Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 27 år gammel og sluttet på p-piller for litt over ett år siden. Samboeren min og jeg har ikke prøvd aktivt å få barn, men hatt sex regelmessig,men ikke planlagt i forhold til eggløsning. Mensen min har alltid vært presis, men de 2 siste månedene har den tullet litt. Forrige gang var jeg 3 dager forsinket, denne gangen har den ikke kommet. (8 dager forsinket) Det er litt blod i utfloden, men er så vidt synlig og dette har vart sånn annen hver dag etter forventet mens. Jeg har tatt graviditetstest ett par ganger og de var negativ. Jeg opplever litt press i nedre del av magen og har ellers hatt vanlig menssmerter- men ingen mens. Hva kan være forklaring på dette? Og er det grunn til bekymring når det gjelder det å bli gravid? Siden jeg har gått uten prevensjon i 1 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203160-manglende-menstrasjonnegativ-test/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det kan tenkes at du har vært gravid denne gangen, men at du har spontanabortert veldig tidlig. Da vil i såfall hCG-nivået i urinen være så lavt at det ikke gjør utslag på gravitesten. Dette er svært vanlig og blir som oftest oppfattet som forsinket menstruasjon. Det er mulig at du snart begynner å blø skikkelig. Hvis du er usikker og ikke helt tør å stole på at du ikke er gravid, kan du spørre legen din om det går an å få sjekket hCG-nivået i blodet. Jeg vil egentlig anbefale deg å ikke problematisere det hele. Du forteller at du ikke har brukt prevensjon på 1 år, men har heller ikke aktivt gått inn for å bli gravid. Det kan tenkes at det blir lettere for dere hvis dere prøver å ha samleie i dagene rundt eggløsning. Skulle ikke dette lykkes innen 10 mndr, er det på sin plass å starte utredning med tanke på infertilitet/manglende fruktbarhet.

Jeg ønsker dere lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...