Gå til innhold

Venner med eksen - et problem

Anbefalte innlegg

Jeg var samboer med en jente i 3 år. Til slutt opplevde vi at kjærligheten bare "døde ut" og ble enige om å gå hver til vårt. Vi hadde nesten utelukkende felles venner, men siden bruddet var gjensidig har vi klart å fortsatt være venner i ettertid. Vi sees ofte i sosiale sammenhenger, og hvis noen i vennegjengen drar i gang et kinobesøk er vi gjerne med begge to. Vi har riktignok ikke så mye direkte kontakt oss imellom.

1 år etter bruddet fant jeg en ny jente, vi flørtet et halvt års tid før vi ble sammen. Vi har nå vært sammen i cirka 1 år. Problemet er at hun har store problemer med å takle at jeg og eksen sees i det store og det hele.

Nå i kveld hadde kjæresten min en venninne på besøk (vi bor ikke sammen). En kompis av meg ringte og inviterte meg på kino. Det var meg, han, samboeren hans og eksen min som dro. Dette likte ABSOLUTT ikke kjæresten min, og vi har nettopp hatt en ganske kraftig diskusjon om temaet...

Hva synes dere egentlig? Prøv gjerne å se dere for dere i vår begges situasjon. Det er jo ikke SÅ uvanlig å være venn med eksen sin, men skal man kutte dette vennskapet når det kommer noen nye inn i bildet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

7

• Icora Panter

6

• Anna_O

4

• ShitDiddelyDo

3

Gjest Miss Meee

Hm.. jeg tenker at det er naturlig at dere har kontakt, siden dere har felles venner.

Likevel kan jeg skjønne hennes reaksjon når dere gikk på kino sammen, det kunne jo virke som en *dobbeldate* og jeg skjønner at hun ble opprørt. Du vet hvordan forhold dere har, men du vet ikke hva eksen din tenker, og heller ikke hvordan det føles for kjæresten din i dag.

Kanskje må du ta litt mer hensyn til henne, men jeg synes ikke det er riktig å kutte all kontakt med eksen. Bare vurdere i hvilke situasjoner dere kan treffes? Kino kan jo fremstå som noe annet liksom...

Skjønner godt at hun ble irritert, samtidig skjønner jeg at du syns det er vanskelig å finne fram til en hverdag uten å treffe eksen din.

Da eksen og jeg gikk fra hverandre, ble det etter en tid en naturlig fordeling mellom oss; vi holdt begge mer kontakt med visse innen vennekretsen enn andre. Dette opplevdes som veldig ryddig da han og etterhvert jeg fikk ny partner. Faktisk har jeg brutt kontakten helt med eksen, men treffer fortsatt vennene vi hadde sammen før, selv om det ikke er like mange jeg holder nær kontakt med som tidligere. Etterhvert har jeg fått nye venner også. Noen kapitler er lange, andre korte - sånn er det jo bare.

Kjeresten din lurer sikkert på hva som er vitsen med at du kontakt med eksen, selv om dette nå kun skjer i nærvær av andre. Greier du ikke å få truffet vennene dine uten at eksen er tilstede? Var dere kanskje barndomsvenner, type vokst opp i samme gate, med veldig samenfiltret historie?

Uansett tror jeg du burde la kjæresten din få bestemme dette, iallefall en tid framover sånn at hun ser at du er seriøs i deres forhold og at eks-dama ikke er attraktiv for deg lenger. Dette har neppe vennene dine/deres problemer med å forholde seg til heller.

ShitDiddelyDo

Du skal selvfølgelig ikke kutte ut et vennskap. Problemet her er dama di. Ikke din eks.

Hvordan skal et eventuelt brudd med din eks fungere i praksis når dere begge to tilhører samme vennegjeng? Du kan jo ikke nekte henne å bli med vennegjengen på kino? Og du skal selvfølgelig ikke droppe å bli med vennene dine ut bare fordi din eks kan risikere å dukke opp.

Sjalusi er noe dritt, men det er dramadronningen som er problemet. Ikke du.

skorpionfisken

Det så ut som en dobbeldate for meg. Hadde dere gått 10 stykker på kino, og hun var en av dem hadde jeg ikke reagert. Men når dere går bare dere to, pluss et etablert par, da hadde jeg reagert.

