hgard Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 Jeg skal flytte til Spania. Jeg har fra før en datter på 1 år og hadde ikke toxoplasmose under svangerskapet. Jeg håper å kunne bli gravid igjen i løpet av tiden vi bor i Spania. Det følger en katt med i huset vi skal leie i Spania. Når man skal bo i et land er det jo ikke så lett å være forsiktig hele tiden , feks unngå å spise salat på restaurant o.l. Hva bør jeg gjøre? 'Prøve' å få toxoplasmose der nede for så deretter å prøve å bli gravid? Hvor lang tid bør man unngå å bli gravid etter en toxoplasmose infeksjon? Og hvordan er det for min datter på 1 år? Skal hun holdes unna katter og uvasket mat? Er det skadelig for henne å få toxoplasmose? Hilsen Hgard 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20184-toxoplasmose-og-spania/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 Her er du inne på noe som kan bli et dilemma. Det beste hadde, som du er inne på, vært om du fikk antistoffer mot toxoplasmose før du ble gravid. Det er ikke så lett å planlegge sånt, og jeg vil heller ikke anbefale deg å bevisst gå inn for å bli smittet. Det er kun for fosteret det er farlig å bli smittet. Hverken du eller din 1-åring kan ta skade av slik smitte. Uansett, hvis du skulle bli gravid i Spania, uten at du på forhånd har dannet antistoffer mot toxoplasmose, så gjelder reglene for deg som for alle andre. Du må være forsiktig med hva du spiser. Når du skal bo der nede fast, skulle det vel egentlig ikke være noe problem å tilberede maten forskriftsmessig. Regner med at du ikke spiser ute på restuarant daglig, selv der nede. Når du gjør det, får du heller være forsiktig med at kjøttet er gjennomstekt og grønnsakene kokt. Er det på en eksklusiv restaurant, er jeg ganske sikker på at de er spes. nøye med hygienen. Dette får du finne ut av selv, hvordan du skal vuredere de hygieniske forholdene. Dette gjelder selvfølgelig kun når du evt. har blitt gravid. Rekker du å bo der en stund før du blir gravid, har du kanskje rukket å danne antistoffer, slik som de fleste spanske kvinner har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20184-toxoplasmose-og-spania/#findComment-88123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
elin2000 Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 Her er du inne på noe som kan bli et dilemma. Det beste hadde, som du er inne på, vært om du fikk antistoffer mot toxoplasmose før du ble gravid. Det er ikke så lett å planlegge sånt, og jeg vil heller ikke anbefale deg å bevisst gå inn for å bli smittet. Det er kun for fosteret det er farlig å bli smittet. Hverken du eller din 1-åring kan ta skade av slik smitte. Uansett, hvis du skulle bli gravid i Spania, uten at du på forhånd har dannet antistoffer mot toxoplasmose, så gjelder reglene for deg som for alle andre. Du må være forsiktig med hva du spiser. Når du skal bo der nede fast, skulle det vel egentlig ikke være noe problem å tilberede maten forskriftsmessig. Regner med at du ikke spiser ute på restuarant daglig, selv der nede. Når du gjør det, får du heller være forsiktig med at kjøttet er gjennomstekt og grønnsakene kokt. Er det på en eksklusiv restaurant, er jeg ganske sikker på at de er spes. nøye med hygienen. Dette får du finne ut av selv, hvordan du skal vuredere de hygieniske forholdene. Dette gjelder selvfølgelig kun når du evt. har blitt gravid. Rekker du å bo der en stund før du blir gravid, har du kanskje rukket å danne antistoffer, slik som de fleste spanske kvinner har. Det er nok ikke så lett å bli smittet som man skulle tro. Jeg har både bodd og hvert på ferie i Spania utallelige ganger, men fortsatt ikke blitt smittet. Ta dine forhåndsregler, hvis du skulle bli gravid der nede. Ellers kos deg i varmen og slapp av (ikke tenk så mye på det, følg rådet til jordmoren, det går stort sett bra) Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20184-toxoplasmose-og-spania/#findComment-88157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.