Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg her.

Jeg er en jente på 25 som har hatt fast partner i mange år. Har kun hatt denne ene også. Vi har akuratt bestemt oss for at vi vil ha barn. Og har hatt ubeskyttet sex de siste gangene.

Men nå har jeg fått litt svie i underlivet. Det kom gradvis, trodde det var mensen som kom. Men den lar vente på seg. Det føles som om jeg må tisse hele veien og når jeg tisser så svir det litt på slutten.

Ikke noe kjempevondt, men litt.. Og det er veldig irriterende, da jeg ikke føler for å ha sex.

Jeg har veldig skrekk for gynekolog, så lurer på om legen kan finne ut hva dette er? (uten å gå til gynekolog?) Eller om jeg kan fikse dette selv?

Veldig takknenmlig for svar!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202964-hva-kan-dette-v%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ørkenvandreren

Start med å levere en urinprøve til fastlegen, det kan jo være en vanlig urinveisinfeksjon. Det tester de i prøven uten at du trenger konsultasjon. Resept får du dog neppe uten konsultasjon. Tranebær(tabletter) kan ofte hjelpe hvis man ofte får "føling" med begynnende urnveisinfeksjon. Eller andre sure drikker. Har jeg blitt fortalt. :-)

Annonse

Og riktigere kalt urinveisinfeksjon som Dorthe jo sier ett helt minutt før meg :)

Tusen takk for svar.

Er urinveisinfeksjon det samme som blærekatarr?

Har virkelig ikke peiling på dette, har ikke hatt noe av dette før..

Hvordan behandles det?

Og er det bare til å levere inn urinprøve til legen?

Start med å levere en urinprøve til fastlegen, det kan jo være en vanlig urinveisinfeksjon. Det tester de i prøven uten at du trenger konsultasjon. Resept får du dog neppe uten konsultasjon. Tranebær(tabletter) kan ofte hjelpe hvis man ofte får "føling" med begynnende urnveisinfeksjon. Eller andre sure drikker. Har jeg blitt fortalt. :-)

Tusen takk!

Så legen kan se om det er urinveisinfeksjon bare ved å få en urinprøve av meg? Trenger ikke noe mer? Nå ble jeg lettet. Håper det er det det er..

Men må jeg gjør det med en gang, eller kan jeg vente en dag eller to å se om det går over av seg selv?

Tusen takk for svar.

Er urinveisinfeksjon det samme som blærekatarr?

Har virkelig ikke peiling på dette, har ikke hatt noe av dette før..

Hvordan behandles det?

Og er det bare til å levere inn urinprøve til legen?

Jepp, det er det samme. Og at du har blitt 25 år uten å ha hatt det før,- ja da er du heldig :)

Levere urinprøve, ja. Og drikke mye - og gjerne syrlige ting (ser Ørkenvandreren anbefaler tranebær saft/piller (helsekostforretninger), de skal visstnok ha effekt)

Se hva Dorthe sier ;-)

Det er ikke farlig, men du skal gjøre noe med det (ellers kan det utvikle seg til nyrebetennelse).

Drikk mye, forresten.

Det skal jeg gjøre! Tusen takk for all god hjelp!

Har veldig skrekk for leger og spesielt gynekologer, så er alltid veldig nervøs når noe skjer :P

Vet jeg er håpløs :P hehe

Ørkenvandreren

Tusen takk!

Så legen kan se om det er urinveisinfeksjon bare ved å få en urinprøve av meg? Trenger ikke noe mer? Nå ble jeg lettet. Håper det er det det er..

Men må jeg gjør det med en gang, eller kan jeg vente en dag eller to å se om det går over av seg selv?

Ja, urinprøven holder.

Det er nok desverre sjelden at det går over av seg selv....

Husk ar urinveisinfeksjon er svært vanlig blant kvinner, så det er ingen grunn til å føle seg beklemt over å måtte oppsøke lege for dette.

Hvis prøven gir kraftig utslag, er det vel vanlig å gi en kort "hestekur" med antibiotika.

Jepp, det er det samme. Og at du har blitt 25 år uten å ha hatt det før,- ja da er du heldig :)

Levere urinprøve, ja. Og drikke mye - og gjerne syrlige ting (ser Ørkenvandreren anbefaler tranebær saft/piller (helsekostforretninger), de skal visstnok ha effekt)

Hmm, har aldri vært borti noe lignende.

Men hvis det er det det er, har ikke legen noe som virker da?

Hvor lenge varer dete?

Annonse

Ja, urinprøven holder.

Det er nok desverre sjelden at det går over av seg selv....

Husk ar urinveisinfeksjon er svært vanlig blant kvinner, så det er ingen grunn til å føle seg beklemt over å måtte oppsøke lege for dette.

Hvis prøven gir kraftig utslag, er det vel vanlig å gi en kort "hestekur" med antibiotika.

Ok, men det skal jeg da klare. Hehe, tusen takk alle sammen for god hjelp. Reddet min dag hvertfall =)

Tusen takk!

Hvis du skulle få det til å gå over (at symptomene forsvinner) av seg selv (ved å drikke mye, ta tranebær, mener også å ha hørt at kjerringrokkte er virksomt - men smaker grusomt), så bør du uansett levere en urinprøve etterpå for å være sikker på at den er OK...

Hvor lenge varer dete?

Hvis du får medisin (antibiotika) for det, blir du veldig fort bedre - selv om kuren nok varer 7-10 dager (og du må ikke slutte med medisinen selv om du føler deg frisk etter kort tid. En antibiotika kur må alltid tas ferdig)

Hvor lenge varer dete?

Hvis du får utslag på urinprøven så får du med en gang tabletter for det.

Så blir urinprøven satt på dyrkning og sendt til labratoriet.

Der finner de ut akkurat hvilke bakterier det er snakk om og i noen tilfeller blir medisinene byttet over i andre som virker bedre for aktuelle bakterie.

Selv om det ikke er utslag på urinprøven så blir det ofte gitt tabletter og urin satt til dyrk om pasienten har kraftige symptomer.

Det bør vanligvis ikke gå lange tiden før du føler deg bedre, men det er viktig å fullføle tablettkuren du har fått av legen.

Ellers så henger jeg meg på de andre her, sure drikker, mye drikke, tisse ofte osv.

Og ha på deg godt varmt undertøy.

Hvis ikke det er urinv.infek. så kan det jo være en rift eller noe, det bør såfall gå over av seg selv etter litt tid - leges noe saktere der pga. fugt.

Prøv å mane deg opp til å besøke gyn. for fremtiden. Jenter bør nok bli flinkere til oftere sjekker, kreftprøver osv.

:)

Hvis du får medisin (antibiotika) for det, blir du veldig fort bedre - selv om kuren nok varer 7-10 dager (og du må ikke slutte med medisinen selv om du føler deg frisk etter kort tid. En antibiotika kur må alltid tas ferdig)

Man har begynt å gi tredagers kurer ved enkle urinveisinfeksjoner :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...