Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei! jeg er en dame på 52 år, har nok kommet i overgangen med de plager som det ofte er,hetetokter,søvnproblemer hjertebank, og blir ofte veldig lei meg (deppa). mistet mensen for tre år siden. Det som er mitt spørsmål er hvor tryggt det er å bruke østrogen,leser og hører mye negativt om østrogen, som at det er mat for kreftceller, har mistet to nære venninner i brystkreft har da selfølgelig snakket mye om det. Er ellers frisk, har fire barn røker ikke, ingen nære slektninger som har hatt brysykreft,bortsett fra en mormor som døde av livmorkreft tidelig.Har en jobb som krever at jeg er på topp hele tiden, men jeg føler nå at jeg er helt tappet for energi.Mister også en del hår, kan det ha noe med de hormonelle forandringene å gjøre?

hilsen usikker

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201801-%C3%B8strogen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest østrogg

Det er lett å forstå at du er skeptisk til østrogen. Det er kommet en rekke studier i løpet av de siste årene som har slått bena under mange av mytene om østrogenmedisinenes gode sider. Norske helsemyndigheter og norske gynekologer/leger har nok ikke hatt tid til å se grundig på og vurdere de nye studiene foreløpig. En artikkel her på dol som ble lagt ut i går sier at man vet lite om hva som forårsaker brystkreft. En norsk studie som kom i november i fjor anslår at 27% av tilfellene skyldes østrogenbruk i forbindelse med overgangsalder. Det forklarer jo en del? Når det fagfolk sier stemmer så dårlig overens, blir vårt behov for kunnskap større. Tilliten til ensidige anbefalinger svekkes.Det amerikanske helsedepartementet (NHI) avholdt en statuskonferanse i år, og konkluderte med at overgangsalderen nå bør bli fri for hormonmedisiner.Summen av studier peker etter deres vurdering på at plagene forbundet med østrogenbruk er større enn de plagene som lettes samtidig som risikoen for bivirkninger er høyere enn de fordelene som oppnås.NAMS (North America Menopause Society) jobber i forbindelse med sitt årsmøte i månedsskiftet sept/okt 2005 med å få frem anbefalinger av hvilke muligheter som foreligger og hvilke som kan anbefales. De dukker nok opp på nettet etterhvert. I mellomtiden bør du søke mest mulig informasjon, også om alternativer til medisin, slik at du kan gjøre et selvstendig, informert valg som er riktig for deg. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201801-%C3%B8strogen/#findComment-1436412
Del på andre sider

Det er lett å forstå at du er skeptisk til østrogen. Det er kommet en rekke studier i løpet av de siste årene som har slått bena under mange av mytene om østrogenmedisinenes gode sider. Norske helsemyndigheter og norske gynekologer/leger har nok ikke hatt tid til å se grundig på og vurdere de nye studiene foreløpig. En artikkel her på dol som ble lagt ut i går sier at man vet lite om hva som forårsaker brystkreft. En norsk studie som kom i november i fjor anslår at 27% av tilfellene skyldes østrogenbruk i forbindelse med overgangsalder. Det forklarer jo en del? Når det fagfolk sier stemmer så dårlig overens, blir vårt behov for kunnskap større. Tilliten til ensidige anbefalinger svekkes.Det amerikanske helsedepartementet (NHI) avholdt en statuskonferanse i år, og konkluderte med at overgangsalderen nå bør bli fri for hormonmedisiner.Summen av studier peker etter deres vurdering på at plagene forbundet med østrogenbruk er større enn de plagene som lettes samtidig som risikoen for bivirkninger er høyere enn de fordelene som oppnås.NAMS (North America Menopause Society) jobber i forbindelse med sitt årsmøte i månedsskiftet sept/okt 2005 med å få frem anbefalinger av hvilke muligheter som foreligger og hvilke som kan anbefales. De dukker nok opp på nettet etterhvert. I mellomtiden bør du søke mest mulig informasjon, også om alternativer til medisin, slik at du kan gjøre et selvstendig, informert valg som er riktig for deg. Lykke til.

Mener du det samme om p-piller?

Jeg har aldri fått p-piller av legene pga bivirkningene men har fått østrogenpiller i fem år nå uten at noen lege har stillt spørmål ved det.

