Gå til innhold

Stakkars jente- Er det rart hun har blitt sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke det betyr at man er selvgod, bare fordi man er uenig i hvordan andre oppdrar barna sine. Det er en del av å være i et samfunn. Og i Norge (og de fleste andre land), så har vi en enighet om at å få oppdra dine egne barn ikke er en selvfølge.

Du hadde reagert negativt om noen slo barna sine? Vel, jeg synes ikke det er så veldig mye bedre om man forer de opp til et liv som ekstremt fete.

For meg er det er forskjell på å reagerer negativt og å lage en tråd der alle kan være enige om hvor forferdelig noen spesifikke mennesker oppfører seg. Og på grunnlag av at noen som skriver et innlegg hvor noen sier de har observert to andre mennesker over en liten periode av et liv, si at dette er barnemishandling, osv osv.

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

13

• pip

12

• Goliath

12

• Glimtipper

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, jeg er enig i at problemet må taes på alvor. Men jeg kjønner ikke at det er en del av det å ta det på alvor at vi lar oss få lov til å slenge dritt om andre mennesker.

Det er for meg alt annet enn å ta det på alvor.

Å slenge dritt om andre er selvfølgelig ikke å ta det på alvor.

Men å kritisere et voksent menneske for ikke å ta ansvar for sitt eget barn er ikke å slenge dritt i mine øyne.

Dog er jeg enig i at kommentaren i første innlegget her vedrørende antrekket var unødvendig - så fremt man ikke også kan klandre moren for det?

Skrevet

Å slenge dritt om andre er selvfølgelig ikke å ta det på alvor.

Men å kritisere et voksent menneske for ikke å ta ansvar for sitt eget barn er ikke å slenge dritt i mine øyne.

Dog er jeg enig i at kommentaren i første innlegget her vedrørende antrekket var unødvendig - så fremt man ikke også kan klandre moren for det?

Men siden kritikken er gitt i et forum der moren ikke er, av en anonym gruppe personer -hva er hensikten med den foruten å utrykke sin høyst personlige harme/selvgodhet/evne til å kunne se hva som er rett og galt her i verden el?

Jeg ser ikke at en sliuk kritikk gjør noe som helst godt, foruten at den kiler godt i øret.

Skrevet

Men siden kritikken er gitt i et forum der moren ikke er, av en anonym gruppe personer -hva er hensikten med den foruten å utrykke sin høyst personlige harme/selvgodhet/evne til å kunne se hva som er rett og galt her i verden el?

Jeg ser ikke at en sliuk kritikk gjør noe som helst godt, foruten at den kiler godt i øret.

Jeg ser det litt annerledes.

Gode debatter dras ofte i gang gjennom enkeltsaker som kan brukes som katalysator.

Og nettopp siden denne moren og hennes datter ikke er kjent for noen av debattantene, så egner det seg godt som eksempel - siden ingen da blir uthengt personlig.

Gjest min signatur i dag
Skrevet

enig

Skrevet

I den første av artikkelene vises det til en annen undersøkelse, og de som trekkes frem er _de tykkeste reøykerne_. Jeg regner da med at røykere kan bli like fete som ikke røykere ;-)

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at alvorlig fedme ikke er bra. Men jeg tror ikke man gjør noen en tjeneste med å lage et hylekor som trekker frem og roper opp om enkeltpersoners oppførsel. Det funker sjelden til noe annet enn at man kan føle seg veldig bra selv. Og som sagt, slik selvgodhet synes jeg ikke noe om. (Det betyr ikke at jeg sjøl ikke ser selvgod så det holder. Men da vil jeg da også gjerne bli ristet litt i slik at jeg kan forsøke å bli litt klarer i hodet igjenn.)

For ordens skyld - jeg skrev ikke innlegget for å få meg selv til å føle bedre eller noe sånt.

Jeg skrev innlegget fordi jeg synes det er forferdelig å se at jenter nede i 13-14 års alderen bli så tykke. Fedme blir bare et større og større problem i dette samfunnet, og selv om noe av det er arvelig er det ikke til å stikke under en stol at de fleste er tykke fordi de rett og slett spiser for mye og for usunt, det er bare det at de færreste vil innse det.

