Gå til innhold

leie ut til barnehage


Anbefalte innlegg

noen som vet noe om dette? Har lest på etablerebarnehage.no, men finner ikke ut om:

hvis vi velger å leie ut en etasje i huset vårt til barnehagedrift, men ikke ønsker å drive barnehagen selv, hvordan gjør vi dette? Det gis tilskudd fra stat og kommune (med ti års bindingstid) for å bygge om til bhg, er det jeg eller leietaker som får dette tilskuddet? (dvs, skal vi eller leietaker stå for ombyggingen?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200158-leie-ut-til-barnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva slags barnehage det er snakk om...

"hvis vi velger å leie ut en etasje i huset vårt til barnehagedrift, men ikke ønsker å drive barnehagen selv, hvordan gjør vi dette?"

Da leier dere ut til et firma - eller en person som ønsker å drive barnehage. Dere har ikke noe forhold til bhg foruten at dere eier huset. Dere må på forhånd være enige om uteområder, og hva dere/leietaker skal ta ansvar for av utbedringer. Sikkerhets og ventilasjonskravene er høye - så det kan bli høye investeringsutgifter dersom det er privat barnehage. Er det familiebarnehage er det de samme sikkerhetskravene, men ikke like store krav til innemiljø og HMS.

"Det gis tilskudd fra stat og kommune (med ti års bindingstid) for å bygge om til bhg, er det jeg eller leietaker som får dette tilskuddet?"

Eier av bhg får det tilskuddet. Staten gir _inntil_ 50.000 per barn i støtte til dokumenterte utgifter i forbindelse med (om)bygging. Fra kommunen er det kun de vanlige 78.000 per år per barn til drift - altså ikke noe til investering. Eier du bhg får du tilskuddet.

"(dvs, skal vi eller leietaker stå for ombyggingen?)"

Dette er jo en vurderingssak. Enten blir dere enige om en investeringssum - altså at eieren kjøper tjenestene av dere, eller så betaler h*n mer i leie. Det siste er ikke gunstig for noen av dere - da får dere antagelig ikke investeringstilskuddet. Jeg ville nok gjort det slik at du og leietaker gikk sammen om det prosjektet, at du organiserte det slik at det står til kravene, og at leietaker betaler med tilskuddet.

Det er langt enklere å leie ut til familiebarnehage - da er det husets egnethet som blir vurdert, og ikke antall m2 og ventilasjon, avfall, hc-tilrettelegging etc.

Jeg driver familiebarnehage i dag - men jobber med å gjøre om til privat barnehage. Det er langt mer kostbart å drive, og det er andre krav til ped.dekning og personale - i tillegg til at du burde ha minimum 20 barn for å klare det økonomisk.

Innearealet må være på 5,3m2 for barn over tre år, 3,4m2 for barn under tre år (per barn) og utearealet skal være minimum seks ganger så stort. De ansatte skal også ha eget pauserom og garderobe.

I tillegg skal det være tilrettelagt for handicappede barn, foreldre og ansatte. Du må ha ventilasjon, lys og lyd som holder til kravene om HMS, og du må ha avfallshåndtering, evakueringsplaner, sikkerhetsrutiner. Det skal også være foretatt radonmålinger, og du må sjekke hvorvidt det finnes forurensende elementer i området.

På inntil ti ansatte må du ha minimum seks parkeringsplasser, i tillegg til at du burde ha plass til foreldrene selv om det ikke er et krav.

Selv om du ikke eier og driver barnehagen - så vil jo du som eier av huset stå ansvarlig for endel av disse tingene. Jeg tror også at jeg dersom det var min bhg vil ha stilt krav om enkelte "vaktmestertjenester" som snømåking, husmaling, beplantning, osv - men det er jo individuelle avtaler.

Bare spør om det er noe mer du vil vite :)

Lykke til!

Det kommer an på hva slags barnehage det er snakk om...

"hvis vi velger å leie ut en etasje i huset vårt til barnehagedrift, men ikke ønsker å drive barnehagen selv, hvordan gjør vi dette?"

Da leier dere ut til et firma - eller en person som ønsker å drive barnehage. Dere har ikke noe forhold til bhg foruten at dere eier huset. Dere må på forhånd være enige om uteområder, og hva dere/leietaker skal ta ansvar for av utbedringer. Sikkerhets og ventilasjonskravene er høye - så det kan bli høye investeringsutgifter dersom det er privat barnehage. Er det familiebarnehage er det de samme sikkerhetskravene, men ikke like store krav til innemiljø og HMS.

"Det gis tilskudd fra stat og kommune (med ti års bindingstid) for å bygge om til bhg, er det jeg eller leietaker som får dette tilskuddet?"

