Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter et samlivsbrudd for et år siden har jeg gått ned 8 kilo (fra 63 til 55 kilo, jeg er 1, 70m høy). Jeg sluttet med p-piller for 3 mnd. siden og har enda ikke fått mensen. Det føles som om jeg har eggløsning konstant, men dette stemmer ikke for eggløsningstestene jeg har tatt i disse periodene er negative. Jeg sluttet med p-piller over en lengre periode for et par år siden og da kom menstruasjon tilbake etter en mnd. og var regelmessig.

Jeg har hørt at man kan miste menstruasjon og ødelgegge sin egen fruktbarhet ved for mye vektreduksjon og jeg er redd jeg er et av disse tilfellene. Kan dette stemme? Hvor ekstrem vektreduskjon skal til for at dette inntreffer? Og kommer fertiliteten tilbake når vekten økes, eller er den ødelagt for alltid?

Jeg trives godt med kroppen min, trener og har blitt flinkere til å spise sunt. Jeg går ofte lenge uten å spise og dette må jeg bli flinkere på.

Jeg har bestilt time hos gynekolog, men var for nyskjerrig til å vente. Håper du kan gi meg et svar på dette. Jeg har fått meg en ny partner og en gang i fremtiden ønsker vi oss barn. Jeg ønsker nødvendigvis ikke å gå opp i vekt, men hvis dette er nødvendig for at menstruasjonen skal komme tilbake, gjør jeg selvfølgelig det.

mvh Slingrius

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200989-menstruasjon-slanking-og-fruktbarhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Slanking kan føre til at menstruasjonen stopper opp (man har ikke eggløsning). Når vekten stabiliserer seg kommer blødningene vanligvis tilbake, hos noen tar det lang tid. Mye trening kan også stoppe blødningene. Man kan ikke sette noen grense for vekttap eller trening, det er individuelt, men mer enn 2 timers intens trening per dag, kan utløse tilstanden.

Det er imidlertid ikke noe som medfører varig barnløshet. Vanligvis er det en enkel sak å sette eggløsningen i gang med tabletter eller sprøyter. Det er faktisk den form for barnløshet som man lettest kan behandle. Så det er ikke noe som er ødelagt for alltid.

Gynekologen vil sikkert ta noen blodprøver og utføre ultralyd av eggstokkene for å utelukke andre mer sjeldne årsaker.

Så ta det helt med ro.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...