morsan Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 I forbindelse med fugleinfluensaen henvises det stadig til forrige gang det var en pandemi i verden. Det var i 1968. Jeg er eldgammel og husker godt Hong Kong-syken fra avisene (TV fikk vi først noen år senere). Men det jeg husker best fra 1968, er vinter-OL i Grenoble. Det var veldig spennende, men Norge slo Sovjet til slutt. Det var altså ikke sånn at alle gikk på tærne og var redde for å bli syke. Året 1968 huskes jo for helt andre ting enn sykdommen sånn i ettertid. Siden jeg og familien overlevde den gangen, satser jeg på at vi vil klare en runde til. Interessant å høre! Selv var jeg for liten i 1968 til å huske noe som helst, men det at året huskes for helt andre ting har du rett i. Jeg husker godt at foreldrene mine snakket om OL i Grenoble langt utpå søttitallet, og ellers så var det vel i 1968 at Cliff Richard _nesten_ vant Grand Prix med Congratulations! ;-) I dag klarer jeg ikke å huske at de har snakket om Hong Kong-sjuken i det hele tatt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201013-fugleinfluensa-skremt/page/2/#findComment-1429076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 I forbindelse med fugleinfluensaen henvises det stadig til forrige gang det var en pandemi i verden. Det var i 1968. Jeg er eldgammel og husker godt Hong Kong-syken fra avisene (TV fikk vi først noen år senere). Men det jeg husker best fra 1968, er vinter-OL i Grenoble. Det var veldig spennende, men Norge slo Sovjet til slutt. Det var altså ikke sånn at alle gikk på tærne og var redde for å bli syke. Året 1968 huskes jo for helt andre ting enn sykdommen sånn i ettertid. Siden jeg og familien overlevde den gangen, satser jeg på at vi vil klare en runde til. Med tanke på hvor mye "mindre" verden har blitt etter 1968, så synes jeg ikke at det er særlig relevant å sammenlikne hva som skjedde da, med det som kan skje nå, når fugleinfluensaviruset muterer og begynner å smitte fra menneske til menneske. Man skal bite merke i at folkehelsen ikke sier "om" men _når_ det muterer. En smittsom epedemi i Asia er bare en liten flyreise unna, dessverre. Og jeg tror heller ikke at norske myndigheter hadde forhåndsbestilt x antall vaksiner i forkant, om ikke dette var noe vi burde være en smule bekymret for. Nå er jeg et veldig rasjonelt mennske da, og tror nok at avisene hauser opp en del mer enn de burde. Men som sagt: Folkehelsa snakker ikke om hvis det muterer, men når. Så selv om jeg ikke går rundt å tenker veldig på det til vanlig, så synes jeg faktisk at det er litt nifst å tenke på, når jeg først tenker på det ;-) beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201013-fugleinfluensa-skremt/page/2/#findComment-1429097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Med tanke på hvor mye "mindre" verden har blitt etter 1968, så synes jeg ikke at det er særlig relevant å sammenlikne hva som skjedde da, med det som kan skje nå, når fugleinfluensaviruset muterer og begynner å smitte fra menneske til menneske. Man skal bite merke i at folkehelsen ikke sier "om" men _når_ det muterer. En smittsom epedemi i Asia er bare en liten flyreise unna, dessverre. Og jeg tror heller ikke at norske myndigheter hadde forhåndsbestilt x antall vaksiner i forkant, om ikke dette var noe vi burde være en smule bekymret for. Nå er jeg et veldig rasjonelt mennske da, og tror nok at avisene hauser opp en del mer enn de burde. Men som sagt: Folkehelsa snakker ikke om hvis det muterer, men når. Så selv om jeg ikke går rundt å tenker veldig på det til vanlig, så synes jeg faktisk at det er litt nifst å tenke på, når jeg først tenker på det ;-) beste hilsen fra Jeg mente heller ikke at det IKKE kommer til å skje. Jeg mente bare at under forrige pandemi, gikk verden stort sett rundt som før. Det døde fler enn vanlig av influensa, de fleste var gamle eller svekket fra før (ikke dermed sagt at det liksom var like greit). Men folk døde ikke som fluer. Men vi aner selvsagt ikke om neste blir verre eller omtrent som den forrige. Akkurat som vi ikke vet noe særlig annet om fremtiden. Folkehelsa sier, i motsetning til tabloidavisene, mye fornuftig. Og selv kan vi gjøre svært lite. