DarkPink Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg skjønner dama di kjempegodt. Hva som er rett og ikke er en ting, men jeg synes uansett at du skal vise forståelse for sjalsien hennes. Jeg synes ikke det er noe galt i at du spør når du blir invitert hvem andre som skal være med. Er det bare et annet par, og eksen din, så finn på en unnskyldning, forklar at det ikke går, eller ta med dama di. Det går an å fortsatt være mer eller mindre venn med eksen din uten at dere går på dobbeldate sammen. Når dere er en stor venneflokk sammen syns jeg derimot at du kan få treffe henne, men vær da ekstra oppmerksom mot dama di, og fortell henne til det kjedsommelige at det er henne du er glad i, og henne du vil ha, og at du og eksen din ikke er sammen lenger fordi dere sluttet å være forelsket, og det vil dere heller ikke bli igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1435993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Et forhold fungerer forhåpentligvis ikke sånn at man bare må godta ting som strider mot ens egne følelser. Dama kan jo velge å gå hvis han ikke kutter forholdet til eksen? Hva da hvis han ikke ønsker at dama skal gå? Der hadde hvertfall grensen gått for hva jeg hadde funnet meg i av tilfeldige innfall fra noen jeg var sammen med. Det hadde til nød vært greit å gjøre meg klar over at vedkommende følte det slik, men hadde vedkommende truet med å gå eller at det var jeg som skulle forandre noe når det var han som var psykelig og kravstor, da håper jeg virkelig jeg hadde latt vedkommende gå. Jeg er klar over at noen kompromisser antagelig må til for å få til et forhold, men det er langt derfra til å adlyde urasjonelle nykker. Og jeg ser ikke noe rasjonellt i å forby noen å pleie vanlig, høflig og fin omgang med noen ekskjæreste. Ønsket om å ha et sivilerst og greit forhold til folk - og å faktisk møtes fra tid til annen - er etter mitt skjønn helt normalt og sunt..Å ønske å regulere folk fra det er etter samme usunt og bitchy..Og jeg finnes ikke i tvil om hvem som burde modifisere seg i eksempelet over. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1436004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hvis du visste at det var kameraten din, hans kjæreste og din eks du skulle treffe på kinoen, kunne du godt stått over eller i alle fall spurt kjæresten din om det var greit. Gjorde du det? Hvis du ikke visste det, er det kanskje litt rart at du ikke spør hvem du skal på kino sammen med? Jeg hadde helt ærlig ikke klappet i hendene om min kjæreste gikk på kino sammen med eksen og 'et annet' par. Men så er jeg nok ikke så veldig moderne og frigjort heller. Og jeg har heller aldri skjønt hvorfor man på død og liv skal trumfe gjennom ting man vet sårer partneren, men som betyr så lite for en selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1436022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Men et tidligere kjærlighetsforhold er noe annet enn et vennskap da. Å kutte ut gamle venner kan man ikke kreve, men å skulle kreve å være venn med en eks blir da litt sært, for det var da ikke vennskap de hadde sammen før, men kjærlighet. Man trenger ikke være sjalu av seg for å se at det der blir litt sært. Han burde ikke ha noe problem med å treffe venner uten å ha med henne. "Men et tidligere kjærlighetsforhold er noe annet enn et vennskap da." Du kan umulig ha lest (eller forstått) det jeg skrev. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1436121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 HELT enig! :-) Jeg imponeres over at det øyensynlig er mulig å være uenig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1436125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest larkins Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Der hadde hvertfall grensen gått for hva jeg hadde funnet meg i av tilfeldige innfall fra noen jeg var sammen med. Det hadde til nød vært greit å gjøre meg klar over at vedkommende følte det slik, men hadde vedkommende truet med å gå eller at det var jeg som skulle forandre noe når det var han som var psykelig og kravstor, da håper jeg virkelig jeg hadde latt vedkommende gå. Jeg er klar over at noen kompromisser antagelig må til for å få til et forhold, men det er langt derfra til å adlyde urasjonelle nykker. Og jeg ser ikke noe rasjonellt i å forby noen å pleie vanlig, høflig og fin omgang med noen ekskjæreste. Ønsket om å ha et sivilerst og greit forhold til folk - og å faktisk møtes fra tid til annen - er etter mitt skjønn helt normalt og sunt..