Gå til innhold

Finnes det en grei og oversiktlig måte å lære enkel prosentregning på?

Anbefalte innlegg

Gjest Prosenten
Skrevet

Kanskje på nettet en plass. Må lære meg en del grunnleggende ferdigheter i prosentregning.

Gjest prosenten
Skrevet

Vet ikke. Men følgende kan hjelpe:

Det finnes tre problemstillinger i prosentregning

a. Hvor mye er x% av y?

Du får 20% rabatt på en vare som koster 1400 kroner. Hvor stor er rabatten?

Rabatten = 1400 kroner* (20/100) = 280 kroner.

(Du skal betale 1400 - 280 = 1120)

b. Hvor mange % er x av y?

Skogdal kommune er 500 kvadratkilometer stor. Innsjøer utgjør 125 kvadratkilometer. Hvor mange prosent av arealet utgjør innsjøene?

100% * (125/500)= 25%

c. Hvor stor er helheten (100%) når du vet at en viss mengde er en bestemt prosentandel.

Det bor 3,2 millioner muslimer i Humberland. Disse utgjør 20% av befolkningen. Hvor stor er den totale befolkningen i Humberland?

3 200 000*(100/20)= 16 000 000

Om en greier å huske at det finnes (kun) disse tre problemstillingene, og at en finner den riktige, vil en greie å løse oppgavene.

Skrevet

Jeg har nå løst 1. og 2. nivå på første linken her, uten å finne en eneste %-oppgave....

Beklager, det var i alle fall matematikk-lenker, og jeg gikk ut fra at det var mulig å finne prosent-stoff der...

Skrevet

En liten prosent"gåte"

Dersom kvinner tjener 75 øre for hver krone menn tjener, så tjener kvinner 25 % mindre enn menn.

Hvor mye mer enn kvinner tjener menn (i %)?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...