Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var til UL da jeg var 5+3 uker på vei (første dag av siste mens 23/12) pga. mistanke om ekstrauterint svangerskap, noe som også ble bekreftet - av en turnuslege. Jeg var selvsagt fullstendig knust. I undersøkelse 3 dager senere ble det imidlertid funnet et embryo, og legen (en annen denne gangen) mente at jeg nok var noen dager kortere enn først antatt pga. litt uregelmessig lengde på syklus, selv om det var rart at livmora mi var stor - som om jeg var 12 uker på vei. 6 dager senere var jeg til ny undersøkelse, og da fant man enda et embryo! Fra 0 til 2 barn på 9 dager...

Fikk informasjon om at det er en relativt stor mulighet for at det ene egget "slipper taket" så tidlig i svangerskapet. Er nå ca. midt i uke 8, og for to dager siden fant legen hjerteslag på det ene fosteret, som var 28 mm langt. Det andre lå så langt opp i livmora at vaginalproben ikke nådde fram, og ultralyd fra utsida ble for uklar, så vi så ikke noe hjerteslag. Skal tilbake om vel ei uke og se på nytt. Livmora mi har vokst enda mer siden sist, og begge fostrene er ca. like store.

Mine spørsmål er:

1. Er det sannsynlig at foster nr. 2 kommer til å slippe taket når det har vokst omtrent like mye som det andre, selv om vi ikke så hjerteslag ennå?

2. Hvor lenge er det risiko for at et av eggene kan slippe taket?

3. Hvis det som ligger øverst slipper taket, hva er da sjansen for at det "tar med seg" det andre hvis det støtes ut?

Kan legge til at jeg har hatt litt farget utflod et par ganger og generelt er SVÆRT redd for at noe skal gå galt, sikkert pga. sjokket jeg fikk med den første, gale diagnosen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20228-tvillinger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Er det sannsynlig at foster nr. 2 kommer til å slippe taket når det har vokst omtrent like mye som det andre, selv om vi ikke så

hjerteslag ennå?

Ved 8 uker burde man se hjerteaktivitet i et foster.

2. Hvor lenge er det risiko for at et av eggene kan slippe taket?

De fleste aborter skjer før uke 12.

3. Hvis det som ligger øverst slipper taket, hva er da sjansen for at det "tar med seg" det andre hvis det støtes ut?

En tvilling behøver ikke å støtes ut, de kan bare forsvinne av seg selv "vanishing twin" betegnes det. Det skjer oftere enn vi tidligere har vist om.

Jeg forstår du er forvirret og engstelig, men med et foster som har hjerteaktivitet er store muligheter for at det går bra i all fall med den ene. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20228-tvillinger/#findComment-88962
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...