Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å tenker mye på ting rundt fødselen. I følge meg, min lege og 3D ultralyden er jeg 12dager lenger "på vei" en det de sa på sykehuset. Jeg ble ifølge sykehuset gravid 2 DAGER før jeg fikk positiv graviditetstest. Jeg var også hos legen og fikk bekreftet graviditeten med ultralyd 2 dager etter det. Jeg spurte/sa ifra om dette på sykehuset når jeg var der nede, men de VET jo BEST.

Så nå er jeg redd for at de skal la meg gå langt over tiden. Jeg vet om to barn på bare noen månder har har død pga. for lang overtid, vet også om en de klarte å redde i ganske "siste liten" og den var stor og "tørket ut".

Dette er mitt 3 barn, fødte i 96 og februar 2000, tror du jeg da kommer til å gå laaangt over min termin, for den MÅ stemme.

Hva skal jeg i såfall gjøre?

Håper du kan svare meg.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20067-redd-for-%C3%A5-g%C3%A5-over-tiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Den problemstillingen du her kommer med, er veldig vanlig. Det er veldig ofte terminen blir forflyttet til et tidspunkt som fortoner seg som altfor seint. Mange kvinner vet ganske eksakt når de ble befruktet, når de hadde eggløsning og når de fikk en positiv gravitest. I praksis går det ikke an å få en korrekt test 2 dager etter befruktning. Skjønner derfor din bekymring, uten at jeg kan si at den er begrunnet.

Husk at de aller,aller fleste barn kommer når tiden er inne for det. Det hører til unntaket at man ikke kommer i fødsel for egen maskin, selv om man stadig hører om slike tilfeller.

Når du har født 2 ganger før og du ikke sier noe om når du fødte i forhold til termin, regner jeg med at du fødte i akseptabel avstand til termindato. Har du gjort det to ganger, kan du ganske sikkert regne med å gjøre det en gang til.

Hvis man mot formodning går lenge over tiden, er det vanlig at man følger med på både mors og barnets helhetssituasjon for å vurdere om man må gripe inn.

Lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...