Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en tobarnsmor på 38 år. Jeg fant ut at jeg er gravid for en uke siden etter å ha prøvd i tre år for å få tredjemann, men bekymrer meg nå veldig fordi jeg tok Trimetoprim mot urinveisinfeksjon i fem dager rett før jeg oppdaget at jeg var gravid. Har alltid hatt uregelmessig mens, 5-6 uker mellom hver (har også vært nesten 7 uker noen ganger). Siste mens var 18. august. Jeg tok Trimetoprim fra 2.-6. oktober. Fortalte legen at jeg kunne være gravid (hadde ikke testet for jeg var redd for å bli skuffet atter en gang). Legen tok graviditetstest av urinprøven, og den var negativ (2.oktober). Urinprøven var tatt etter at jeg sikkert hadde tisset 10 ganger den dagen. Jeg testet selv 5 dager etter, da var graviditetstesten positiv. Sluttet med medisinen med en gang og begynte å ta folsyre og multivitaminer. Er nå veldig bekymret og har en angstklump i magen konstant. Blir også redd for at stressingen min kan forårsake abort. Er det fare for fosterskade? Burde ikke legen gitt alternativ medisin uansett, da det var mulig at jeg var gravid? Bebreider også meg selv for at jeg ikke insisterte på å få en alternativ medisin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202208-trimetoprim-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes ikke du skal prøve å ikke engste deg så mye over dette. Det er så mye man strengt tatt ikke skal gjøre i svangerskapet, som å ta medikamenter, drikke alkohol etc., men svært mange kvinner kan likevel fortelle at de gjorde nettopp dette i perioden før de oppdaget at de var gravid. Det er f.eks. ikke få kvinner som kan fortelle om mye festing i denne perioden og de plager seg selv ofte med mye dårlig samvittighet og angst for at noe kan ha gått galt. De aller fleste gangene går det helt bra. Det står i litteraturen at Trimetoprim går over i placenta/morkaken,og at det ikke er anbefalt å ta medikamentet i svangerskapet. Likevel er det greit å huske på at så tidlig som du var i svangerskapet da du fikk behandling, var det ennå ikke noen forbindelse mellom din blodbane og fosteranleggets.

Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve å glede deg over svangerskapet så lenge dette er noe du har ønsket deg lenge. Du er jo gravid og jeg kan ikke se at du har utsatt fosteret for noe galt av alvorlig grad.

Jeg ønsker deg lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...