Gå til innhold

Tilpasset opplæring i skolen - fungerer det?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 137
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    42

  • favn

    24

  • pip

    18

  • frosken

    12

Mest aktive i denne tråden

Dette må jeg si meg enig i -skolen er et fargeleggingsmareritt!

Skal vi starte et fargeleggingsopprør?

Lurer på hva jeg hadde lært om jeg hadde blitt plaget til så mye fargelegging. Heldigvis har vi hatt fleksible lærere.

mvh

I dag har de aller fleste skoler sine egne internetsider hvor du vil få et godt inntrykk på hva skolen vektlegger.

Vil tro at enhetslederene/rektorene vil kunne informere deg om både læreplanen og hvilke satsingsområder skolen har valgt ut på en veldig ryddig måte, så jeg synes at det er rart at du ikke har fått tilfredsstillende svar...H*n har jo tross alt hovedansvaret for "bedriften".

Vel, min erfaring er at rektorer ved offentlige skoler kan bli tatt helt på sengen av et spørsmål i denne gaten. Ikke alle heldigvis. Jeg er nemlig så unorsk at jeg sjekker en skole opp og ned og i mente før jeg sender barna mine dit.

Men man begynner da å lure litt på hvor gjennomtenkt opplegget er på en skole der rektor nærmest blir irritert over et slikt spørsmål. "Du bor i kretsen, så send ungen din hit. Det kan da ikke være mer å lure på!" Slik høres det ut mellom linjene.

Private skoler er ofte tuftet på at de ønsker å være et alternativ. De har heller ingen gratis tilgang på elever. Følgelig er de jevnt over mer gjennomtenkte og tydeligere i hva de står for.

mvh

Skal vi starte et fargeleggingsopprør?

Lurer på hva jeg hadde lært om jeg hadde blitt plaget til så mye fargelegging. Heldigvis har vi hatt fleksible lærere.

mvh

Jeg mener å ha hørt at fargelegging brukes som en slags meditativ, beroligende greie. En skoledag er voldsomt krevende for barn mht til mengde mennesker, støy, urolige barn, oppgaver, prestasjoner, beskjeder og informasjon...

Men det høres litt rart ut at dette er så framtredende i matematikk? Kan ikke se at mine barn fargelegger noe spesielt i matematikken.

Dette er en offentlig skole og slik det er nå er det i de klassene jeg har erfaring med, stort sett 2 pedagoger til stede i flertallet av timene. Enkelte timer 3 pedagoger, når de deler opp klassetrinnet i flere grupper. Så muligheten for at dette skal la seg gjennomføre skulle ikke være umulig. Det er mellom 22 og 16 elver på hvert klassetrinn i småskolen og mellomtrinnet.

Slik det virket ut i fra foredraget vi fikk på foreldremøtet av rektor, skulle lærerene passe på at alle elevene skulle bli tatt hensyn til. Utfordringen ble de elevene som bare er urolige og finne en middelvei, som gjør at de kan fungere i undervisningen, samtidig som resten av klassen ikke blir for mye forstyrret. De andre hadde en som oftest gode læringsstrategier til allerede, men at en tydligere bevistgjorde at det er flere måter å lære på og at disse skal tas hensyn til.

De bruker mye uteskole, har 2 timer med fysisk aktivitet i uken utenom gym, lar elevene jobbe selvstendig i mindre grupper, deler opp klassen i grupper og bruker språkrom, matterom og data, hvor de lærer ved hjelp av spill, aktiviteter og lek. Bruker begreper, språk og tall i praktiske øvelser, forkled som lek. Dette har vist seg å være et godt suplement til "vanlig" læring.

Du verden hvilken luksus!

mvh

Annonse

Vel, min erfaring er at rektorer ved offentlige skoler kan bli tatt helt på sengen av et spørsmål i denne gaten. Ikke alle heldigvis. Jeg er nemlig så unorsk at jeg sjekker en skole opp og ned og i mente før jeg sender barna mine dit.

Men man begynner da å lure litt på hvor gjennomtenkt opplegget er på en skole der rektor nærmest blir irritert over et slikt spørsmål. "Du bor i kretsen, så send ungen din hit. Det kan da ikke være mer å lure på!" Slik høres det ut mellom linjene.

