Gå til innhold

Avhengighet av medisiner

Anbefalte innlegg

Gjest piltokari

Hei

Hvor mye tbl. skal til for at man risikerer avhengighet?

Har brukt c.a 150 stesolid, 75 sobril og masse paracet (flere hver dag) + litt somadril (kun 30 stk.) siden juli. Har også brukt en del voltaren mot smerter.

Jeg merker nå at jeg ofte må ha i allefall smertestillende (paracet e.l for å klarne opp i hodet og ikke være svimmel)

Har brukt litt stesolid i perioder over mange år, men har jeg nå rotet meg inn i et missbruk? Hva bør jeg evt gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201825-avhengighet-av-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du ikke ønsker å påføre deg selv alvorlig leverskade, må du aldri ta mer enn 4 gram paracetamol pr dag - dvs. maks 8 tabletter a 500 mg.

De andre medikamentene (unntatt voltaren) du nevner er relavante å diskutere i forhold til avhengighetsproblematikk, noe du så avgjort bør være opptatt av. Men du risikerer som sagt å påføre deg selv alvorlige skader ved for stort inntak av paracetamol.

Hvorfor tar du medikamentene? Og hva er legens dosering?

Gjest piltokari

Dersom du ikke ønsker å påføre deg selv alvorlig leverskade, må du aldri ta mer enn 4 gram paracetamol pr dag - dvs. maks 8 tabletter a 500 mg.

De andre medikamentene (unntatt voltaren) du nevner er relavante å diskutere i forhold til avhengighetsproblematikk, noe du så avgjort bør være opptatt av. Men du risikerer som sagt å påføre deg selv alvorlige skader ved for stort inntak av paracetamol.

Hvorfor tar du medikamentene? Og hva er legens dosering?

Tar medisinene mot angst, smerter og sovnproblemer.

Er litt forsiktig med og diskutere det med legen min er vel redd for og ikke få resepter.

Er litt forsiktig med og diskutere det med legen min er vel redd for og ikke få resepter.

Forsøk å begrens brukes av stesolid og sobril og se om det går greit. Hvis du ikke får det til på egenhånd, gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved å ikke snakke med legen om det.

Både angst og smerter bør vel i utgangspunktet behandles ved andre medikamenter enn stesolid og sobril når problemet er vedvarende.

Problemet med paracet (i tillegg til betydningen av å respektere maks dosering pr døgn) er at f.eks. ved hodesmerter har det vist seg at jevnlig bruk av paracet snarere forverrer hodepinen enn bedrer den.

Bruk noen dager på å finne ut av om du har kontroll på brukes av stesolid og sobril eller ikke. Dersom du har kontroll, så kan du tenke på disse månedene som en advarsel til deg selv om å holde styr på hvor mye vanedannende medikamenter du bør ta. Hvis du ikke har kontroll, så håper jeg du oppsøker hjelpeapparatet før du roter det mer til for deg selv.

Lykke til :-)

Du må gå til legen og få hjelp til kontroll av medisininntaket. Ta en prat med legen snart og få noen tips. Ellers kan dette gå helt galt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...