Gå til innhold

rier når hodet ikke er festet + toxoplasmose

Anbefalte innlegg

Hei! :-)

Jeg er i uke 40 av svangerskapet og hodet til babyen har fortsatt ikke festet seg. Jeg vet da at jeg straks må legge meg flatt ned, dersom vannet går. Men hva hvis riene starter først? Kan navlestrengen også da komme i klem mellom babyens hode og bekkenet?

I tillegg har jeg et spørsmål om toxoplasmose:

Kan smittestoffet også finnes i katters urin?

Har lest at oocystene (forstadiet til parasittene) som kommer ut med kattens avføring, ikke er smittsomme før etter et døgn med modning. Men er dette da modning "ute i det fri", eller kan disse også modnes inne i menneskekroppen dersom man har fått noe av dette i seg?

Håper på snarlig svar.

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så uvanlig at hodet først fester seg når riene kommer. Du behøver ikke å ta hensyn til evt. navlesnorsfremfall hvis ikke vannet har gått. Får du rier, kan du altså være oppegående så lenge du ønsker.

Det sies at det kun er i katteavføring som har ligget litt at det oppstår toxoplasma, som kan være svært skadelig for et foster. Imidlertid synes jeg du skal generelt være litt ekstra nøye med hygienen når du har vært i kontakt med katten og dens ekskrementer. Det skader ikke å vaske seg litt oftere på hendene, da spes. før måltider og kontakt med mat.

Jeg tror ikke det er hold i din teori om at parasittene kan modnes i menneskekroppen. Da ville nok langt flere bli smittet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...