Gå til innhold

Prevensjon - en smule forvirret...

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er gravid og fødslen nærmer seg. Snakket med legen min, og han anbefalte at vi begynte å tenke på hva slags prevensjon vi ville ha etter fødselen. Jeg har sittet og lest på alle sp.målene du har fått om prevensjon, men blir litt forvirret.

Har du mulighet til å hjelpe meg litt på vei her...

Jeg har tenkt på

*minipillen

* spiral - vanlig eller hormon, hva anbefales?

* P-sprøyten.

Hvor sikre er disse forskjellige, hvordan er det med blødninger og menstrasjon ved bruk av disse, eventuelle bivirkninger?

Hva slags prevensjon vil du anbefale?

Det hadde vært flott med tilbakemelding på dette... føler jeg snapper opp litt her og der, men vet liksom ikke nok om det enkelte..

Masse hilsner ifra;

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20305-prevensjon-en-smule-forvirret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale hormonspiral. Bruker den selv og kunne ikke vært mer fornøyd. Det er jo bivirkninger med den som det meste annet, men jeg har ikke opplevd noe av det, heldigvis.

Velger du spiral så kan det være greit å sette den inn på 6-ukers kontrollen etter fødselen (det mente ihvertfall legen min).

Mette Moen, Gynekolog

Alle de tre nevnte kan være aktuelle etter fødsel. Minipillen er minst sikker, men så lenge man ammer er det sikkert nok. Er man redd for store blødninger og ønsker størst sikkerhet, er hormonspiralen å foretrekke. Vil man slippe uregelmessige småblødninger i noen måneder, er kobberspiralen å foretrekke.

P-sprøyte og hormonspiral mer enn 99% sikkerhet

P-pille 99 % sikkerhet

Kobber-spiral 98 % sikkerhet

Minipille 95 % sikkerhet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...