Å ønske å regulere folk fra det er etter samme usunt og bitchy..Og jeg finnes ikke i tvil om hvem som burde modifisere seg i eksempelet over. Hvorfor er det så veldig viktig for deg å pleie forhold til ekskjærester? Greier du ikke legge den delen av livet ditt bak deg, gi slipp på dem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1436573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Hvorfor er det så veldig viktig for deg å pleie forhold til ekskjærester? Greier du ikke legge den delen av livet ditt bak deg, gi slipp på dem? Jeg synes det er langt mere manisk, og at det i høyere grad tyder på at du ikke kan slutte å tenke på tidligere tider, om du på død og liv MÅ kutte all kontakt med eksen og ikke kunne ha sivilisert omgang med h*n.. Det er DA man lager en greie. Jeg har et ukomplisert og fint forhold til de fleste av mine ekskjærester. Jeg forstår at andre kan føle det annerledes om vedkommende har vært kjip,eller hvis man fortsatt er forelska og blir dumpa eller noe,men å kutte all kontakt, sånn bare FORDI, det skjønner jeg meg ikke på. Og enda mindre skjønner jeg folk som MÅ kontrollere hvem andre omgåes, og særlig i sånne ukompliserte og uskyldige sammenhenger som overnevnte. Jeg mener slikt er unødvendig dramatisk og ikke minst svært kontrillerende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1436650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest larkins Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg synes det er langt mere manisk, og at det i høyere grad tyder på at du ikke kan slutte å tenke på tidligere tider, om du på død og liv MÅ kutte all kontakt med eksen og ikke kunne ha sivilisert omgang med h*n.. Det er DA man lager en greie. Jeg har et ukomplisert og fint forhold til de fleste av mine ekskjærester. Jeg forstår at andre kan føle det annerledes om vedkommende har vært kjip,eller hvis man fortsatt er forelska og blir dumpa eller noe,men å kutte all kontakt, sånn bare FORDI, det skjønner jeg meg ikke på. Og enda mindre skjønner jeg folk som MÅ kontrollere hvem andre omgåes, og særlig i sånne ukompliserte og uskyldige sammenhenger som overnevnte. Jeg mener slikt er unødvendig dramatisk og ikke minst svært kontrillerende. For meg ville det vært fullstendig unaturlig å pleie kontakt med ekskjærester, ganske enkelt for de er jeg ferdig med. Jeg har dumpa dem alle, og det er ikke noe ondt blod mellom oss, men likvel har jeg ikke noe behov for å holde kontakt med dem. Jeg har da andre venner! Trenger ikke stable ekskjærester for å ha venner.. Fordi du tydeligvis MÅ ha kontakt med dine ekser synes du selvsagt det er teit å ikke like at kjæresten treffer ekser, men det burde da gå ann å forstå at det kan føles litt rart? De har delt masse, og da er det noe mer enn en venn. Du mangler fullstendig empati vil jeg si, for det er ikke noe kontrollerende over det at man misliker at kjæresten går på "dobbeldate" med eksen. Uansett synes jeg enhver part i et forhold bør ta hensyn til den andres følelser, og så lage kompromisser løsninger ut fra det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1436904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evina Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Hvis ikke vennene greier å skjønne at man tar hensyn til en ny kjæreste og ikke lenger gjør alt hva eksen er med på, så er vel ikke de vennene noe å samle på uansett. Så hvis man får ny kjæreste, så må man bare akseptere at man min mister alle sine venner? Hvem er det egentlig for deg når noe skjer? Jo, vennene. Og synes det er like ille å ikke vise noe respekt for venner som kanskje har stilt opp for deg hele livet. Hadde du du følt deg noe bra om du hadde fått en tekst meldig fra en god venn der det står "Har fått meg kjæreste og hun liker ikke deg, så vårt vennskap gjennom ti år er desverre over" Synes du det er riktig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1436924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest larkins Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Så hvis man får ny kjæreste, så må man bare akseptere at man min mister alle sine venner? Hvem er det egentlig for deg når noe skjer? Jo, vennene. Og synes det er like ille å ikke vise noe respekt for venner som kanskje har stilt opp for deg hele livet. Hadde du du følt deg noe bra om du hadde fått en tekst meldig fra en god venn der det står "Har fått meg kjæreste og hun liker ikke deg, så vårt vennskap gjennom ti år er desverre over" Synes du det er riktig? "Så hvis man får ny kjæreste, så må man bare akseptere at man min mister alle sine venner?" Hva er det du mener nå? Selvsagt ikke, om du da ikke mener at alle vennene en har er ekser? Men naturligvis så blir ting litt annerledes etter et brudd, og når man får en ny kjæreste. Det burde ikke være noe stort problem å unngå settinger som gjør at en er mer eller mindre alene med ekser? Vennene har en da likevel, og er de GODE venner har de ingen vanskeligheter med å forstå det med ekser. "Hvem er det egentlig for deg når noe skjer? Jo, vennene. Og synes det er like ille å ikke vise noe respekt for venner som kanskje har stilt opp for deg hele livet." Ja, har da heller ikke sagt noe annet.. men vennekretsen forandrer seg litt ettersom man går ut og inn i forhold da. Nye venner osv. "Hadde du du følt deg noe bra om du hadde fått en tekst meldig fra en god venn der det står "Har fått meg kjæreste og hun liker ikke deg, så vårt vennskap gjennom ti år er desverre over" Synes du det er riktig" Referer du her til at vennen er en eks? I tilfelle så hadde jeg ikke hatt noe problem med å forstå at dama til eksen ikke ville at han skulle treffe meg. Andre venner er ikke noe nye kjærester bestemmer over, men det blir vel naturligvis til at de vennene begge liker best er de man er mest med? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1436961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evina Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 "Så hvis man får ny kjæreste, så må man bare akseptere at man min mister alle sine venner?" Hva er det du mener nå? Selvsagt ikke, om du da ikke mener at alle vennene en har er ekser? Men naturligvis så blir ting litt annerledes etter et brudd, og når man får en ny kjæreste. Det burde ikke være noe stort problem å unngå settinger som gjør at en er mer eller mindre alene med ekser? Vennene har en da likevel, og er de GODE venner har de ingen vanskeligheter med å forstå det med ekser. "Hvem er det egentlig for deg når noe skjer? Jo, vennene. Og synes det er like ille å ikke vise noe respekt for venner som kanskje har stilt opp for deg hele livet." Ja, har da heller ikke sagt noe annet.. men vennekretsen forandrer seg litt ettersom man går ut og inn i forhold da. Nye venner osv. "Hadde du du følt deg noe bra om du hadde fått en tekst meldig fra en god venn der det står "Har fått meg kjæreste og hun liker ikke deg, så vårt vennskap gjennom ti år er desverre over" Synes du det er riktig" Referer du her til at vennen er en eks? I tilfelle så hadde jeg ikke hatt noe problem med å forstå at dama til eksen ikke ville at han skulle treffe meg. Andre venner er ikke noe nye kjærester bestemmer over, men det blir vel naturligvis til at de vennene begge liker best er de man er mest med? Dette var snakk om en vennegjeng.. Dvs at pga at eksen tilfeldigvis har samme venner så må han være hjemme de gangene hun er der. Hva da med de ti andre da? Han får jo ikke sett dem heller da siden hun ikke godkjenner at treffer eksen. Og vennene synes sikkert ikke det er så stas å hele tiden bli dumpet til fordel for en sjalu dame.. Går an å gi og ta og synes da at begge to kan respektere hverandre. Han sier selv at han og eksen snakker minimalt sammen når de treffes i samme gjeng. Synes da hans kjæreste kan respektere at eksen kanskje av og til er der de vennene er. Og han kan heller da bli hjemme de gangene det evt. bare er eksen og en kamerat. Uansett rart denne damen føler seg så truet av eksen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1436994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest larkins Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Dette var snakk om en vennegjeng.. Dvs at pga at eksen tilfeldigvis har samme venner så må han være hjemme de gangene hun er der. Hva da med de ti andre da? Han får jo ikke sett dem heller da siden hun ikke godkjenner at treffer eksen. Og vennene synes sikkert ikke det er så stas å hele tiden bli dumpet til fordel for en sjalu dame.. Går an å gi og ta og synes da at begge to kan respektere hverandre. Han sier selv at han og eksen snakker minimalt sammen når de treffes i samme gjeng. Synes da hans kjæreste kan respektere at eksen kanskje av og til er der de vennene er. Og han kan heller da bli hjemme de gangene det evt. bare er eksen og en kamerat. Uansett rart denne damen føler seg så truet av eksen. "Dette var snakk om en vennegjeng.. Dvs at pga at eksen tilfeldigvis har samme venner så må han være hjemme de gangene hun er der." Det jeg har snakket om er jo når de er få, som i dobbeldate tilfellet. Er de 10 personer og han ikke henger med henne så er det vel ok, den nye dama er jo selvsagt med også ikke sant? Å holde seg unna situasjoner hvor det er bare han og eksen og et par til burde ikke være vanskelig, evt ha med nye dama om det er greit for henne. "Hva da med de ti andre da? Han får jo ikke sett dem heller da siden hun ikke godkjenner at treffer eksen." Som sagt så var det snakk om litt ulikt om det er en hel gjeng eller et par og eksen og han. "Og vennene synes sikkert ikke det er så stas å hele tiden bli dumpet til fordel for en sjalu dame.. Går an å gi og ta og synes da at begge to kan respektere hverandre." Igjen.. du har tydeligvis ikke helt tatt poenget. men det er vel heller ikke vanlig at en gjeng på 10 treffes alle på en gang hver gang? De møtes vel i puljer, og da kan han da bare unngå de puljene med eksen, burde ikke være noe problem det heller. Regner ikke med vi snakker folks om må henge oppå hverandre alle hele tiden ala friends... "Han sier selv at han og eksen snakker minimalt sammen når de treffes i samme gjeng. Synes da hans kjæreste kan respektere at eksen kanskje av og til er der de vennene er." Ja, der vennene er, men det er da ingen nødvendighet at eksen er der, de er da vel ikke alltid ute med samme venner hele tiden? Skulle tro de heller måtte jobbe litt for at de tilfeldigvis har avtalt det samme med samme venner hele tiden... "Og han kan heller da bli hjemme de gangene det evt. bare er eksen og en kamerat." Ja, som sagt.. "Uansett rart denne damen føler seg så truet av eksen." Sikker rart for deg, men du greier kanskje å sette deg inne i hva andre kan tenke? Eller mangler du helt empati? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1437028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 For meg ville det vært fullstendig unaturlig å pleie kontakt med ekskjærester, ganske enkelt for de er jeg ferdig med. Jeg har dumpa dem alle, og det er ikke noe ondt blod mellom oss, men likvel har jeg ikke noe behov for å holde kontakt med dem. Jeg har da andre venner! Trenger ikke stable ekskjærester for å ha venner.. Fordi du tydeligvis MÅ ha kontakt med dine ekser synes du selvsagt det er teit å ikke like at kjæresten treffer ekser, men det burde da gå ann å forstå at det kan føles litt rart? De har delt masse, og da er det noe mer enn en venn. Du mangler fullstendig empati vil jeg si, for det er ikke noe kontrollerende over det at man misliker at kjæresten går på "dobbeldate" med eksen. Uansett synes jeg enhver part i et forhold bør ta hensyn til den andres følelser, og så lage kompromisser løsninger ut fra det. "For meg ville det vært fullstendig unaturlig å pleie kontakt med ekskjærester, ganske enkelt for de er jeg ferdig med." Javel..jeg synes det virker ganske unarturlig å være så "ferdig" med ekser at en faktisk lager en masse planer og styr for å være sikker på å unngå dem. Og å invistere så masse følelser i denne planmessigheten at det oversettes tilprinsipper som en tilog med overfører på andre.. "Jeg har dumpa dem alle, og det er ikke noe ondt blod mellom oss, men likvel har jeg ikke noe behov for å holde kontakt med dem. Jeg har da andre venner! Trenger ikke stable ekskjærester for å ha venner.." Det trenger ikke jeg heller..Jeg har masse venner jeg ikke har vært kjærester med, men føler absolutt ikke noe behov for å prinsippielt sortere ut mine ekskjærester fordet.. Noen har dumpa meg..Andre ikke, det spiller uansett ingen rolle nå, da forholdene er på et annet plan og kjærestebiten er historie. "Fordi du tydeligvis MÅ ha kontakt med dine ekser synes du selvsagt det er teit å ikke like at kjæresten treffer ekser, men det burde da gå ann å forstå at det kan føles litt rart? De har delt masse, og da er det noe mer enn en venn." Nei, det forstår jeg faktisk ikke. Min kjæreste står fritt til å omgåes sine ekskjærester som han måtte ønske, eller la være med samme. det er hans valg... Men det er ikke hans valg å sortere MINE venner..Uansett om det måtte føles "rart". Da måtte han kunne spørre meg,og blir han ikke beroliget av svaret om at den kjæresten jeg har nå er den som faktisk er kjæresten og som jeg er kjæresteglad i og at eksene mine ikke er noen trussel, rett og slett fordi jeg ikke vil at de skal være nettopp kjærester av meg lenger,(selvom vi har delt mye..det er jo noe av grunnen tilat det er kult å være på vennskapsfot med eksen..en trenger da ikke fjerne årelangt&verdsatt vennskap selvom kjærestebiten opphører..)..da synes jeg han ville være veldig kontrollerende og det ville være leit. Og nok på sikt føre til at jeg slo opp. Jeg tror ikke jeg verken kan eller at man bør uten videre tolere å ha en så kontrollerende og sjalu kjæreste. "Du mangler fullstendig empati vil jeg si, for det er ikke noe kontrollerende over det at man misliker at kjæresten går på "dobbeldate" med eksen." Javelja..Der mistet jeg ALL respekt for "argumentasjonen din" Jeg tror jeg er ganske godt utstyrt på empatifronten, og som jeg sa i mitt første innlegg synes jeg det er ganske langt mellom å føle irasjonelle og opphetede ting midt i en diskusjon om en selv personlig, og at en kan både mene og si dumme,sjalu og kontrollerende ting.."Det FÅR du ikke"..Jeg BESTEMMER at du ikke får gå på bar!"...En annen ting er å rasjonelt MENE det og applayudere og understøtte at slik kontroll er akseptabelt rent prinsippielt. Så sjalu mennesker burde jobbe med seg selv, og få vite når sjalusi er ubegrunnet og slett ikke få styre frem og sette opp regelrette og usakelige påbud og forbud for sine kjære..Det kommer det vel ikke noe godt ut av? Jeg er klar over at det er menneskelig både å feile og føle,og jeg sympatiserer med folk som gjør,og gjør sikkert mye selv, men det betyr jo ikke at det er riktig og for gjentagelse og etterfølging? "Uansett synes jeg enhver part i et forhold bør ta hensyn til den andres følelser, og så lage kompromisser løsninger ut fra det." Og hvor kompromisser den som nekter sin kjæreste å omgåes sine ekser? Ingensteder så vidt jeg kan se? Dessuten er jeg ikke sikker på at en skal laghe kompromisser av alt..Det er noe som heter egen intergetet også..Jeg ville f.eks ikke lage kompromisser verken med en som ville slå meg..