Hadde mitt barn sett ut slik hadde jeg ALDRI foret datteren min med slik mat - en kanelbolle for kosens skyld på lørdag ja, men ikke 4 som snack! Jeg hadde heller vært livredd for helsen hennes og gjort alt for å få henne ned på en vekt som ikke er helsefarlig lenger - kanskje er det ikke mulig men jeg ville likt å visst at jeg i det minste hadde prøvd.

Ikke bare er det helsefarlig å være så tykk, men det er andre konsekvenser av å se ut slik. Tenk på hvordan hun sannsynligvis har det på skolen. Hun kan umulig være med i gymklassene, i tillegg er hun nok et enkelt bytte for mobberne som det desverre finnes mange av i den årsklassen.

Som jeg sa istad, hadde jeg vært moren ville jeg likt å visst at jeg har prøvd det jeg kan for å forhindre at hun skal oppleve noe slikt.

Skrevet

Jeg ser det litt annerledes.

Gode debatter dras ofte i gang gjennom enkeltsaker som kan brukes som katalysator.

Og nettopp siden denne moren og hennes datter ikke er kjent for noen av debattantene, så egner det seg godt som eksempel - siden ingen da blir uthengt personlig.

Du mener vel ikke at det er en god debatt når fjorten mennesker kan si: "ja dette var foreferdelig"?

Skrevet

For ordens skyld - jeg skrev ikke innlegget for å få meg selv til å føle bedre eller noe sånt.

Jeg skrev innlegget fordi jeg synes det er forferdelig å se at jenter nede i 13-14 års alderen bli så tykke. Fedme blir bare et større og større problem i dette samfunnet, og selv om noe av det er arvelig er det ikke til å stikke under en stol at de fleste er tykke fordi de rett og slett spiser for mye og for usunt, det er bare det at de færreste vil innse det.

Hadde mitt barn sett ut slik hadde jeg ALDRI foret datteren min med slik mat - en kanelbolle for kosens skyld på lørdag ja, men ikke 4 som snack! Jeg hadde heller vært livredd for helsen hennes og gjort alt for å få henne ned på en vekt som ikke er helsefarlig lenger - kanskje er det ikke mulig men jeg ville likt å visst at jeg i det minste hadde prøvd.

Ikke bare er det helsefarlig å være så tykk, men det er andre konsekvenser av å se ut slik. Tenk på hvordan hun sannsynligvis har det på skolen. Hun kan umulig være med i gymklassene, i tillegg er hun nok et enkelt bytte for mobberne som det desverre finnes mange av i den årsklassen.

Som jeg sa istad, hadde jeg vært moren ville jeg likt å visst at jeg har prøvd det jeg kan for å forhindre at hun skal oppleve noe slikt.

Ja, du har jo rett i at man blir utsatt for mobbing når man er fet. Det er jo denne tråden det beste eksempelet på.

HVa hjelper det denne jenta at du drar igang denne tråden? Hva vil du med den?

Fedmeproblemet i Norge er ille for dem det gjelder. Mat, vekt og helse er viktige temaer. Det blir fler fete folk. Men fremdeles er undervekt et større problem enn overvekt for unge jenter i Norge. Ungdom blir behandlet fordi det er for opptatt av å leve sundt.

Et menneske kan ha et like sykt forhold til mat og se sunn og slank ut, som en som er feit. Derfor blir det så galt å henge ut feite folk som symptom på noe et helt samfunn lider av: et sykt forhold til mat, til kroppsidealer og for lite fysisk aktivitet.

Skrevet

For meg er det er forskjell på å reagerer negativt og å lage en tråd der alle kan være enige om hvor forferdelig noen spesifikke mennesker oppfører seg. Og på grunnlag av at noen som skriver et innlegg hvor noen sier de har observert to andre mennesker over en liten periode av et liv, si at dette er barnemishandling, osv osv.

Nå hadde jeg ikke uttalt meg så bastant ang. to spesifikke personer som jeg kun så i noen minutter. Men trådstarter brukte disse som eksempel og alle kommenterte da ang. et slikt kosthold til barn generelt (altså noe som var regelen i en husholdning og ikke unntaket).

Skrevet

Ja, du har jo rett i at man blir utsatt for mobbing når man er fet. Det er jo denne tråden det beste eksempelet på.