Private skoler er ofte tuftet på at de ønsker å være et alternativ. De har heller ingen gratis tilgang på elever. Følgelig er de jevnt over mer gjennomtenkte og tydeligere i hva de står for.

mvh

Det er da ikke så rart? En privatskole er pr def et alternativ til normen/normalen, og må naturlig nok ha et gjennomtenkt syn på og kunne formulere sine visjoner.

Skal vi starte et fargeleggingsopprør?

Lurer på hva jeg hadde lært om jeg hadde blitt plaget til så mye fargelegging. Heldigvis har vi hatt fleksible lærere.

mvh

Jepp.

Jeg gjør det foresten allerede litt, jeg vise til at skolen ahr ansvaret for å undervise banra, men foreldrene har jo også både rettigheter og plikter. Og da betemmer jeg at akkurat det med fargelegging kan jeg gjøre en del av.

Barn har godt v å lære å fargelegge. Men akkurat detm ed fargelegging går så veldig i perioder her i huset. Og når man mestrer å gjøre det fint -da har i alle fall elstebarnet mitt blitt lei det. Og nå blir det styggere enn for mange år siden, fordi det bare må gjøres så raskt unna som mulig. Og da jeg sjøl ikke skjønner vitsen med alle de fargeleggingsoppgavene som kommer, vel så er det ikke det området av livet jeg har lyst til å appelere til å yte sitt beste titt og stadig.

Av og til så, når det ern en opgave som skal "leve lenge", men ikke for hver menste filleting, liksom.

Jeg mener å ha hørt at fargelegging brukes som en slags meditativ, beroligende greie. En skoledag er voldsomt krevende for barn mht til mengde mennesker, støy, urolige barn, oppgaver, prestasjoner, beskjeder og informasjon...

Men det høres litt rart ut at dette er så framtredende i matematikk? Kan ikke se at mine barn fargelegger noe spesielt i matematikken.

Det er en myte at alle barn elsker å fargelegge.

En av mine blir knallfrustrert. Kompliserte regnestykker, derimot, roer kropp og sjel. For dette barnet ødelegger fargingen for innlæringen. Som sagt finnes det heldigvis fornuftige lærere. Men nå er JEG møkk lei av å fargelegge mattebøker som ikke en gang klarer å lære ungene å sette to streker under svarene.

;-) ;-(

mvh

Det er da ikke så rart? En privatskole er pr def et alternativ til normen/normalen, og må naturlig nok ha et gjennomtenkt syn på og kunne formulere sine visjoner.

Men det er nesten skremmende hvor vanskelig det kan være å finne ryggraden i en offentlig skole.

Svenske undersøkelser viser at private skoler har høyere kvalitet enn offentlige, men samtidig har ført til kvalitetsforbedring av de offentlige skolene i sitt nærområde siden den offentlige skole da ble tvunget til å skjerpe seg og ikke lengre kunne ta sine elever for gitt.

mvh

Jeg våger å tro at alle skole rer pliktige til å ha dette....

Offentlige skoler er også pliktige til å sørge for et godt læringsmiljø. Likevel kan elever bli mobbet over så lang tid at de til slutt nekter å gå på skolen.

Den offentlige skolen står litt vel fritt i følge sine forpliktelser.

mvh

Jeg må bare si: All ære til dem som jobber som lærere i barneskolen.

Jeg har tidligere vikariert, og det var et enormt sjokk. Nesten uten unntak er det MANGE elever som saboterer og bråker dagen lang. De faste lærerne sto på i ett kjør for å roe uro- og bråkmakere, unger som stikker av, som sloss, rydde opp i konflikter, hjelpe og trøste, aktivisere unger fordi de ikke vil eller kan eller skjønner at de ikke skal ditt og datt av uvedkommende ting, gi samme opplysninger og beskjeder omatt og omatt og omatt osv osv. Obs, dette var jammen meg regelen, ikke unntaket ved de skolene og trinnene jeg var i.

Som sagt, jeg bøyer meg nesegrus - og har ingen problemer med å skjønne at tilpasset opplæring aldri kan bli annet enn et ideal så lenge forholdstallet mellom lærer-elever er slik det er i dag.

