Gå til innhold

Når er det egentlig forsent?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Slik som situasjonen er nå, er det omtrent umulig å bli frisk fra bulimien. Er 21 år og har hatt sykdommen i 6 år. Jeg fikk menstruasjon for første gang sånn ca.samtidig som jeg utviklet bulimien. Og da forsvant den like fort som den kom. Siden det har den aldri vist seg. Det begynner derfor å skremme meg litt nå. Hvordan vil jeg f.eks. kunne unngå å få beinskjørhet eller forbli barnløs i fremtiden. Siden jeg har gått i 6 år uten mensen, vil jeg da noen gang få sjansen til å fungere normalt igjen selv om jeg greier å slutte å spy? Greier nemlig ikke å gi slipp på bulimien. Er foresten normalvektig, så det er nok rett og slett snakk om hormonelle forstyrrelser.

Har gått til psykolog i 3 år nå....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20099-n%C3%A5r-er-det-egentlig-forsent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Anonymous! Det er aldri forsent å prøve en forandring. Det er kjent at kroppen kan få forskjellige varige skader som redusert bentetthet, benskjørhet bl.a grunnet forstyrrelser i hormonbalansen ved spiseforstyrrelser. Likevel har kroppen en utrolig evne til å reparere (når det gjelder benhelse er dette et område som det i dag forskes mye på og foreløpig er det grunn til å tro at østrogenpreparater,p-pillen, reduserer eller stanser videre reduksjon), men dette kan være svært individuelt- slik at det er vanskelig å si noe sikkert om når en skade blir varig. Vi vet at ved normalisering av vekt og ernæring, normaliseres som regel også hormonverdiene som igjen fører til regelmessig menstruasjon. Det er viktig å huske at det å hindre evt. videre skade er viktig- og det er aldri forsent! Det er mulig i dag å få målt benmassen hos en gynekolog og også hormonverdiene slik at du kan få et bedre svar på ditt spørsmål.

Gjest (Anonymous)

Kjære Anonymous! Det er aldri forsent å prøve en forandring. Det er kjent at kroppen kan få forskjellige varige skader som redusert bentetthet, benskjørhet bl.a grunnet forstyrrelser i hormonbalansen ved spiseforstyrrelser. Likevel har kroppen en utrolig evne til å reparere (når det gjelder benhelse er dette et område som det i dag forskes mye på og foreløpig er det grunn til å tro at østrogenpreparater,p-pillen, reduserer eller stanser videre reduksjon), men dette kan være svært individuelt- slik at det er vanskelig å si noe sikkert om når en skade blir varig. Vi vet at ved normalisering av vekt og ernæring, normaliseres som regel også hormonverdiene som igjen fører til regelmessig menstruasjon. Det er viktig å huske at det å hindre evt. videre skade er viktig- og det er aldri forsent! Det er mulig i dag å få målt benmassen hos en gynekolog og også hormonverdiene slik at du kan få et bedre svar på ditt spørsmål.

Tusen takk for et fint svar :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...