(uansett om han følte sterkt at det var riktig..;-)) eller en som ville kontrollere hvem jeg omgåes sivilsert. Dessuten bør det være måte på å giddee å lage problemer ut av ting som ikke er det. Synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1437063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evina Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 "Dette var snakk om en vennegjeng.. Dvs at pga at eksen tilfeldigvis har samme venner så må han være hjemme de gangene hun er der." Det jeg har snakket om er jo når de er få, som i dobbeldate tilfellet. Er de 10 personer og han ikke henger med henne så er det vel ok, den nye dama er jo selvsagt med også ikke sant? Å holde seg unna situasjoner hvor det er bare han og eksen og et par til burde ikke være vanskelig, evt ha med nye dama om det er greit for henne. "Hva da med de ti andre da? Han får jo ikke sett dem heller da siden hun ikke godkjenner at treffer eksen." Som sagt så var det snakk om litt ulikt om det er en hel gjeng eller et par og eksen og han. "Og vennene synes sikkert ikke det er så stas å hele tiden bli dumpet til fordel for en sjalu dame.. Går an å gi og ta og synes da at begge to kan respektere hverandre." Igjen.. du har tydeligvis ikke helt tatt poenget. men det er vel heller ikke vanlig at en gjeng på 10 treffes alle på en gang hver gang? De møtes vel i puljer, og da kan han da bare unngå de puljene med eksen, burde ikke være noe problem det heller. Regner ikke med vi snakker folks om må henge oppå hverandre alle hele tiden ala friends... "Han sier selv at han og eksen snakker minimalt sammen når de treffes i samme gjeng. Synes da hans kjæreste kan respektere at eksen kanskje av og til er der de vennene er." Ja, der vennene er, men det er da ingen nødvendighet at eksen er der, de er da vel ikke alltid ute med samme venner hele tiden? Skulle tro de heller måtte jobbe litt for at de tilfeldigvis har avtalt det samme med samme venner hele tiden... "Og han kan heller da bli hjemme de gangene det evt. bare er eksen og en kamerat." Ja, som sagt.. "Uansett rart denne damen føler seg så truet av eksen." Sikker rart for deg, men du greier kanskje å sette deg inne i hva andre kan tenke? Eller mangler du helt empati? Dette har ingen ting med empati å gjøre.. Det er snakk om en sjalu dame som ser trussel i en eks.. Det er en grunn til at det ble slutt. Jeg hadde forstått henne hvis han ville omgås med henne alene. Sikkert ikke noe morro for han heller, å vite at kjæresten hans ikke stoler på han. Men gidder ikke å diskutere det mer. Glad jeg ikke er sjalu. Alle er forskjellige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1437065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest larkins Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 "For meg ville det vært fullstendig unaturlig å pleie kontakt med ekskjærester, ganske enkelt for de er jeg ferdig med." Javel..jeg synes det virker ganske unarturlig å være så "ferdig" med ekser at en faktisk lager en masse planer og styr for å være sikker på å unngå dem. Og å invistere så masse følelser i denne planmessigheten at det oversettes tilprinsipper som en tilog med overfører på andre.. "Jeg har dumpa dem alle, og det er ikke noe ondt blod mellom oss, men likvel har jeg ikke noe behov for å holde kontakt med dem. Jeg har da andre venner! Trenger ikke stable ekskjærester for å ha venner.." Det trenger ikke jeg heller..Jeg har masse venner jeg ikke har vært kjærester med, men føler absolutt ikke noe behov for å prinsippielt sortere ut mine ekskjærester fordet.. Noen har dumpa meg..Andre ikke, det spiller uansett ingen rolle nå, da forholdene er på et annet plan og kjærestebiten er historie. "Fordi du tydeligvis MÅ ha kontakt med dine ekser synes du selvsagt det er teit å ikke like at kjæresten treffer ekser, men det burde da gå ann å forstå at det kan føles litt rart? De har delt masse, og da er det noe mer enn en venn." Nei, det forstår jeg faktisk ikke. Min kjæreste står fritt til å omgåes sine ekskjærester som han måtte ønske, eller la være med samme. det er hans valg... Men det er ikke hans valg å sortere MINE venner..Uansett om det måtte føles "rart". Da måtte han kunne spørre meg,og blir han ikke beroliget av svaret om at den kjæresten jeg har nå er den som faktisk er kjæresten og som jeg er kjæresteglad i og at eksene mine ikke er noen trussel, rett og slett fordi jeg ikke vil at de skal være nettopp kjærester av meg lenger,(selvom vi har delt mye..det er jo noe av grunnen tilat det er kult å være på vennskapsfot med eksen..en trenger da ikke fjerne årelangt&verdsatt vennskap selvom kjærestebiten opphører..)..da synes jeg han ville være veldig kontrollerende og det ville være leit. Og nok på sikt føre til at jeg slo opp. Jeg tror ikke jeg verken kan eller at man bør uten videre tolere å ha en så kontrollerende og sjalu kjæreste. "Du mangler fullstendig empati vil jeg si, for det er ikke noe kontrollerende over det at man misliker at kjæresten går på "dobbeldate" med eksen." Javelja..Der mistet jeg ALL respekt for "argumentasjonen din" Jeg tror jeg er ganske godt utstyrt på empatifronten, og som jeg sa i mitt første innlegg synes jeg det er ganske langt mellom å føle irasjonelle og opphetede ting midt i en diskusjon om en selv personlig, og at en kan både mene og si dumme,sjalu og kontrollerende ting.."Det FÅR du ikke"..Jeg BESTEMMER at du ikke får gå på bar!"