Gå til innhold

Skal jeg be om Metformin, evt. annen medisin?

Anbefalte innlegg

Gjest Granger

Har sannsynligvis PCOC. Er plaget med hårtap, mannlig behåring og noe uren hud.

Bruker p-pillen Diane Og Lithionit.

I forbindelse med måling av serumspeil fikk jeg målt fastende blodsukker og C-peptid.

Blodsukkeret var på 4,7 og C-peptiden var på 586. Er dette uheldig høyt med tanke på PCOS. Bør jeg ha Metformin?

Er forøvrig normalvektig 165/65kg, men har et midjemål på 87cm.

Er det noen andre medikamenter som evt. kan hjelpe meg?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er vel langt fra sikkert at du har PCOS. Hårtap og uren hud kan (det jeg kan lese meg til) være bivirkning av lithiumbehandlingen. Du bør også få sjekket om du har for lavt stoffskifte, det kan gi hårtap. Dine blodprøver er normale (jeg går ut fra at man har annen normalverdi for C-peptid der du har tatt prøven (pmol/L ?), da skal den være under 1700 etter vårt skjema og blodsukker under 6,0. PCOS diagnosen stiller man ut fra ultralyd, menstruasjonsmønster (uten bruk av p-pille) og hormonanalyser.

Få ev henvisning til gynekolog eller endokrinolog for å få full utredning.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...