nordlandspus Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 Var til UL da jeg var 5+3 uker på vei (første dag av siste mens 23/12) pga. mistanke om ekstrauterint svangerskap, noe som også ble bekreftet - av en turnuslege. Jeg var selvsagt fullstendig knust. I undersøkelse 3 dager senere ble det imidlertid funnet et embryo, og legen (en ny) mente at jeg nok var noen dager kortere enn først antatt pga. litt uregelmessig lengde på syklus, selv om det var rart at livmora mi var stor - som om jeg var 12 uker på vei. 6 dager senere var jeg til ny undersøkelse, og da fant man enda et embryo! Fra 0 til 2 barn på 9 dager... Fikk informasjon om at det er en relativt stor mulighet for at det ene egget "slipper taket" så tidlig i svangerskapet. Er nå ca. midt i uke 8, og for to dager siden fant legen hjerteslag på det ene fosteret, som var 28 mm langt. Det andre lå så langt opp i livmora at vaginalproben ikke nådde fram, og ultralyd fra utsida ble for uklar, så vi så ikke noe hjerteslag. Skal tilbake om vel ei uke og se på nytt. Livmora mi har vokst enda mer siden sist, og begge fostrene er ca. like store. Mine spørsmål er: 1. Er det sannsynlig at foster nr. 2 er "dødt" når det har vokst omtrent like mye som det andre, selv om vi ikke så hjerteslag? 2. Hvor lenge er det risiko for at et av eggene kan slippe taket? 3. Hvis det som ligger øverst slipper taket, hva er da sjansen for at det "tar med seg" det andre hvis det støtes ut? Kan legge til at jeg har hatt litt farget utflod et par ganger og generelt er SVÆRT redd for at noe skal gå galt, sikkert pga. sjokket jeg fikk med den første, gale diagnosen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20188-tidlig-tvillinggraviditet-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 For å ta det første først: Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skulle anta at det ene fosteret ikke skulle ha samme vekstvilkår som det andre. Kanskje har du misforstått litt. Mente de å si at det alltid kan tenkes at det som i utgangspunktet er to, kan ende opp med at den ene "slipper taket", eller mente de at det så ut til å være sånn i ditt tilfelle? Det er riktig som du sier, at så tidlig er det ikke så lett å finne hjerteslag så tidlig, ihvertfall ikke når den ligger så høyt i livmoren. Jeg vil anbefale deg å være litt avventende, men absolutt innstille deg på at du kommer til å bære fram tvillinger. Ditt andre spørsmål kan jeg ikke gi deg noe godt svar på. Har ingen statistikk for hånden som sier noe om abortrisiko for et av fostrene i et tvillingsvangerskap. Hvis det så skulle være at det øverste fosteret ikke skulle utvikle seg videre, kan det aborteres uten at det nødvendigvis påvirker det andre. Noen ganger skjer en slik tidlig abort, uten at man blør ut det døde fosteret. Andre ganger kan en abort av et foster gjøre det vanskelig for det gjenværende fosteret. Sammentrekningene i livmoren kan gjøre at man også aborterer det andre. Her vil jeg absolutt anbefale deg å ikke krisemaksimere eller ta sorgene på forskudd. Det jeg forteller om her, er teori, og har foreløpig ingen ting med ditt tilfelle å gjøre. Jeg skjønner at du er engstelig, og det er helt klart at du godt kunne unnvært den opplevelsen du hadde på ditt første legebesøk. Den lett fargede utfloden du beskriver, skylle ikke tilsi at noe er galt. Den brunlig fargen som enkelte ganger kan være på utfloden, skylles gammelt, størknet blod. Friske blødninger skal man alltid ta på alvor, men litt farge på utfloden betyr fint lite. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20188-tidlig-tvillinggraviditet-langt/#findComment-88122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.