Tubbles Skrevet 21. februar 2001 Del Skrevet 21. februar 2001 Hei! Jeg er en jente på 23 år, som i 16-årsalderen fikk beskjed om at jeg var født uten livmor. Jeg fikk også vite at det kunne utvikle seg kreft(?!)i underlivet mitt dersom jeg ikke fjernet de kjertelene som ikke hadde utviklet seg til livmor. Ble operert på Kvinneklinikken kort tid etter, men vet ikke om de fjernet eggstokker (eller om jeg hadde det fra før...). Ble satt på Progynova med beskjed om at dette måtte jeg ta resten av livet. Jeg flyttet kort tid etter til en annen landsdel, og prøvde å få litt oppfølging gjennom legene på min nye hjemplass. La på meg masse, men legen min sa at det var bare å fortsette på det jeg hadde fått. Han hentet ikke inn journalen min, og var ikke videre interresert i saken. Jeg tok en avgjørelse selv - og sluttet med progynova. Vekten stabiliserte seg uten at jeg gikk ned i vekt igjen. Har gjentatte ganger forsøkt å få kontakt med legen som opererte med, og fikk for et par år siden beskjed om at hun var pensjonert. Fikk beskjed om å ta kontakt med min allmennlege, og ta det gjennom han. Det jeg lurer på er: -Har mine progynova-frie år gjort noe med kroppen min? - Hvordan kan jeg finne ut om jeg har eggstokker? - Hvilke piller må/kan jeg ta UTEN at jeg legger på meg? - Kan dette ha innvirkning på stoffskiftet mitt? Jeg ble forklart etter operasjonen at dersom jeg sluttet på Progynova kom jeg til å komme i overgangsalderen. Hva tror du? Jeg har så masse jeg lurer på, men hvis du er så snill og svarer meg, eller om andre er i lignende situasjon, så hadde jeg satt veldig stor pris på tilbakemelding. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20047-f%C3%B8dt-uten-livmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 Jeg forstaar at du har mange spörsmaal og skal forsöke aa forklare deg. Det er helt klart at du ikke har eggstokker og derfor heller ikke produserer östrogen. Du er altsaa kommet i en tidlig overgangssalder. Naar det skjer i saa ung alder anbefaler vi östrogen, men det er ikke livsnödvendig. Ditt skjellett, dine blodkar, dine slimhinner trenger östrogen. Det kan ogsaa väre mange andre funksjoner som har godt av det kvinnelige hormoner. Det er veldig uvanlig aa legge paa seg av progynova, men jeg synes du i stedet skal pröve hormonplaster. Husk at du kan faa det paa blaa resept, din lege maa söke for deg. Jeg synes du skal faa oppfölgning hos en gynekolog. Har du hatt samleie? det kan ofte by paa proplemer og det kan vaere aktuelt med hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20047-f%C3%B8dt-uten-livmor/#findComment-87963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tubbles Skrevet 22. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2001 Jeg forstaar at du har mange spörsmaal og skal forsöke aa forklare deg. Det er helt klart at du ikke har eggstokker og derfor heller ikke produserer östrogen. Du er altsaa kommet i en tidlig overgangssalder. Naar det skjer i saa ung alder anbefaler vi östrogen, men det er ikke livsnödvendig. Ditt skjellett, dine blodkar, dine slimhinner trenger östrogen. Det kan ogsaa väre mange andre funksjoner som har godt av det kvinnelige hormoner. Det er veldig uvanlig aa legge paa seg av progynova, men jeg synes du i stedet skal pröve hormonplaster. Husk at du kan faa det paa blaa resept, din lege maa söke for deg. Jeg synes du skal faa oppfölgning hos en gynekolog. Har du hatt samleie? det kan ofte by paa proplemer og det kan vaere aktuelt med hjelp. Tusen takk for svaret, Dr. Mette! Jeg har vært sexuellt aktiv siden jeg var 18, men har alltid hatt problemer med at skjeden lett blir tørr. Har trodd at dette er et problem enkelte jenter har, og har ikke reflektert veldig over dette. Jeg skal straks bestille time hos min allmennlege. Hva anbefaler du mot skjedetørrhet? Vil dette stabilisere seg ved bruk av hormonplaster? (Hva er egentlig hormonplaster?) Igjen; Tusen takk! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20047-f%C3%B8dt-uten-livmor/#findComment-87977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Tusen takk for svaret, Dr. Mette! Jeg har vært sexuellt aktiv siden jeg var 18, men har alltid hatt problemer med at skjeden lett blir tørr. Har trodd at dette er et problem enkelte jenter har, og har ikke reflektert veldig over dette. Jeg skal straks bestille time hos min allmennlege. Hva anbefaler du mot skjedetørrhet? Vil dette stabilisere seg ved bruk av hormonplaster? (Hva er egentlig hormonplaster?) Igjen; Tusen takk! :-) Når du ikke får østrogen fra eggstokkene (de var fjernet ??) så får du tørrhet i skjeden og øket risiko for benskjørhet og hjertesykdommer, du bør derfor få østrogener. De kan tas som tabletter (progynova) eller som et østrogenplaster som settes på huden en eller to ganger i uken. Det er forskjellige typer, få blå resept hos din lege. Du kan også kjøpe østrogenkrem eller stikkpiller (Ovesterin) uten resept, men det gir bare lokal effekt i skjeden, ikke de andre gunstige effekter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20047-f%C3%B8dt-uten-livmor/#findComment-90000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.