Gå til innhold

Prøver å bli gravid......

Anbefalte innlegg

Gjest Littleimeg

Hei!

Mannen min og jeg ønsker\prøver å bli gravide,etter at vi for ni mnd. siden mistet et barn (dødfødt i 32. uke ). Jeg har 5 ukers syklus,men i det siste har jeg gått fra 4 dgr. til 14 dgr. over dette igjen. Hvordan kan jeg da vite når eggløsningen skjer???

Håper noen kan svare meg på dette, evt. komme med noen tips....

Takknemlig for svar *SS

Hope...(so much....)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20323-pr%C3%B8ver-%C3%A5-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det er flere metoder for å finne ut når du har eggløsning. Du kan bruke noe som kalles ClearPlan eggløsningstester. De kjøpes på apoteket, og fungerer omtrent som en graviditetstest, ved at du tisser på en "pinne". Du får utslag dersom det er en forhøyet LH-verdi i urinen. LH er et hormon som øker kraftig 24-36 timer før eggløsning og synker igjen raskt etterpå. På denne måten kan du bli varslet i "god tid" før eggløsningen kommer. Problemet med dette er at testene er relativt dyre. De koster rundt 300,- pr. pakke, og det er 5 tester i hver. Når du har lange og uregelmessige sykluser kan det fort gå med mange tester før du treffer.

Du kan også tolke kroppens signaler. Rundt eggløsning får mange en del karakteristiske symptomer, spesielt noe som kalles EL-slim. Utfloden blir da klar og blank, gjerne rikelig, og kan trekkes i lange tråder. Dette regnes som veldig fruktbart sekret, og her kan sædcellene overleve i flere døgn. Mange får også ømme bryster, litt murring eller stikking i livmorområdet, økt sexlyst m.m.

Du kan også måle temperaturen hver morgen, før du står opp. Temperaturen vil gjerne stige mellom 0,3 og 0,5 grader et døgn eller to etter eggløsning. Problemet er jo at du ikke får noe varsel før eggløsningen kommer, men det kan være en veldig fin metode for å finne ut når eggløsningen skjedde.

Det greieste er kanskje å kombinere flere av metodene. Hvis du venter med å benytte CP (ClearPlan) til du ser noen av symptomene på at EL er i anmarsj, kan du kanskje slippe unna med kun én pakke?

Ellers kommer EL som regel rundt 14 dager før menstruasjon. Hvis syklusene dine ikke er så veldig uregelmessige, går det an å regne seg til sånn omtrent når eggløsningen vil skje.

Dette ble visst langt, men jeg vil til slutt nevne at det anbefales å ha samleie regelmessig 2-3 ganger i uken gjennom hele syklusen. Da skulle man ha meget gode sjanser for å treffe uansett.

Hvis du skulle være interessert i å finne ut mer om slimsjekking, temp.målinger m.m., vil jeg anbefale deg å ta en titt på "Møteplassen" på http://www.snartgravid.com/

Lykke til!

Jeg skjønner godt at du er "littleideg". Har/er selv i den samme situasjonen, vi mistet i 6. mnd for et år siden. Etter fødesel og utskrapning tok det bare 5 uker før mensen kom, men mine sykler ble veldig mye lenger enn vanlig - i snitt 37 dager og maks 42... Men jeg tror bare at jeg hadde sååå lyst til å bli gravid igjen at mensen bare ikke ville komme. Jeg vil anbefale deg å "prøve å ikke tenke så mye på det...." - det er jo veldig enkelt... og heller ha sex annenhver dag (hver tredje?) da blir du garantert gravid til slutt! Men vær innstilt på at det kan ta litt tid. Jeg ble selv gravid etter å ha forsøkt i fire sykler, men mistet dessverre i 9-10.u i midten av september - ble gravid igjen i oktober og mistet nå i begynnelsen av januar - like langt på vei. Så her gjelder det å ikke ta gledene på forskudd.

Hva var grunnen til at du mistet i u32?

Lykke til - du vil garantert bli gravid, men prøv å slapp av og nyt livets gode sider (selv om det kan være vanskelig å se at det er noen akuratt nå......)

MVH

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...