Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hørte nettopp at jo kvalmere du er dess bedre har fosteret det siden en da har høgt hormonnivå i kroppen. Dette skal være sagt av lege og gynekolog.

Jeg har aldri tidligere hverken hørt eller lest dette og lurer på om det stemmer. Har selv to kvalme svangerskap bak meg og hverken lege eller jordmor sa noe slikt til meg.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202448-kvalme-sunt-for-fosteret/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Kvalmen betyr at kroppen reagerer på svangerskapshormonene.

Alle kvinner reagerer ikke på den måten. Men de som gjør det, får altså et "bevis" på at hormonene deres gjør den jobben de skal. Og det kan være en grei trøst.

De av oss som har vellykkede svangerskap uten å være kvalme, har også svangerskapshormoner i kroppen, men denne typiske reaksjonen uteblir. Det kan også være forskjeller mellom svangerskapene hos samme kvinne.

Men det er ingen entydig sammenheng - man kan ikke snu det rundt og påstå at de som ikke er kvalme, har for lavt hormonnivå og at det derfor er et dårlig tegn. Det er dette det ofte påstås at helsepersonell har sagt - ofte har de sagt det motsatte, altså at kvalmen er et bevis på at hormonarbeid pågår.

Man kan bære på et dødt foster og ha massevis av svangerskapssymptomer, og man kan være nesten symptomfri med et levende barn i magen. Det hender også at symptomene er svakere i svangerskap som ender med spontanabort, men det er ingen entydig sammenheng. Og kvalme er ikke noe "bedre" symptom enn de andre (hyppig vannlating, forandring i brystene, trøtthet, utvidet følsomhet for lukt og smak osv.).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...