...En annen ting er å rasjonelt MENE det og applayudere og understøtte at slik kontroll er akseptabelt rent prinsippielt. Så sjalu mennesker burde jobbe med seg selv, og få vite når sjalusi er ubegrunnet og slett ikke få styre frem og sette opp regelrette og usakelige påbud og forbud for sine kjære..Det kommer det vel ikke noe godt ut av? Jeg er klar over at det er menneskelig både å feile og føle,og jeg sympatiserer med folk som gjør,og gjør sikkert mye selv, men det betyr jo ikke at det er riktig og for gjentagelse og etterfølging? "Uansett synes jeg enhver part i et forhold bør ta hensyn til den andres følelser, og så lage kompromisser løsninger ut fra det." Og hvor kompromisser den som nekter sin kjæreste å omgåes sine ekser? Ingensteder så vidt jeg kan se? Dessuten er jeg ikke sikker på at en skal laghe kompromisser av alt..Det er noe som heter egen intergetet også..Jeg ville f.eks ikke lage kompromisser verken med en som ville slå meg..(uansett om han følte sterkt at det var riktig..;-)) eller en som ville kontrollere hvem jeg omgåes sivilsert. Dessuten bør det være måte på å giddee å lage problemer ut av ting som ikke er det. Synes jeg. Nå ble det så langt at jeg bare skummet gjennom, men hvor sier jeg noe om å nekte noen noe? Jeg sier bare at begge må ta hensyn til den andre. Det er jo nettopp DU som lager regler og bestemmer at slik SKAL det være, nemlig at ingen skal kunne påvirke hva DU vil. Det burde da ikke være noe tap å ikke omgås en eks.. Og jeg legger ikke masse følelser i å unngå å treffe eksen. Jeg har sånne gode venner som ikke med vilje ber meg og han med på ting samtidig, det blir jo bare rart, og det passer utmerket slik vi har det. Hadde vi vært en mer gjeng som det virker som det er for noen så hadde det sikkert gått greit om eksen var der av og til også, men jeg ville jo tatt hensyn til hva min kjære følte om det. Det er jo nettopp det at man har delt så mye og at man er så nær hverandre som gjør at en eks er noe annet enn bare en venn. Man har jo også vært forelsket og for mange blusser dette opp igjen siden man jo har delt mye fint, liker hverandre osv. Det burde ikke være noe vanskelig å se at det føles rart å ha en eks som en venn, altså ikke bare en man ser av og til, men som mn omgås. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1437087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest larkins Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Dette har ingen ting med empati å gjøre.. Det er snakk om en sjalu dame som ser trussel i en eks.. Det er en grunn til at det ble slutt. Jeg hadde forstått henne hvis han ville omgås med henne alene. Sikkert ikke noe morro for han heller, å vite at kjæresten hans ikke stoler på han. Men gidder ikke å diskutere det mer. Glad jeg ikke er sjalu. Alle er forskjellige. "Det er en grunn til at det ble slutt." Og til det må jeg si, og det var nok også mange grunner til at de engang ble sammen. Ikke sant? De har tent på hverandre, elsket hverandre, delt interesser, delt det meste og er veldig nær hverandre. Men så var det noe som gjorde at de følte det ikke funket. Men de er forsatt rimelig close vil jeg tro, og tenningen kan jo fortsatt være der. mange knuller jo sine esker lenge etter det ble slutt. "Sikkert ikke noe morro for han heller, å vite at kjæresten hans ikke stoler på han." Behøver ikke ha noe med tillit å gjøre, trenger ikke tro han skal gjøre noe galt for å føle et ubehag vet du, eller det vet du vel ikke... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1437093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Nå ble det så langt at jeg bare skummet gjennom, men hvor sier jeg noe om å nekte noen noe? Jeg sier bare at begge må ta hensyn til den andre. Det er jo nettopp DU som lager regler og bestemmer at slik SKAL det være, nemlig at ingen skal kunne påvirke hva DU vil. Det burde da ikke være noe tap å ikke omgås en eks.. Og jeg legger ikke masse følelser i å unngå å treffe eksen. Jeg har sånne gode venner som ikke med vilje ber meg og han med på ting samtidig, det blir jo bare rart, og det passer utmerket slik vi har det. Hadde vi vært en mer gjeng som det virker som det er for noen så hadde det sikkert gått greit om eksen var der av og til også, men jeg ville jo tatt hensyn til hva min kjære følte om det. Det er jo nettopp det at man har delt så mye og at man er så nær hverandre som gjør at en eks er noe annet enn bare en venn. Man har jo også vært forelsket og for mange blusser dette opp igjen siden man jo har delt mye fint, liker hverandre osv. Det burde ikke være noe vanskelig å se at det føles rart å ha en eks som en venn, altså ikke bare en man ser av og til, men som mn omgås. "men hvor sier jeg noe om å nekte noen noe?" Det sier du hele tiden ved å si at en ikke burde omgåes noen eks..uansett..bare fordi kjæresten synes det, og h*ns ord skal vist være lov uansett hvor urasjonelt det måtte være. "Jeg sier bare