Gå til innhold

Forelsket i min avdøde venninnes samboer.

Anbefalte innlegg

Min venninne døde for to mnd siden etter kort tids sykdom. Jeg ble veldig godt kjent med hennes samboer,Per, denne perioden, em mann jeg ikke kjente spesielt godt tidligere. Vi hadde lange samtaler både før og etter hennes død, og var like fortvilet da døden inntraff. Jeg synes fremdeles det er uvirkelig at hun er borte.

Dessverre merker jeg nå at jeg er veldig tiltrukket av samboeren hennes. Det er gjensidig. Vi har snakket om dette og vet ikke om vi skal tørre å leve det ut. Jeg har dårlig samvittighet for følelsene mine. Jeg føler det er for tidlig og respektløst overfor min gode venninne og er redd for hva andre vil si. Samtidig er det godt å kjenne denne tiltrekningen da det er svært lenge siden sist.

Per sier han liker meg veldig godt, han trives i mitt selskap og er tiltrukket av meg. Videre sier han at han føler seg fullstendig ute av kontroll,at livet hans er snudd opp ned, at han egentlig ikke vet hva han føler og ikke klarer å tenke langsiktig. Han sørger over samboeren sin og er tiltrukket av meg på samme tid. Det er nok ikke lett for han.

Spørsmålet mitt er hva jeg skal gjøre nå?? Jeg har lyst til å være sammen med han hele tiden men vet jeg vil bli enda mere glad i han. Jeg føler jeg burde trekke meg ut så han får sørge, og at vi kan møtes igjen om noen mnd. Per sier han forstår det men at jeg gjør han så glad at han håper jeg velger å bli. Vi vil neppe klare å bare være venner særlig lenge og skjer det noe er jeg redd alt er ødelagt før det i det hele tatt har fått begynt.

Kjære Solveig, hva hadde du gjort?

Fortsetter under...

Gjest Anna Belinda

Dere er nok tiltrukket av hverandre i sorgen. Den andre kommer plutselig så nær fordi dere hadde noe spesielt til felles (din venninne). Vent en stund før dere evt gjør noe mer. Tror det kan være bra å se det an om det er likedan om noen måneder.

Du skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet og jeg er helt sikker på at din venninne ville forstått og blitt glad på deres vegne. Den dårlige samvittigheten din kommer av at hun er så sterkt tilstede fremdeles i ditt sinn. Det er naturlig, og hun vil bli der alltid, men etterhvert som et godt og vakkert minne.

Du skriver ingenting om dere har barn eller andre personer rundt. Andre har henne også tilstede i sine sinn og de kan lett bli såret hvis de oppdager hva som foregår imellom dere. Vær derfor forsiktig en god stund fremover med å involvere andre, men tenk på deres egne følelser som noe godt og vakkert.

Dere er nok tiltrukket av hverandre i sorgen. Den andre kommer plutselig så nær fordi dere hadde noe spesielt til felles (din venninne). Vent en stund før dere evt gjør noe mer. Tror det kan være bra å se det an om det er likedan om noen måneder.

Dette er jeg veldig enig i!

Enten er det vanlig forelskelse eller så er det en form for sorgprosess, som dere har sammen nå.

Men uansett hva det er så ikke gjør noe ennå, det er tross alt altfor tidlig å innlede et forhold så kort tid etterpå.

Dette bør dere unngå av respekt for venner og familie. Dere må også tenke på dem i denne situasjonen.

Foreldrene f.eks vil jo tro at han ikke har store respekten for deres avdøde datter hvis han finner seg ei nye jente så kort tid etterpå.

De har det vondt nok som det er.

Med andre ord avvent dette en stund, så hast er det ikke at det er nødvendig å sette andres følelser enda mer på prøve.

Annonse

Her tror jeg dere bare må ta tiden til hjelp, ikke gjør noe forhastet. Det er kjempefint om han klarer å finne kjærligheten igjen, men han trenger nok tid. Og det må du prøve å gi ham, både for hans og din egen del.

Dere er begge midt i en sorgprosess og trenger begge tid til å bearbeide det.

Vet det kan være vanskelig, men prøv å vær tålmodig, er dette noe det er verdt å bygge videre på, tåler det nok å vente til dere er klar.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Jeg forstår at du ønsker å vise respekt overfor din avdøde venninne, og sikkert hennes familie, og la hennes samboer få sørge i fred. Men når dere to har funnet hverandres selskap og liker det godt, ser jeg ikke noe galt eller respektløst i det.

Det er ikke uvanlig at folk som nylig mistet sine ektefeller eller samboere, temmelig fort gifter seg på nytt eller får kjæreste, ofte i vennekretsen. Og jeg ser ikke noe etisk galt i dette.

Det jeg tenker mer på er om han er klar for et nytt kjæresteforhold, eller om han trenger mer tid for å lande etter sorgen og få ledig plass til deg?

• 2 uker senere...
Gjest Ungenke

Jeg er enke i 20 årene, på snart 2 året.

Så tidlig som 2 måneder etter dødsfallet er det nok litt tidlig for å starte et nytt forhold. Jeg vil tro at det er hensiktsmessig å ihvertfall i det et års ventetid.

I begynnelsen av et dødsfall er det mange uklare følelser og reaksjoner. Ofte kan mennesker i sorg føle et behov for å få tilbake noe av tryggheten og omsorgen de nettop har mistet. Dette er en svært sårbar situasjon for dere begge, hvor begge parter må opptre forsiktig for å ikke såre hverandres følelser.

Det er derimot godt å ha hverandres vennskap og selskap. Men prøv å ikke handle på grunnlag av følelsene, ettersom dette kan bli uheldig for dere senere, følelesmessig.

Det er endel sjokk og lammelse i begynnelsen av en sorg periode. Det tar tid å bearbeide dette, især ettersom dødsfallet var nokså plutselig.

Ønsker dere begge lykke til, og utrykker selvfølgelig mine dypeste sympatier for tapet av din kjære vennine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...