Eier av bhg får det tilskuddet. Staten gir _inntil_ 50.000 per barn i støtte til dokumenterte utgifter i forbindelse med (om)bygging. Fra kommunen er det kun de vanlige 78.000 per år per barn til drift - altså ikke noe til investering. Eier du bhg får du tilskuddet.

"(dvs, skal vi eller leietaker stå for ombyggingen?)"

Dette er jo en vurderingssak. Enten blir dere enige om en investeringssum - altså at eieren kjøper tjenestene av dere, eller så betaler h*n mer i leie. Det siste er ikke gunstig for noen av dere - da får dere antagelig ikke investeringstilskuddet. Jeg ville nok gjort det slik at du og leietaker gikk sammen om det prosjektet, at du organiserte det slik at det står til kravene, og at leietaker betaler med tilskuddet.

Det er langt enklere å leie ut til familiebarnehage - da er det husets egnethet som blir vurdert, og ikke antall m2 og ventilasjon, avfall, hc-tilrettelegging etc.

Jeg driver familiebarnehage i dag - men jobber med å gjøre om til privat barnehage. Det er langt mer kostbart å drive, og det er andre krav til ped.dekning og personale - i tillegg til at du burde ha minimum 20 barn for å klare det økonomisk.

Innearealet må være på 5,3m2 for barn over tre år, 3,4m2 for barn under tre år (per barn) og utearealet skal være minimum seks ganger så stort. De ansatte skal også ha eget pauserom og garderobe.

I tillegg skal det være tilrettelagt for handicappede barn, foreldre og ansatte. Du må ha ventilasjon, lys og lyd som holder til kravene om HMS, og du må ha avfallshåndtering, evakueringsplaner, sikkerhetsrutiner. Det skal også være foretatt radonmålinger, og du må sjekke hvorvidt det finnes forurensende elementer i området.

På inntil ti ansatte må du ha minimum seks parkeringsplasser, i tillegg til at du burde ha plass til foreldrene selv om det ikke er et krav.

Selv om du ikke eier og driver barnehagen - så vil jo du som eier av huset stå ansvarlig for endel av disse tingene. Jeg tror også at jeg dersom det var min bhg vil ha stilt krav om enkelte "vaktmestertjenester" som snømåking, husmaling, beplantning, osv - men det er jo individuelle avtaler.

Bare spør om det er noe mer du vil vite :)

Lykke til!

Tusen takk for fantastisk utfyllende svar!

Jeg trodde familiebhg. stort sett bestod av hjemmene til (et av) barna som gikk i bhg, og at det altså var et bebodd privat hjem. Men vi kan altså leie ut en ubebodd del av huset til en familiebhg?

Veldig sentralt i Oslo, hvor mye kan vi få i leie for et lite bhg-lokale i mnd? (8-10 barn).

Tusen takk for fantastisk utfyllende svar!

Jeg trodde familiebhg. stort sett bestod av hjemmene til (et av) barna som gikk i bhg, og at det altså var et bebodd privat hjem. Men vi kan altså leie ut en ubebodd del av huset til en familiebhg?

Veldig sentralt i Oslo, hvor mye kan vi få i leie for et lite bhg-lokale i mnd? (8-10 barn).

Familiebarnehager kan bare ha maks 8 barn. Det er egentlig et krav at leiligheten skal være bebodd når det er 8 barn, men det er begrunnet i et at det ikke skal være garasje, lager el.

Foreslår at dere ikke skriver at det ikke er bebodd i søknaden, da slipper dere mye ekstra papirarbeid.

Jeg betaler 15.000 i leie for 83m2 inne, og 100m2 med inngjerdet hage ute. Det er inklusive alt. I tillegg betaler jeg for alt av utbedringer og tiltak vi må ha/gjøre for å kunne drive bhg. Men dette er et helt nytt hus, uten noe form for veldikehold, og absolutt alt er helt strøkent. Hadde det vært eldre og mer "slitt" hadde jeg ikke kunnet betale mer 10.000 - da det krever mer jobb.

Om du har en mailadresse så kan jeg sende deg skjemaet bydelen her krever at vi fyller ut. Kravene der skal oppfylles - omtrent uten unntak.

Om du ikke skal drive selv - så lønner det seg å leie ut til en førskolelærer som vil drive selv, eller en som kan og vet noe om dette.

Kanskje jeg skulle starte en til? :)

Bydelen du hører til skal ellers være hjelpsomme med dette, men den store bøygen er plan og bygg - du må nemlig ha bruksendring også...

Om du vil, så kan vi ta en prat via mail - det er letter å svare da, alternativt på telefon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...