Men det er nesten skremmende hvor vanskelig det kan være å finne ryggraden i en offentlig skole.

Svenske undersøkelser viser at private skoler har høyere kvalitet enn offentlige, men samtidig har ført til kvalitetsforbedring av de offentlige skolene i sitt nærområde siden den offentlige skole da ble tvunget til å skjerpe seg og ikke lengre kunne ta sine elever for gitt.

mvh

Det kan jeg tro på.

Samtidig er jeg svært skeptisk til privatskoler, da åpenheten langt fra er den samme som for offentlige skoler, kvalitetssikring nærmest et indre anliggende, man vektlegger egne, sære fag og bortprioriterer andre, samt ikke minst endel 'rare' hjernevaskingsopplegg.

Annonse

Det er en myte at alle barn elsker å fargelegge.

En av mine blir knallfrustrert. Kompliserte regnestykker, derimot, roer kropp og sjel. For dette barnet ødelegger fargingen for innlæringen. Som sagt finnes det heldigvis fornuftige lærere. Men nå er JEG møkk lei av å fargelegge mattebøker som ikke en gang klarer å lære ungene å sette to streker under svarene.

;-) ;-(

mvh

Nå sa jeg ikke at barn elsker å fargelegge, jeg sa at det visstnok blir brukt som en metode for å skape fred og stillhet, som mulighet for å fordøye et voldsomt press av inntrykk.

Jeg tror ikke jeg har sett noe spesielt til fargelegging i matematikken, så dette kan ikke være noe som gjelder generelt i småskolen.

Dette er en offentlig skole og slik det er nå er det i de klassene jeg har erfaring med, stort sett 2 pedagoger til stede i flertallet av timene. Enkelte timer 3 pedagoger, når de deler opp klassetrinnet i flere grupper. Så muligheten for at dette skal la seg gjennomføre skulle ikke være umulig. Det er mellom 22 og 16 elver på hvert klassetrinn i småskolen og mellomtrinnet.

Slik det virket ut i fra foredraget vi fikk på foreldremøtet av rektor, skulle lærerene passe på at alle elevene skulle bli tatt hensyn til. Utfordringen ble de elevene som bare er urolige og finne en middelvei, som gjør at de kan fungere i undervisningen, samtidig som resten av klassen ikke blir for mye forstyrret. De andre hadde en som oftest gode læringsstrategier til allerede, men at en tydligere bevistgjorde at det er flere måter å lære på og at disse skal tas hensyn til.

De bruker mye uteskole, har 2 timer med fysisk aktivitet i uken utenom gym, lar elevene jobbe selvstendig i mindre grupper, deler opp klassen i grupper og bruker språkrom, matterom og data, hvor de lærer ved hjelp av spill, aktiviteter og lek. Bruker begreper, språk og tall i praktiske øvelser, forkled som lek. Dette har vist seg å være et godt suplement til "vanlig" læring.

Det skal stå mellom 22 og 26 elever på klassetrinnet.

Jepp.

Jeg gjør det foresten allerede litt, jeg vise til at skolen ahr ansvaret for å undervise banra, men foreldrene har jo også både rettigheter og plikter. Og da betemmer jeg at akkurat det med fargelegging kan jeg gjøre en del av.

Barn har godt v å lære å fargelegge. Men akkurat detm ed fargelegging går så veldig i perioder her i huset. Og når man mestrer å gjøre det fint -da har i alle fall elstebarnet mitt blitt lei det. Og nå blir det styggere enn for mange år siden, fordi det bare må gjøres så raskt unna som mulig. Og da jeg sjøl ikke skjønner vitsen med alle de fargeleggingsoppgavene som kommer, vel så er det ikke det området av livet jeg har lyst til å appelere til å yte sitt beste titt og stadig.

Av og til så, når det ern en opgave som skal "leve lenge", men ikke for hver menste filleting, liksom.

Mange barn sliter med finmotorikk, og da kan fargelegging være et godt grep. Dessuten kan man tenke seg at det er en oppøving i visuell og estetisk sans. Urolige, for ikke å si hypre barn kan roe seg og konsentrere seg fordi emnet er såpass enkelt sammenlignet med abstraksjoner.

