Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 uker på vei og har fått vite at ungen ligger i seteleie. Jeg skal derfor på sykehuset og foreta en ytre vending.

Nå lurer jeg på om det jeg har lest andre steder stemmer, at barn som ligger i seteleie oftere har misdannelser, lavere fødselsvekt etc? Det stod også at de ofte hadde et lavt aktivitetsnivå i svangerskapet, noe som ikke stemmer med mitt barn i det hele tatt - h*n er VELDIG aktiv store deler av døgnet. Jeg har heller ikke fått påvist noen misdannelser på UL, men de ser jo ikke alt... SF-målet har flatet ut, og målene på ungen var litt mindre enn gj.snittet, men det behøver vel ikke å bety så mye (jeg er selv liten, og moren min fødte tre barn som alle var under 3 kg)?

Antakelig er alt OK, men man blir jo litt urolig når angsten for at noe skal være galt med barnet på en måte får ny næring. Jeg trodde ikke det var noen sammenheng mellom leie og avvik hos fosteret, så jeg ble litt betenkt. Kan du fortelle meg litt om ytre vending og hvorfor enkelte barn ikke snur seg med hodet ned?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20321-seteleie-og-ytre-vending/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Varför ditt barn nu ligger i sätesändläge, är det ingen som vet. Det är dock riktigt som du läst att det finns en (mycket) liten grupp av barn som har någon missdanelse. Denna gruppen tror jag alltså inte är speciellt stor, då jag aldrig har sett att detta har stämt på de sätes förlossningar som jag har hört om. En annan anledning till att barnet ligger i sätesändläge, kan vara att bäcketnet eller livmodern har en sådan form, att detta blir mest naturligt för barnet. För det mesta så får man aldrig reda på varför barnet ligger så. att desa barn skulle ha en lägre aktivitets nivå har jag inte hört. Att ditt SF mål har flatet ut, kan bero på att barnet har sjunkit längre ned i bäckenet. I fullgången tid så ligger ca 3 % i sätesändläge. På många sjukhus gjör man då ett försök att vända barnet till huvudändläge. Förberedelserna för detta är på de flesta sjukhus, att man får ett läkemedel innan som gjör att livmodern slappnar av (Bricanyl) och att man inte har intagit någon föda innan (fastar). Doktorn försöker sedan att vända barnet, med hjälp av sina händer utanpå livmodern. ett ultraljud gjöres innan och uner undersökningens gång. Ca 50% av alla vändningar lyckas. Det finns fortfarande en stor chans till att barnet vänder sig till huvudläge av sig självt, innan vändningsförsöket.Jag önskar dig lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...