at begge må ta hensyn til den andre. Det er jo nettopp DU som lager regler og bestemmer at slik SKAL det være, nemlig at ingen skal kunne påvirke hva DU vil." Da har du ikke lest en dritt av det jeg svarer, og det burde du faktisk, om det er sånn at du er så interessert i hva jeg mener og at jeg tar feil og sånn, at du gidder å produsere metervis med svar på svar til meg på et tema alle fornuftige mennesker burde forstå av seg selv at det ikke er noe å lage noe problemer av. Jeg presiserer at folk må få velge (eller ikke velge) venner slik DE vil, men at de ikke kan gjøre mine,uansett om de er kjæresten min. Folk kan godt påvirke meg og forklare meg ting, men ren kontroll, påbud og forbud, det synes ikke jeg hører særlig godt hjemme i et kjæreste forhold, og det har veldig lite til felles med å vise hensyn. "Det burde da ikke være noe tap å ikke omgås en eks." Det burde det være opp til hver og en og definere..Det er ikke noe naturlov som sier at en ikke kan være på hyggelig tone med noen eks selvom en da altså ikke er kjærester lenger. Jeg er glad i alle mine venner,inkludert mine ekser og det ville være et tap for meg å slutte å omgåes hver og en av dem. "Og jeg legger ikke masse følelser i å unngå å treffe eksen. Jeg har sånne gode venner som ikke med vilje ber meg og han med på ting samtidig, det blir jo bare rart, og det passer utmerket slik vi har det. Hadde vi vært en mer gjeng som det virker som det er for noen så hadde det sikkert gått greit om eksen var der av og til også, men jeg ville jo tatt hensyn til hva min kjære følte om det." Akkurat det at du driver og planlegger og involverer andre venner for å få til at dere på død og liv IKKE skal møtes, virker ikke så lite krampeaktig på meg da..Hvis det er så at du er så grådig ferdig med, og driter så kollosalt i hva eksene dine gjør burde jo være det samme for deg om de var tilstede som at de IKKE var det. "Det er jo nettopp det at man har delt så mye og at man er så nær hverandre som gjør at en eks er noe annet enn bare en venn. Man har jo også vært forelsket og for mange blusser dette opp igjen siden man jo har delt mye fint, liker hverandre osv. Det burde ikke være noe vanskelig å se at det føles rart å ha en eks som en venn, altså ikke bare en man ser av og til, men som mn omgås." Mine ekser en KUN mine venner,og det er ikke noe fare for at noe kan "blusse opp igjen" her i gården, uansett om vi har mange fine minner..Og det som ville være "rart" var om kjæresten min ikke tok mitt ord for at sånn er det,og i stedet begynte å lage sære regler og forbud for meg å etterfølge i stedet. Jeg mener en bør satse på tillitt og forståelse, mangler en det, tror jeg selv ikke en liste med 100 påbud og forbud vil hjelpe en til å føle seg trygg med andre mennesker og ikke minst med kjæresten. Jeg kunne ikke ha en kjæreste jeg ikke trodde det beste om, og som også stolte på meg tilbake. kommer det til usikkerhet får man trøste, forsikre og snakke, å lage lister og å være systematisert sjalu er ikke noe alternativ i min verden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1437113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest larkins Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 "men hvor sier jeg noe om å nekte noen noe?" Det sier du hele tiden ved å si at en ikke burde omgåes noen eks..uansett..bare fordi kjæresten synes det, og h*ns ord skal vist være lov uansett hvor urasjonelt det måtte være. "Jeg sier bare at begge må ta hensyn til den andre. Det er jo nettopp DU som lager regler og bestemmer at slik SKAL det være, nemlig at ingen skal kunne påvirke hva DU vil." Da har du ikke lest en dritt av det jeg svarer, og det burde du faktisk, om det er sånn at du er så interessert i hva jeg mener og at jeg tar feil og sånn, at du gidder å produsere metervis med svar på svar til meg på et tema alle fornuftige mennesker burde forstå av seg selv at det ikke er noe å lage noe problemer av. Jeg presiserer at folk må få velge (eller ikke velge) venner slik DE vil, men at de ikke kan gjøre mine,uansett om de er kjæresten min. Folk kan godt påvirke meg og forklare meg ting, men ren kontroll, påbud og forbud, det synes ikke jeg hører særlig godt hjemme i et kjæreste forhold, og det har veldig lite til felles med å vise hensyn. "Det burde da ikke være noe tap å ikke omgås en eks." Det burde det være opp til hver og en og definere..Det er ikke noe naturlov som sier at en ikke kan være på hyggelig tone med noen eks selvom en da altså ikke er kjærester lenger. Jeg er glad i alle mine venner,inkludert mine ekser og det ville være et tap for meg å slutte å omgåes hver og en av dem. "Og jeg legger ikke masse følelser i å unngå å treffe eksen. Jeg har sånne gode venner som ikke med vilje ber meg og han med på ting samtidig, det blir jo bare rart, og det passer utmerket slik vi har det. Hadde vi vært en mer gjeng som det virker som det er for noen så hadde det sikkert gått greit om eksen var der av og til også, men jeg ville jo tatt hensyn til hva min kjære følte