Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 27 år som ønsker å bli gravid. Jeg sluttet med p-pillen (Yasmin) i slutten av mai etter drøye tre års bruk. Jeg hadde vanlig bortfallsblødning. Etter dette hadde jeg normal menstruasjon i begynnelsen av juli, men har ikke hatt det siden (3 mnd). Før jeg begynte på pillen hadde jeg normal menstruasjonssyklus.

Jeg har tatt noen graviditetstester, men de har vært negative.

Hvor lenge er det normalt at menstruasjonen uteblir? Hvor lenge skal jeg vente før jeg oppsøker en gynekolog? Er det evt noe jeg kan gjøre for å fremskynde prosessen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201224-menstruasjon-etter-p-pilleslutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være flere årsaker til at menstruasjonen stopper opp: slanking, trening og ulike hormonforstyrrelser. Alle nevnte tilstander fører til at eggløsningen opphører og da blir det ikke graviditet eller blødning.

Hvis det er gått 3-6 måneder er det vanlig å bli utredet med hormonprøver og ultralyd av eggstokkene. Hvis du ønsker å bli gravid er det ingen vits å vente de vanlige 12 måneder før henvisning til gynekolog, man blir selvsagt ikke gravid når det ikke er eggløsning.

Hvis du ikke slanker deg eller trener ekstremt (mer enn 15 timer per uke), eller hvis du ikke er overvektig, så er det ikke noe du sels kan gjøre.

Noen ganger gir legen en kur med tabletter ved navn provera for å se om det utløser blødning,, det kan din fastlege forsøke, men det setter sjelden eggløsningen i gang. Det sier bare noe om tilstanden ved livmorslimhinnen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...