Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sansnick

Jeg er gravid og har i perioder lidd av overspising. Er litt overvektig. På kontrollene blir man jo veid, og jeg forstår viktigheten av det. Jeg vet selv ikke nøyaktig hvor mye jeg veier, og har heller ingen lyst til å få vite det. Det siste jeg trenger er en lege som sier vekta mi og kommenterer at "dette var litt i meste laget" (dette har skjedd før). Da vil jeg garantert kaste meg over maten igjen, spise fryktelig usunt og _virkelig_ legge på meg. (Må legge til at jeg trener en del og har ingen problemer med blodtrykk, har ikke diabetes og kolesterolnivået er heller ikke for høyt).

Kan jeg be legen om at vekta mi ikke blir noe stort tema i undersøkelsene (at han bare noterer vekta mi uten å si den til meg (forutsatt at jeg ikke får noen komplikasjoner, selvfølgelig)? Mellom kontrollene kan kanskje mannen min veie meg og passe på at jeg ikke går opp faretruende mye i vekt?

Det vil bli svært vanskelig for meg hvis legen sier tydelig at han mener jeg veier for mye, samtidig som jeg ikke skal slanke meg i svangerskapet og vet at jeg må veie meg for den samme legen mange ganger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20145-veiing-p%C3%A5-kontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg vil sterkt anbefale deg å snakke åpent om dine spiseforstyrrelser (overspising er en spiseforstyrrelse, selv om det ikke kommer inn under kategorien bulimi eller anorexi). Det er klart dette bør være et tema på dine kontroller. Noen får det bedre i forhold til disse problemene når de går gravide, men enkelte blir også verre. Du kan forsøke å komme i kontakt med en jordmor i tillegg til legekontrollene. Hun har ofte bedre tid og litt større oversikt over slikt som gravide kan stri med utover blodtrykk, urin, og det generelt målbare.

Uansett, din lege bør vite om dine problemer, og selvfølgelig også ta hensyn til hva som virker provoserende og vanskelig for deg.

Vekten er viktig å forholde seg til så man vet hvor mye man legger på seg totalt, men ikke minst hvor mye man går opp fra gang til gang. Man tenker ikke her kun på fettlagrene, men også vannansamlinger i kroppen.

Hvis du har lyst, synes jeg du skal kontakte forum for spiseforstyrrelser her på Dol. Der finnes dyktige folk som kan gi deg den støtte og veiledning som du kanskje kan trenge. Jordmor her på forumet er selvsagt også tilgjengelig.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20145-veiing-p%C3%A5-kontroll/#findComment-87995
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...