om det." Akkurat det at du driver og planlegger og involverer andre venner for å få til at dere på død og liv IKKE skal møtes, virker ikke så lite krampeaktig på meg da..Hvis det er så at du er så grådig ferdig med, og driter så kollosalt i hva eksene dine gjør burde jo være det samme for deg om de var tilstede som at de IKKE var det. "Det er jo nettopp det at man har delt så mye og at man er så nær hverandre som gjør at en eks er noe annet enn bare en venn. Man har jo også vært forelsket og for mange blusser dette opp igjen siden man jo har delt mye fint, liker hverandre osv. Det burde ikke være noe vanskelig å se at det føles rart å ha en eks som en venn, altså ikke bare en man ser av og til, men som mn omgås." Mine ekser en KUN mine venner,og det er ikke noe fare for at noe kan "blusse opp igjen" her i gården, uansett om vi har mange fine minner..Og det som ville være "rart" var om kjæresten min ikke tok mitt ord for at sånn er det,og i stedet begynte å lage sære regler og forbud for meg å etterfølge i stedet. Jeg mener en bør satse på tillitt og forståelse, mangler en det, tror jeg selv ikke en liste med 100 påbud og forbud vil hjelpe en til å føle seg trygg med andre mennesker og ikke minst med kjæresten. Jeg kunne ikke ha en kjæreste jeg ikke trodde det beste om, og som også stolte på meg tilbake. kommer det til usikkerhet får man trøste, forsikre og snakke, å lage lister og å være systematisert sjalu er ikke noe alternativ i min verden. Gidder ikke diskutere med deg mye lenger tror jeg, du vrir på alt jeg sier. At jeg krampaktig prøver å unngå eksen, hvor fikk du det fra? Jeg skrev jo at det helt naturlig og uten noen helst form for anstrengning naturlig blir slik at omgangsformen endres når det blir slutt. Jeg skjønner at du ikke greier gi slipp på dine ekser, av ukjent grunn, kanskje du har vansker med å knytte deg nært til andre venner, sånn at du MÅ ha eksene der for å ha nære venner.. Uansett, du har jo bestemt deg for at DU har rett. pumktum. Og at det å ønske å gjøre partneren glad og det å ta hensyn til hverandre er å kontrollere. Jeg kan ikke fatte at du kan greie å være i et forhold i det hele tatt, når du nekter å ta hensyn, og krever at DU skal gjøre som du vil uansett samme hva. Jeg snakker tross alt ikke om å nekte partneren å treffe eksen, men at ved å si at det plager en en burde kunne forvente at kjæresten tar hensyn og prøver å gjøre livet bedre for en. Det er tross alt det kjærester er der for, for å lyse opp livet ens. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1437992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evina Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 "Det er en grunn til at det ble slutt." Og til det må jeg si, og det var nok også mange grunner til at de engang ble sammen. Ikke sant? De har tent på hverandre, elsket hverandre, delt interesser, delt det meste og er veldig nær hverandre. Men så var det noe som gjorde at de følte det ikke funket. Men de er forsatt rimelig close vil jeg tro, og tenningen kan jo fortsatt være der. mange knuller jo sine esker lenge etter det ble slutt. "Sikkert ikke noe morro for han heller, å vite at kjæresten hans ikke stoler på han." Behøver ikke ha noe med tillit å gjøre, trenger ikke tro han skal gjøre noe galt for å føle et ubehag vet du, eller det vet du vel ikke... Selvfølgelig må det jo være fordi hun ikke stoler på han.. Hadde hun gjort det, så hadde hun vel forstått at de ikke knuller når de ser hverandre. Og sjansen er nesten større for at han da knuller ei anna en eksen. Ellers tror jeg neppe noen hadde nektet noen samvær med andre mennesker. men dette er typisk kvinner sier jeg bare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1438518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna_O Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Jeg og eksen min er veldig gode venner, faktisk så er vi venner på en sånn måte at vi snakker med hverandre om kjærlighetsproblemer i nye affærer. Og det helt uten sjalusi. Jeg skjønner veldig godt at nye kjærester bli sjalu, men jeg tror ikke jeg kunne blitt sammen med en person som ikke tålte at jeg var venn med eksen min. Faktisk så tror jeg at det sier noe om et forhold at en av partene ikke kan være venn med eksen sin! Muligens er hun veldig sjalu av natur? Da er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å ta det litt kuli med eksen, men jeg tror jeg hadde ansett selve forholdet som et problem snarere enn vennskapet med eksen. Personlig er jeg veldig lite sjalu. Jeg tenker at det er jo en grunn til at kjæresten min er sammen med meg og ikke eksen sin! Du var jo sammen med eksen din i tre år, det samme som meg. Eksen min er garantert den personen som kjenner meg best, og et slikt vennskap kaster jeg ikke uten videre på båten! Håper du sier hvordan det går med deg og din nye flamme! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201667-venner-med-eksen-et-problem/page/3/#findComment-1439041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.