Jeg tror kanskje nytten av østrogen er litt mer nyansert enn du fremstiller det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201801-%C3%B8strogen/#findComment-1436415
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke lett å være kvinne i overgangsalderen og skulle ta beslutning om å bruke eller ikke bruke østrogen for plager. Østrogen er et meget effektivt middel for de plager du beskriver. Jeg kan nesten garantere at de blir borte kort tid etter at du ev starter med østrogen. Dessverre vil mange (ca halvparten) få problemene tilbake når de slutter etter noen år, men man kan forsøke å trappe ned ved å bruke stadig lavere dose av østrogen. Utover hetetokter gir østrogen også beskyttelse mot benskjørhet og redusert forekomst av brudd. Forekomsten av tykktarmskreft reduseres (det er en vanlig kreftform hos kvinner).

Hva er prisen som betales for bedre livskvalitet? I mange år har vi kjent til at risiko for brystkreft øker hos de som bruker østrogen, spesielt når de kombineres med hormonet gestagen som må brukes for å beskytte livmorslimhinnen mot kreft (som kan oppstå hyppigere hos de som bruker østrogen). De er meget ulike tall for den økte risiko, men en stor amerikansk studie (WHI) viste at hvis 10.000 kvinner i ett år brukte østrogen/gestagen ville det forekomme 38 tilfeller av brystkreft hos hormonbrukerne, 30 tilfeller hos de som ikke brukte hormoner. For kvinner som hadde fått fjernet sin livmor og derfor ikke trengte gestagen og bare fikk østrogen var tallene omvendt: blant østrogen-brukerne fikk 26 brystkreft, blant de som ikke brukte østrogen var det 33 tilfeller av brystkreft. Risiko for brystkreft øker med økende antall år kvinnen har brukt hormon, spesielt hvis bruken strekker seg over 4-5 år. Få år etter at man slutter med hormon er risikoen tilbake til utgangsverdien. Man regner ikke med at hormon starter kreft, men at hormon stimulerer svulster til vekst.

Både blant østrogen og østrogen/gestagen brukerne økte forekomsten av slag. Men en oversiktsstudie viste at det var lavere total dødelighet hos hormonbrukere under 60 år. Det kan skyldes en gunstig effekt på hjerte-kar systemet når østrogen påbegynnes tidlig etter overgangsalderen (denne effekten ses ikke hos de eldre og de som allerede har sykdom i hjerte-karsystemet). Så den offisielle holdning både her hjemme og i USA er å tilby hormon til kvinner tidlig i overgangsalderen som har plager, gi det i noen år (4-5 år) og så forsøke å stoppe behandlingen. Det bør gis minst mulig gestagen, kanskje beskytte livmoren med en hormonspiral som inneholder gestagen og så gi ren østrogen i form av tabletter eller plaster.

Hva skal man så velge når man er plaget? Det er bare den som har plagene som kan ta valget. Risikoøkningen for brystkreft ved hormonbruk er mindre enn risikoøkningen for brystkreft hvis man er overvektig eller drikker to glass rødvin hver dag. Kvinner som har født barn før de ble 35 år og som har hatt tidlig overgansgalder (før den vanlig i 51-52 års alderen) eller som trener daglig reduserer sin risiko. Man kan forsøke å sette et personlig regnskap opp.

Ved tvil anbefaler jeg kvinnen å prøve hormon i noen måneder for å vurdere effekten, så vet man bedre hva man har å velge mellom.

Kanskje kravene er så store i disse årene, at man ønsker å fungere best mulig?

Vennlig hilsen Mette H Moen

Kommentar til østrogg: Norske gynekologer har vært meget opptatt av de nyere studier. Vi har gjort en studie som viste at 93% kjente de nyere studier om risiko-nytte av østrogenbruk. Flere norske gynekologer drar på internasjonale kongresser om menopausen (selv er jeg medlem av NAMS som du referer til og har tatt deres eksamen som ’menopause practitioner’). Dessverre er det ikke alternativ medisin som har dokumentert effekt i samme grad som østrogen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201801-%C3%B8strogen/#findComment-1437559
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...