Gjest Persille Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Javel? De kaller seg i hvertfall familiebarnehage. Tror "foreldre flest" forbinder familiebarnehager med at de er foreldredrevet, og at barna deler av tiden er i vertshjem i mindre grupper. Selv om denne definisjonen kanskje ikke er rett. Ok - det forklarer jo litt. Det kan fint være en koalisjon av flere familiebarnehager som samarbeider om lokaler og ped.veiledning. Men i hver gruppe kan det kun være fire barn, og hver bhg. kan kun ha to grupper. Men om man er ti grupper som innimellom møtes i felles lokaler og deler ressurser - så er det selvfølgelig helt lov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1419512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 "andre foreldre"? I alle familiebarnehager jeg vet om er det ansatt assistenter? I alle familiebarnehager jeg vet om, er foreldremedvirkning en av betingelsene for å få plass. Foreldrene jobber altså i barnehagen en dag i uken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1419558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest familiebarnehagen Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 At man har noen som sitter sammen med assistenten fire timer i uka, vil ikke hjelpe så mye, om barna blir dårlig ivaretatt resten av tiden. Jeg syntes det høres ut som en barnehage som ikke er helt bra. En skal jo ha alle planer og vedtekter på lik linje med andre barnehager om en driver familiebarnehage.Kanskje det assistenten mangler litt kunnskaper her, eller ikke er så interresert? Det er greit at eieren har ansvaret når en driver familiebarnehage. Men hva om eieren selv jobber i barnehagen slik som jeg gjør? Her er vi veldig mange familiebarnehager som er mye sammen, med felles personalmøter osv. Om vi ser en barnehage som er dårlig, og det er ikke vanskelig om en leser litt kroppspråk, da syntes jeg vi er pliktig å melde fra. Enten til kommunene som har ansvaret for familiebarnehagene, eller til styreren. For det skjer at folk som ikke er kompetente til å jobbe med barn får starte, desverre. Om styreren er god, så bør hun/han klare å se om assistenten gjør en god jobb eller ikke. Selvsagt vet en ikke hva assistenten gjør innenfor veggene alene, men det gjør en da heller ikke med en assistent som har bleieskift alene på badet f.eks. heller. ;o) Slik som jeg har det skriver styreren årsplan, jeg skriver periode og ukeplaner, dagsplan/dagsrytme står i periodeplanen. Vi har foreldremøter, foreldresamtaler og personlamøter som alle andre barnehager. Og vikar, om noen skulle lure på hvordan jeg har tid til å sitte her.;o) Den store forskjellen er nok både positiv og negativ. For et barn som er engstelig og ikke så sosialt, er en liten gruppe helt ideelt! Når barnet blir rundt 2,5 år kan det fort bli litt kjedlig og lite utfordrende, men det trenger selvsagt ikke bli det. Få voksne er en stor fordel, men kan også bli en ulempe og sårbarhet ved sykdom. Faste vikarer er nesten et must. Jeg stortrives iallfall med jobben min, og prøver å gjøre så godt jeg kan selv uten utdannelse. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1419665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Ok - det forklarer jo litt. Det kan fint være en koalisjon av flere familiebarnehager som samarbeider om lokaler og ped.veiledning. Men i hver gruppe kan det kun være fire barn, og hver bhg. kan kun ha to grupper. Men om man er ti grupper som innimellom møtes i felles lokaler og deler ressurser - så er det selvfølgelig helt lov. Småbarnsavdelingen i den kommunale barnahagen borti veien her er familiebarnehage. Det er 5-6 hjem tilknyttet bhg, med fire barn, hvor ungene er fire dager pr uke. En dag er de i basen borti veien, da sammen med en annen gruppe pluss førskolelærer. Basen fungerer også som reserve ved sykdom osv. blant de ansatte. Fungerer helt ypperlig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1420101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 Jeg syntes det høres ut som en barnehage som ikke er helt bra. En skal jo ha alle planer og vedtekter på lik linje med andre barnehager om en driver familiebarnehage.Kanskje det assistenten mangler litt kunnskaper her, eller ikke er så interresert? Det er greit at eieren har ansvaret når en driver familiebarnehage. Men hva om eieren selv jobber i barnehagen slik som jeg