Ikke fordi jeg er sjalu kanskje (kanskje jeg er det likevel?). Men fordi det utad ville se ut som dere var sammen. Andre ville sett dere, og kanskje kontaktet meg og lurt på hva som foregår. Jeg vil ikke være den som forklarer i kreti og pleti at neida, mannen min er bare venner med exen sin så når de er ute på dobbeldate så er det bare som venner.

Jeg er sammen med min eksmann der det er naturlig, i forbindelse med barna. Vi snakker mye sammen og er gode venner. Men jeg ville ikke gått på kino sammen med ham uten at både min sambo og hans kone også var der. Om vi møtes tilfeldig hos felles venner er det bare hyggelig, men vi avtaler ikke å møtes der.

Du bør kanskje se på hva som er viktigst for deg nå. Vennskapet med din ex (vennskap er jo viktig) eller kjærligheten til din kjæreste som jo også er veldig viktig. Hun takler ikke at du er så mye sammen med exen din, og det er ikke bare hennes problem. Du bør se på hvem av dere du bør ta mest hensyn til.

Annonse

Hva som er vanlig eller ikke, hva andre mener eller ikke er ikke det viktigste her. Det viktige er hva du og din nye kjæreste kan leve med.

Kan hun ikke ha et forhold hvor du er venner med eksen din må du forholde deg til det, enten gjøre det slutt på forholdet eller kutte ut eksen.

Dere kan jo selvfølgelig prøve å snakke ut om hva som er akseptabelt eller ikke, men til syvende og sist må dere begge ta en avveining om hva som er viktigst for dere.

Livet består av valg, ikke alle er like enkle.

Skjønner godt at hun ble irritert, samtidig skjønner jeg at du syns det er vanskelig å finne fram til en hverdag uten å treffe eksen din.

Da eksen og jeg gikk fra hverandre, ble det etter en tid en naturlig fordeling mellom oss; vi holdt begge mer kontakt med visse innen vennekretsen enn andre. Dette opplevdes som veldig ryddig da han og etterhvert jeg fikk ny partner. Faktisk har jeg brutt kontakten helt med eksen, men treffer fortsatt vennene vi hadde sammen før, selv om det ikke er like mange jeg holder nær kontakt med som tidligere. Etterhvert har jeg fått nye venner også. Noen kapitler er lange, andre korte - sånn er det jo bare.

Kjeresten din lurer sikkert på hva som er vitsen med at du kontakt med eksen, selv om dette nå kun skjer i nærvær av andre. Greier du ikke å få truffet vennene dine uten at eksen er tilstede? Var dere kanskje barndomsvenner, type vokst opp i samme gate, med veldig samenfiltret historie?

Uansett tror jeg du burde la kjæresten din få bestemme dette, iallefall en tid framover sånn at hun ser at du er seriøs i deres forhold og at eks-dama ikke er attraktiv for deg lenger. Dette har neppe vennene dine/deres problemer med å forholde seg til heller.

Selvfølgelig klarer jeg å treffe vennene mine uten at eksen er tilstede, det skjer ganske ofte. Men å ALLTID treffe vennene mine uten at eksen er tilstede er problemet.

Gjest larkins

Jeg synes det hørtes sært ut hvertfall når det ble sånn, to par på en måte, bare at dere ikke er et par lenger. Det ble jo da som en date liksom. Greit å være venner med eksen på en sånn måte at en ikke flyr i fjeset på hverandre om man ses, men å pleie kontakten synes jeg ikke noe om. Heller ikke å treffes mye sånn dere gjør.

Hadde du likt det om din kjære traff sin slik?

Det er tross alt ganske mye i historien deres som gjør at et vennskap blir komplisert.

Gjest larkins

Du skal selvfølgelig ikke kutte ut et vennskap. Problemet her er dama di. Ikke din eks.

Hvordan skal et eventuelt brudd med din eks fungere i praksis når dere begge to tilhører samme vennegjeng? Du kan jo ikke nekte henne å bli med vennegjengen på kino? Og du skal selvfølgelig ikke droppe å bli med vennene dine ut bare fordi din eks kan risikere å dukke opp.

Men et tidligere kjærlighetsforhold er noe annet enn et vennskap da. Å kutte ut gamle venner kan man ikke kreve, men å skulle kreve å være venn med en eks blir da litt sært, for det var da ikke vennskap de hadde sammen før, men kjærlighet.