Osv.

Jeg tror nok det er en mening med det. Men selvsagt, evt fargelegging an masse høres underlig ut.

Det kan jeg tro på.

Samtidig er jeg svært skeptisk til privatskoler, da åpenheten langt fra er den samme som for offentlige skoler, kvalitetssikring nærmest et indre anliggende, man vektlegger egne, sære fag og bortprioriterer andre, samt ikke minst endel 'rare' hjernevaskingsopplegg.

Du må ikke tro på alt du leser i avisene og alt hva Trond Giske vreker ut av seg.

Private skoler er ofte under kryssild. De møter motstand fra lokale politikere, lærermafiaen og fra sentralt hold. De kan miste sin statsstøtte om de ikke følger reglene og offentlige pålegg. De er dermed ofte tvunget til å følge offentlige pålegg i langt større grad enn offentlige skoler som kan komme langt med å la humla suse. Dessuten har de foreldre som vil ta ungene ut av skolen om de ikke gjør jobben sin. De har også jevnt over foreldre som følger mye mer med på hva som foregår på skolen.

Jeg har i min skoleutforskning kontaktet noen av Trond Giskes ekstremskoler. Jeg ble der invitert til å komme opp på skole, få snakke med rektor og være til stedet under undervisningen i noen klasser.

Jeg fikk et helt annet inntrykk enn den mørkemannsmalingen pressen bedriver.

De offentlige skolene jeg kontaktet opplevde jeg å bli møtt med irritasjon over at jeg i det hele tatt stilte spørsmål.

Så jeg vet ikke hvem som stiller med mest åpenhet jeg. Og hvem som ser på kvalitetssikring som et indre anliggende.

Når skoler med et annet livssyn blir så til de grader stigmatisert synes jeg det sier mest om innsikten og tåleransenivået hos stigmatisererne.

Vi fallt til slutt ned på en privat skole. Vi har vært kjempefornøyde, ungene trives og lærer bra. Vi som foreldre opplever en lydhørhet overfor oss og en fleksibilitet som vi ikke trodde eksisterte noe sted.

mvh

Det kan jeg tro på.

Samtidig er jeg svært skeptisk til privatskoler, da åpenheten langt fra er den samme som for offentlige skoler, kvalitetssikring nærmest et indre anliggende, man vektlegger egne, sære fag og bortprioriterer andre, samt ikke minst endel 'rare' hjernevaskingsopplegg.

Du kan vel ikke skjære alle privatskoler over en kam?

Noe jeg håper den nye regjeringen får til, er å lage en regel som ikke stopper den utbyggigningen vi har hatt av private grendeskoler, og for all del, som ikke trekker tilbake de tilatelsene som er gitt til disse? Det legges ned et titals grendeskoler i året, og når bygda da går sammen om å lage en skole for barna sine, så bør de få lov til det.

Mener

Mange barn sliter med finmotorikk, og da kan fargelegging være et godt grep. Dessuten kan man tenke seg at det er en oppøving i visuell og estetisk sans. Urolige, for ikke å si hypre barn kan roe seg og konsentrere seg fordi emnet er såpass enkelt sammenlignet med abstraksjoner.

Osv.

Jeg tror nok det er en mening med det. Men selvsagt, evt fargelegging an masse høres underlig ut.

Ja det er sikkert en grunn.

Men når det slår feil ut for mitt barn, så tar jeg meg til rette.

Du kan vel ikke skjære alle privatskoler over en kam?

Noe jeg håper den nye regjeringen får til, er å lage en regel som ikke stopper den utbyggigningen vi har hatt av private grendeskoler, og for all del, som ikke trekker tilbake de tilatelsene som er gitt til disse? Det legges ned et titals grendeskoler i året, og når bygda da går sammen om å lage en skole for barna sine, så bør de få lov til det.

Mener

Neida, det er jo forskjeller. Såklart. Men min skepsis er der likevel... Mange privatskoler driver skoler som umulig kan være sunn for ungene. Nå tenker jeg spesielt på religiøst motiverte skoler, inklusive Steinerskolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...