gjør? Her er vi veldig mange familiebarnehager som er mye sammen, med felles personalmøter osv. Om vi ser en barnehage som er dårlig, og det er ikke vanskelig om en leser litt kroppspråk, da syntes jeg vi er pliktig å melde fra. Enten til kommunene som har ansvaret for familiebarnehagene, eller til styreren. For det skjer at folk som ikke er kompetente til å jobbe med barn får starte, desverre. Om styreren er god, så bør hun/han klare å se om assistenten gjør en god jobb eller ikke. Selvsagt vet en ikke hva assistenten gjør innenfor veggene alene, men det gjør en da heller ikke med en assistent som har bleieskift alene på badet f.eks. heller. ;o) Slik som jeg har det skriver styreren årsplan, jeg skriver periode og ukeplaner, dagsplan/dagsrytme står i periodeplanen. Vi har foreldremøter, foreldresamtaler og personlamøter som alle andre barnehager. Og vikar, om noen skulle lure på hvordan jeg har tid til å sitte her.;o) Den store forskjellen er nok både positiv og negativ. For et barn som er engstelig og ikke så sosialt, er en liten gruppe helt ideelt! Når barnet blir rundt 2,5 år kan det fort bli litt kjedlig og lite utfordrende, men det trenger selvsagt ikke bli det. Få voksne er en stor fordel, men kan også bli en ulempe og sårbarhet ved sykdom. Faste vikarer er nesten et must. Jeg stortrives iallfall med jobben min, og prøver å gjøre så godt jeg kan selv uten utdannelse. ;o) Eieren jobber i dette tilfellet i barnehagen 1-2 dager i uka. Jeg tror nok hun har litt vel mye annet å drive med, og dermed gaper over mer enn hun har kapasitet til. De ansatte i barnehagen er ok, virker interessert nok. Noe mangel på info om hvordan dagen har vært, men det har kommet seg litt. Det at det er få ansatte er jo så, men det vrimler av "husvenner" som kommer og går. Noen er venner/slekt av de som bor i huset og driver barnehagen. Andre kan være naboer som stikker innom. Da blir det jo en del voksne å forholde seg til allikevel. Mangel på styring, og tilvendt måte å drive på er det jeg tror er grunnen. Jeg ser jo også av det lille skriftlige vi har fått, at ingen er spesielt sterke skriftlig. Det forklarer nok noe angående manglende skriftlige planer. Ellers tror jeg det også er økonomiske motiver som har vært drivkraften bak oppstart og drift. Da kan det vel være fristende å gjøre det enkelt for egen del. Vår lille jente trives veldig godt, men kunne jeg valgt noe annet hadde jeg nok gjort det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1420206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 Hva er fordelen/ulempen med de ulike barnehagetypene? * Familiebarnehager er små grupper, der inntil to voksne har ansvar for 8 barn under tre år, én voksen med 8 barn over tre år. Større barnehager kan være mindre oversiktlige og det er flere å forholde seg til. Kvaliteten på familiebarnehager varierer - noen er utpreget dårlige og mangler planer, kvalifiserte ansatte mm, mens andre følger barnehageloven og legger seg på et likt nivå som en privat bhg. "Er det like krav til bemanning?" * Nei. Antall assistenter er likt uansett - en voksen på fire barn under tre, eller åtte barn over tre. Alternativt en kombinasjon, to barn under og fire barn over etc. I fam.bhg. skal det være pedagog 75 minutter per uke per barn - mens i bhg (kommunal og privat) skal det være én pedagog på fulltid per 9 barn under tre, og 18 barn over tre år. "Er det like krav til foreldremøter, foreldresamtaler?" * Ja "Hva med dagsplaner, ukeplaner, månedsplaner, årsplaner?" * Like krav her også "Bare en på jobb med 7-8 barn i alderen 1 til 5 år. Kan være hele dagen alene." Det kan være greit. Det er maks 8 plasser på en voksen uansett, men et barn under tre år tar to plasser, mens et barn over tre år tar én plass. Man regner et barn som over tre år fra januar det året barnet fyller tre. "Ingen foreldremøter, ingen foreldresamtaler" * Dette kan du ta opp. Du har krav på informasjon, foreldresamtale en gang i året med pedagog, og foreldremøte en gang i året med eier/styrer. Det kan jo se ut til at du tilhører en barnehage med litt dårlig styring... I prinsipp skal ikke familiebarnehage være et dårligere tilbud enn vanlig barnehage - og det kan være greit å ha i hodet når man stiller krav Jeg har sjekket litt med kommunens barnehagekontor angående kontroll med familiebarnehagene. For meg virker det som om kontrollen er svært liten. Styringen er nok en del ute av kurs, ja. Tror det er tilvant måte å drive på. De ansatte virker ok, alle sammen, men de har for mange barn til å kunne følge med på alle. Den minste på 1 år trenger mye oppmerksomhet, naturlig nok. Hun som driver barehagen holder på med mye annet også. Det må hun jo bare gjøre, men tror nok det medfører at barnehagedriften blir nedprioritert. Jeg tenkte å sjekke med barnehagekontoret om årsplanen må godkjennes der, da det vi har fått er syltynne greier. Det er viktig å få med at min lille frøken stortrives, ellers hadde jeg gått mye mer drastisk til verks. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1420257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emin Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Datteren min gikk i kommunal familiebarnehage fra 1-3 år, og der hadde de akkurat samme opplegg ang. bemanning, foreldremøter, måneds/årsplaner og slikt som den "vanlige" barnehagen hun går i nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1420262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emin Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Alle familiebarnehager er private - det er jo hele poenget. Men man kan som en jeg kjenner, eie ti familiebarnehager, ha to assistenter ansatt i hver, og to førskolelærere som går på rundgang. Foreldrene trenger ikke være involvert noen gang, og det er de ikke hos meg heller - jeg gjør alt selv. Har ikke dugnad eller noe. Har ikke fått kjeft i hele dag, så så mitt snitt til å sende noen innlegg - men venter i spenning Alle familiebarnehager er ikke private nei. Datteren min har gått i en kommunal familiebarnehage tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1420267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emin Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Småbarnsavdelingen i den kommunale barnahagen borti veien her er familiebarnehage. Det er 5-6 hjem tilknyttet bhg, med fire barn, hvor ungene er fire dager pr uke. En dag er de i basen borti veien, da sammen med en annen gruppe pluss førskolelærer. Basen fungerer også som reserve ved sykdom osv. blant de ansatte. Fungerer helt ypperlig! Sånn var det der min datter gikk også. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1420273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emin Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 I alle familiebarnehager jeg vet om, er foreldremedvirkning en av betingelsene for å få plass. Foreldrene jobber altså i barnehagen en dag i uken. Har jeg aldri hørt om. Slik er det ikke i noen av familiebarnehagene her i byen, i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1420277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Jeg har sjekket litt med kommunens barnehagekontor angående kontroll med familiebarnehagene. For meg virker det som om kontrollen er svært liten. Styringen er nok en del ute av kurs, ja. Tror det er tilvant måte å drive på. De ansatte virker ok, alle sammen, men de har for mange barn til å kunne følge med på alle. Den minste på 1 år trenger mye oppmerksomhet, naturlig nok. Hun som driver barehagen holder på med mye annet også. Det må hun jo bare gjøre, men tror nok det medfører at barnehagedriften blir nedprioritert. Jeg tenkte å sjekke med barnehagekontoret om årsplanen må godkjennes der, da det vi har fått er syltynne greier. Det er viktig å få med at min lille frøken stortrives, ellers hadde jeg gått mye mer drastisk til verks. "Jeg tenkte å sjekke med barnehagekontoret om årsplanen må godkjennes der, da det vi har fått er syltynne greier." Nei, det må den ikke. Den skal være skrevet av en pedagog - og dermed holde mål ift læreplan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1420321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 "Jeg tenkte å sjekke med barnehagekontoret om årsplanen må godkjennes der, da det vi har fått er syltynne greier." Nei, det må den ikke. Den skal være skrevet av en pedagog - og dermed holde mål ift læreplan. Så hvis en pedagog har skrevet den er den ok? Uansett? Hjelp! Det er utrolig, spør du meg. Dette er en barnehage som mottar 60-70 000 pr barn pr år fra kommunen, og det er nok at en pedagog har skrevet årsplanen? Kontrollen består tydeligvis i at en pedagog har klart å bestå eksamen. Unnskyld meg, men jeg har bare møtt så merkelige pedagoger........... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1420359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Så hvis en pedagog har skrevet den er den ok? Uansett? Hjelp! Det er utrolig, spør du meg. Dette er en barnehage som mottar 60-70 000 pr barn pr år fra kommunen, og det er nok at en pedagog har skrevet årsplanen? Kontrollen består tydeligvis i at en pedagog har klart å bestå eksamen. Unnskyld meg, men jeg har bare møtt så merkelige pedagoger........... Heh, det er jo sånn i kommunale barnehager også da? Pedagoger anses som kvalifisert personell - og er de som står ansvarlig for årsplanen. Det er ingen kontroll av årsplan fra kommunalt eller statlig hold. Men; foreldrene skal godkjenne årsplanen. Dersom dere har invendinger skal de vurderes i samarbeid med pedagog - og hovedsaklig er det foreldrerepresentanten som tar seg av dette. Jeg pleier å dele ut årsplan i august - og på foreldremøtet første uken i september går vi grovt igjennom den. Jeg forventer at foreldrene da har lest den - og stiller spørsmål om det er noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1420373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammal Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Så hvis en pedagog har skrevet den er den ok? Uansett? Hjelp! Det er utrolig, spør du meg. Dette er en barnehage som mottar 60-70 000 pr barn pr år fra kommunen, og det er nok at en pedagog har skrevet årsplanen? Kontrollen består tydeligvis i at en pedagog har klart å bestå eksamen. Unnskyld meg, men jeg har bare møtt så merkelige pedagoger........... SU skal jo også godkjenne årsplanen, dere valgte sikkert SU representanter på foreldremøtet? For det har dere vel hatt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1420830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Mine går/har gått i kommunal familiebarnehage, og der er det akkurat som i vanlig barnehage, bortsett fra at de er hjemme hos assistenten 4 dager i uka. Vi har foreldresamtaler, foreldremøter, månedsplaner, rammeplan, etc etc Vi er kjempefornøyde med vår familiebarnehage, og valgte å søke lillesøster over i den istedenfor i den private "vanlige" barnehagen hun gikk i først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1421022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 SU skal jo også godkjenne årsplanen, dere valgte sikkert SU representanter på foreldremøtet? For det har dere vel hatt? SU? Hva er det? Vi har ikke hatt et eneste møte i denne barnehagen. Jeg har bare spurt noen andre foreldre om hva de synes om årsplanen, og de synes det er dårlige saker. Det er litt tåpelig at det blir snakk om barnehagen på denne måten, men hun som driver den kan takke seg sjøl. Årsplanene er skrevet av en pedagog........ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1421633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Heh, det er jo sånn i kommunale barnehager også da? Pedagoger anses som kvalifisert personell - og er de som står ansvarlig for årsplanen. Det er ingen kontroll av årsplan fra kommunalt eller statlig hold. Men; foreldrene skal godkjenne årsplanen. Dersom dere har invendinger skal de vurderes i samarbeid med pedagog - og hovedsaklig er det foreldrerepresentanten som tar seg av dette. Jeg pleier å dele ut årsplan i august - og på foreldremøtet første uken i september går vi grovt igjennom den. Jeg forventer at foreldrene da har lest den - og stiller spørsmål om det er noe. Vil nok si at det er litt mer intern kontroll i en større barnehage enn det det er i en familiebarnhage (som ofte drives i privathjem). Forstår at din familiebarnehage drives atskillig mer proft enn det vi er borti. Her er det mye som ikke er på stell, ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1421637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Vil nok si at det er litt mer intern kontroll i en større barnehage enn det det er i en familiebarnhage (som ofte drives i privathjem). Forstår at din familiebarnehage drives atskillig mer proft enn det vi er borti. Her er det mye som ikke er på stell, ja. Rent juridisk - så skal også familiebarnehager forholde seg til barnehageloven, men som du sier; det er mye rart... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200245-familiebarnehage-vs-vanlig-barnehage/page/2/#findComment-1421874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.