Gå til innhold

Protein i urinen.

Anbefalte innlegg

Gjest Pusling

Hei, kanskje noen som kan hjelpe meg her?

Er gravid i uke 14, og har fått påvist protein i urinen min. (Ikke mye). Er også mye svimmel, har tendens til vondt i hodet, blodtrykket har økt og har mye vondt i høyre del av mage (langt nede) og rygg (også oppover i ryggen). Har litt gul utflod innimellom.

Ultralyd viser ikke noe avvik hos foster. Har vært veldig kvalm siden nyttår, har derfor spist lite og ensidig. Hvorfor har jeg protein i urinen min? Er takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20102-protein-i-urinen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Vanligvis er man ekstra obs på proteiner i urinen med tanke på utvikling av svangerskapforgiftning. Dette gjelder imidlertid ikke så tidlig i svangerskapet som du er kommet. Svimmelheten og hodepinen din kan ha sammenheng med at du kanskje ikke drikker nok. Prøv å få i deg opp mot 3 liter daglig. Ryggplagene har nok annen sammenheng. Så lenge de går oppover, har det nok ikke noe med bekkenløsning å gjøre. Kanskje har du en belastende jobb. Tenk over hva som gir smertene. Har du en stressende hverdag.

Proteinene som ble funnet i urinen din, er nok ikke tegn på noe alvorlig, men jeg synes du skal ta en prat med din lege/jordmor for å få nærmere svar enn jeg kan gi her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20102-protein-i-urinen/#findComment-87725
Del på andre sider

Gjest Pusling

Vanligvis er man ekstra obs på proteiner i urinen med tanke på utvikling av svangerskapforgiftning. Dette gjelder imidlertid ikke så tidlig i svangerskapet som du er kommet. Svimmelheten og hodepinen din kan ha sammenheng med at du kanskje ikke drikker nok. Prøv å få i deg opp mot 3 liter daglig. Ryggplagene har nok annen sammenheng. Så lenge de går oppover, har det nok ikke noe med bekkenløsning å gjøre. Kanskje har du en belastende jobb. Tenk over hva som gir smertene. Har du en stressende hverdag.

Proteinene som ble funnet i urinen din, er nok ikke tegn på noe alvorlig, men jeg synes du skal ta en prat med din lege/jordmor for å få nærmere svar enn jeg kan gi her.

Jeg er sykemeldt og beveger meg lite, har ikke en stressende arbeidsdag.Bekkenplager har jeg fra før etter et annet svangerskap, det er ikke like smerter. Jeg drikker veldig mye vann, helt avhengig. Gynekologen som utførte ultralyden (igår) sa at det var lite protein (ingenting og bekymre seg over). Men jeg lurer fortsatt.Kan det være ubalanse i syre/baseforholdet? Det brukes vel proteiner for å kvitte seg med syreoverskuddet? Det lukter ganske vondt av urinen min. Kan jeg evt. gjøre noe selv for å bli kvitt svimmelhet etc., dersom det er dette som er årsaken? Dumme spørsmål kanskje?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20102-protein-i-urinen/#findComment-87783
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg er sykemeldt og beveger meg lite, har ikke en stressende arbeidsdag.Bekkenplager har jeg fra før etter et annet svangerskap, det er ikke like smerter. Jeg drikker veldig mye vann, helt avhengig. Gynekologen som utførte ultralyden (igår) sa at det var lite protein (ingenting og bekymre seg over). Men jeg lurer fortsatt.Kan det være ubalanse i syre/baseforholdet? Det brukes vel proteiner for å kvitte seg med syreoverskuddet? Det lukter ganske vondt av urinen min. Kan jeg evt. gjøre noe selv for å bli kvitt svimmelhet etc., dersom det er dette som er årsaken? Dumme spørsmål kanskje?

For å ta en ting av gangen: Jeg synes du bør få undersøkt om du kan ha en kraftig urinveisinfeksjon. Hvis man har en nyrebekkenbetennelse, kjenner man smerter ut mot siden av ryggen/flankene. Da lukter urinen stygt, man føler seg gjerne generelt uvel og har evt. feber. Jeg kan ikke her gi deg noen diagnose. Jeg er ikke lege, men jeg vet at enkelte gravide har en tendens til å få slike oppadstigende urinveisinfeksjoner i svangerskapet. Jeg kan ikke se noen grunn til at det skulle være ubalanse mellom syre/base-forholdet. Snakk med lege om dette. Proteinene i urinen kan jeg ikke uttale meg om, men

det er vanligvis som din lege sier, ingen ting å bekymre seg over, så lenge det ikke har sammenheng med svangerskapsforgiftning.

Svimmelheten kan ofte skylles lavt blodtrykk. Du sier at du ikke har det, så da kan man se bort i fra det. Har du lav hemoglobin? Da kan man også bli svimmel.

Hvis du virkelig føler deg dårlig, bør du uansett ta en skikkelig gjennomgang hos lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20102-protein-i-urinen/#findComment-87991
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...