Man trenger ikke være sjalu av seg for å se at det der blir litt sært. Han burde ikke ha noe problem med å treffe venner uten å ha med henne.

Annonse

laguna1365380434

Jeg synes hun høres vanskelig og sjalu ut, og at du bør være i din fulle rett til å pleie omgang med eksen på den måten du beskriver.

Jeg kan bare ikke fatte de nedover i tråden her som seriøst ser ut til å mene at kjærester skal få bestemme hvilke mennesker en skal henge ut med.

Hadde noen type av meg prøvd å diktere at jeg ikke skulle møte en eks KUN fordi vedkommende var min eks tror jeg nesten ikke det hadde vært noe type av meg lenge.. Det er mulig det er jeg som er rar, men jeg får helt grøssninger av hvor mange rare og creepy holdnonger som applauderes.

Venninner, ekser, leggetid..Sånn og sånn SKAL typen være..Og sånn får han IKKE gjøre..:-o

Og jeg synes det er mye verre å mene sånn ut av et eller annet prinsipp.. Å bli litt urasjonell og ute av vater "in the heat of the moment" når det gjelder en personlig..Slikt kan derimot skje den beste fra tid til annen..Men å mene slikt edru, på ramme alvor, det synes jeg er skummelt og usunt.

Uansett, lykke til..Men jeg synes altså ikke at damen din skal kunne forpurre din uskyldige omgang med eksen..Jeg tror ikke det vil være bra for verken deg eller henne.

:-)

laguna1365380434

HELT enig! :-)

Jeg synes det hørtes sært ut hvertfall når det ble sånn, to par på en måte, bare at dere ikke er et par lenger. Det ble jo da som en date liksom. Greit å være venner med eksen på en sånn måte at en ikke flyr i fjeset på hverandre om man ses, men å pleie kontakten synes jeg ikke noe om. Heller ikke å treffes mye sånn dere gjør.

Hadde du likt det om din kjære traff sin slik?

Det er tross alt ganske mye i historien deres som gjør at et vennskap blir komplisert.

Jeg har faktisk stilt meg selv det spørsmålet og kommet fram til at selv om jeg neppe hadde likt det, kunne det ikke falt meg inn å klage så lenge det var i regi av felles venner.

Gjest larkins

Jeg har faktisk stilt meg selv det spørsmålet og kommet fram til at selv om jeg neppe hadde likt det, kunne det ikke falt meg inn å klage så lenge det var i regi av felles venner.

Men når det blir en sånn dobbeldate som det du beskrev bør vel alle greie å skjønne at det blir litt rart?

Hadde det vært 10 stk, sånn at hun ikke var hovedperson for deg hadde det blitt noe annet. Sånn som du beskrev var jo dere hverandres "date".

Hvorfor er det så veldig viktig for deg å ha et slikt nært forhold til eksen? Det må da ligge noe mer bak?

Selv kunne jeg ikke tenkt meg å være omgangsvenn med eksen slik, av respekt for ny partner. Det er så mye mer enn vennskap som ligger bak hos en eks, vanskelig å bare være venner.

Jeg syns eks'en din overreagerer, og at hun bør lære å takle sjalusien sin. Du forteller jo at det overhodet ikke finnes den slags følelser mellom deg og eksen lenger. Selvsagt går det an å være venner med eksen. Dette må din kjæreste akseptere.

Men når det blir en sånn dobbeldate som det du beskrev bør vel alle greie å skjønne at det blir litt rart?

Hadde det vært 10 stk, sånn at hun ikke var hovedperson for deg hadde det blitt noe annet. Sånn som du beskrev var jo dere hverandres "date".

Hvorfor er det så veldig viktig for deg å ha et slikt nært forhold til eksen? Det må da ligge noe mer bak?

Selv kunne jeg ikke tenkt meg å være omgangsvenn med eksen slik, av respekt for ny partner. Det er så mye mer enn vennskap som ligger bak hos en eks, vanskelig å bare være venner.

Du har tydeligvis ikke lest det opprinnelige innlegget mitt nøye nok.

Det er overhodet ikke viktig for meg å ha et nært forhold til eksen min. Jeg skrev jo i det opprinnelige innlegget at jeg og eksen min nesten ikke har direkte kontakt oss imellom i det hele tatt.

Det som er viktig for meg er at jeg ikke skal behøve si nei til sosiale sammenhenger fordi eksen min er der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...