten. Jeg er 166 cm og 62 kg. Ved å lese på nettet så finner jeg at eneste behandling mot pcos å gå ned i vekt for å kunne oppnå balanse i hormon-nivå (som forårsaker forstyrrelsene). Mine hormonprøver er normale og jeg er ikke overvektig. Hvorfor har jeg da ikke menstruasjon når hormontestene er normale? Og hvordan kan jeg bli symptomfri når jeg ikke har for mye fettvev?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200114-pco/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har normal vekt, men kan ha tilstanden PCOS likevel. De sjeldne menstruasjoner tyder paa det, det skyldes igjen sjeldne eller manglende eggloesning. Det kan man stimulere til med pergotime-tabletter. Behandlingen er relativ enkel. Du boer faa henvisning til gynekolog som kan starte behandling. Jo yngre man er, jo lettere er det aa oppnaa graviditet, saa det er ingen tid aa spille. Det er fint at du fortsatt holder vekten under kontroll, det gjoer det lettere aa faa resultat. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200114-pco/#findComment-1421257
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...