Fedmeproblemet i Norge er ille for dem det gjelder. Mat, vekt og helse er viktige temaer. Det blir fler fete folk. Men fremdeles er undervekt et større problem enn overvekt for unge jenter i Norge. Ungdom blir behandlet fordi det er for opptatt av å leve sundt.

Et menneske kan ha et like sykt forhold til mat og se sunn og slank ut, som en som er feit. Derfor blir det så galt å henge ut feite folk som symptom på noe et helt samfunn lider av: et sykt forhold til mat, til kroppsidealer og for lite fysisk aktivitet.

Hva hjelper det å diskutere noe som helst her? Jo, man lufter meninger, får andres idèer og syn på ting, det er kommunikasjon og samtale, det dreper kjedsomhet... Og kanskje noen som leser denne tråden vil tenke: "Det _er_ faktisk på tide at jeg gir barna mine sunn mat".

Skrevet

Så alt som ikke er bra skal verken snakkes om eller diskuteres. Jaja..

Vi ser tydelgvis totalt forskjellig på dette så dette blir det siste ordet fra min side.

Gjest Calóni
Skrevet

Nei jeg skjønner heller ikke dette med å gå med magen bar.

Det rare er at jeg synes stort sett det er overvektige som går med magen bar - som om de skal demonstrere noe liksom.

Det er faktisk ikke ofte jeg ser slanke jenter ha bar mage.

Men uansett er det stygt stygt stygt!

Når magen er stor, så er det vanskelig å få genseren til å rekke helt over. Dersom genseren er litt liten, kan den alltid strekkes litt ut så den blir noenlunde passe i bredden, men da går det utover lengden på den. Jeg ser det ofte på overvektige unge jenter, at de akkurat klarte å presse seg inn i den største størrelsen på et ungdomsplagg, men at den da blir altfor kort..

Skrevet

Du mener vel ikke at det er en god debatt når fjorten mennesker kan si: "ja dette var foreferdelig"?

Det var ikke det jeg sa.

Jeg sa at gode debatter KAN bli....osv.

Og da er det jo opp til andre å komme med saklige motargumenter - i stedet for f.eks å kritisere trådstarter for kritikken hun kom med:-)

Skrevet

Det var ikke det jeg sa.

Jeg sa at gode debatter KAN bli....osv.

Og da er det jo opp til andre å komme med saklige motargumenter - i stedet for f.eks å kritisere trådstarter for kritikken hun kom med:-)

Det har du rett i.

Korstoget mitt går vist på et annet fora, dette var mer en damputblåsning. :-)

På den andre siden, hvordan argumenterer man saklig mot noe noen bare synes er "ekkelt" og fælt? Sier at "nei", det der var ikke ekkelt og fælt"? Det er jo i såfall bare tull. For hva som er ekkelt og fælt er en høyst personlig sak. Det er kanskej det jeg forsøkete å si=? Du sytne sdet var ekkelt og fælt, jeg derimot, synes dette er eklere og fælere?

Skrevet

Bra at du kommer innom og påpeker slike ting som dette :-)

Skrevet

Det har du rett i.

Korstoget mitt går vist på et annet fora, dette var mer en damputblåsning. :-)

På den andre siden, hvordan argumenterer man saklig mot noe noen bare synes er "ekkelt" og fælt? Sier at "nei", det der var ikke ekkelt og fælt"? Det er jo i såfall bare tull. For hva som er ekkelt og fælt er en høyst personlig sak. Det er kanskej det jeg forsøkete å si=? Du sytne sdet var ekkelt og fælt, jeg derimot, synes dette er eklere og fælere?

Jeg ser poenget ditt.

Jeg henger meg vanligvis ikke så mye opp i den ordlyden som blir brukt, men forsøker heller å fokusere på selve problemstillingen.

For at helseskadelig fedme er et økende samfunnsproblem er det vel få som er uenig i.

Problemet er vel kanskje at dette er et ømtålig emne for mange Og uansett hvordan det legges frem så vil det være noen som føler seg urettmessig "forulempet" på en eller annen måte.

Men samtidig så er det viktig med en åpen debatt og en del holdningsskapende arbeid, for å få gjort noe med det.

Dog har jeg ingen aning om hva som måtte være den riktigste veien å gå - den som er "spiselig" for de aller fleste....?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...