Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp fått vite at jeg er gravid. Testet positivt i går, og er 4+2 på vei. Utover dagen i går begynte jeg å bli forkjølet, og siden i går kveld har jeg periodevis hatt litt feber. Det høyeste jeg har målt er 37,7 (med øretermometer). Temperaturen veksler dessuten ganske brått, slik at jeg kan ha 37,0 det ene øyeblikket og 37,5 det neste.

Kan feber være farlig for fosteret så tidlig? I tilfelle hvor høy må feberen være før den kan fororsake skade, og hva slags skader er det snakk om. Jeg er ekstra nervøs, fordi jeg i oktober i fjor måtte gjennom en senabort p.g.a. at barnet hadde hjernebrokk. Jeg er selvfølgelig ekstra redd for at noe slikt skal skje igjen. (Jeg mener også å ha lest at feber kan være en årsak til denne misdannelsen?)

På forhånd takk for svar.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20116-forkj%C3%B8lelse-og-tidlig-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg tror nok at din ekstreme bekymring først og fremst handler om din sårbarhet etter det traumatiske du opplevde i forb. med forrige svangerskap. Når du nå går gravid igjen, er du sikkert forberedt på at alt kan skje. Jeg kan imidlertid berolige deg med at din forkjølelse ikke er farlig i det hele tatt for fosteret. Du har pr.def. ikke feber ikke noe særlig feber. Feberen skal være ekstremt høy, gjerne over 40 før man kan snakke om evt. skadevirkninger. De aller fleste har uansett tatt febernedsettende medikamenter lenge før den stiger såpass. Alle opplever i løpet av svangerskapet å ha en eller annen infeksjon, av større eller mindre alvorlighetsgrad. Det er svært sjelden det fører til problemer for fosteret. Den er dessuten beskyttet av dine antistoffer. Hjernebrokk, som du har kjennskap til, har ingen tilknytning til infeksjoner.

Jeg vil anberale deg å snart komme i kontakt med en god jordmor/lege som du får tillit til. Kan godt tenke meg at det vile være godt for deg å gå til et menneske som har tid, evne og anledning til å lytte til deg. Det kan godt tenkes at en del følelser som er knyttet til den vonde opplevelsen med aborten, dukker opp i ekstra styrke nå. Det gir en god anledning til å bearbeide følelsene, men du er nok avgengig av god støtte.

Gratulerer med svangerskap og lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...