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201013-fugleinfluensa-skremt/page/2/#findComment-1429108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jeg mente heller ikke at det IKKE kommer til å skje. Jeg mente bare at under forrige pandemi, gikk verden stort sett rundt som før. Det døde fler enn vanlig av influensa, de fleste var gamle eller svekket fra før (ikke dermed sagt at det liksom var like greit). Men folk døde ikke som fluer. Men vi aner selvsagt ikke om neste blir verre eller omtrent som den forrige. Akkurat som vi ikke vet noe særlig annet om fremtiden. Folkehelsa sier, i motsetning til tabloidavisene, mye fornuftig. Og selv kan vi gjøre svært lite. Det siste har du helt rett i :-) Mitt poeng er bare at en pandemi er mye mer alvorlig i dagens samfunn, enn i 1968, siden vi lever i et mye mer mobilt samfunn nå enn da. Ellers har du rett i at det ikke er så mye vi kan gjøre fra eller til. Det som kommer, kommer. Men spørsmålet i hovedinnlegget om nyheten om en mulig fugleinfluensa skremmer, og til det er mitt svar at ja, det er faktisk litt skremmende å tenke på at Folkehelsa tror at vi i framtiden vil få en influensaepedemi som kan drepe mange, mange mennesker. Og i motsetning til "synd, men sant" lengre nede i tråden her, så synes jeg at det er skremmende selv om det "bare" er fattige i andre land og gamle mennesker her som rammes. Jeg har mennesker både i fattige land, og gamle mennesker her, som jeg er glad i. Og jeg har empati i bøtter og spand for dem jeg ikke kjenner personlig også. Så fremdeles synes jeg at det er skremmende å tenke på hva som vil kunne skje når viruset smitter mellom mennesker. Og jeg finner ingen trøst i at det ikke ble stor katastrofe i 1968, fordi det er en dårlig sammenlikning ;o) Men som du sier - det er liten vits å tenke på det, for vi kan ikke gjøre noe fra eller til likevel :-) Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201013-fugleinfluensa-skremt/page/2/#findComment-1429122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Amused Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hadde en gang en filosofilærer som sa at det er meningen at det skal dø mange folk innimellom. Det er en måte å "rense" opp jorden på. Ganske brutalt, men jeg tror litt på det. Alle kan jo ikke overleve - da blir jo jorden fullstendig overbefolket. Men jeg har jo ikke lyst til å være blant de som blir "renset bort" da... Akkurat den teorien er jeg enig i, hvor søkt det enn høres ut. Men det er veldig synd at epidemier og naturkatastrofer i de fleste tilfellene rammer de svakeste og minst ressurssterke. Så sånn sett sitter vi trygt, heldigvis (?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201013-fugleinfluensa-skremt/page/2/#findComment-1430338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Akkurat den teorien er jeg enig i, hvor søkt det enn høres ut. Men det er veldig synd at epidemier og naturkatastrofer i de fleste tilfellene rammer de svakeste og minst ressurssterke. Så sånn sett sitter vi trygt, heldigvis (?) Ja, det er trist at det bestandig skal ramme dem hardest som har det værst fra før. Vi er kjempeheldige her på oljeberget, men kan vel heller ikke anta at vi sitter 100% trygge ved en skikkelig pandemi. Men det er jo en kjennsgjerning av vi stort sett har bedre helse i utgangspunktet, og det gjør oss sterkere til å motstå infeksjoner av forskjellige slag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201013-fugleinfluensa-skremt/page/2/#findComment-1430387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.