Gå til innhold

Tillit vs. åpenhet ?

Anbefalte innlegg

Gjest nycomed

Hva synes dere ? Kan et samboerskap/ekteskap være bygget på gjensidig tillit men samtidig begrenset åpenhet ? Er det best om man beholder noen hemmeligheter overfor hverandre (ingen veldig skumle altså!), og samtidig stoler på en grunnleggende forståelse, eller bør man kunne si absolutt alt man gjør eller ærlig mener ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203230-tillit-vs-%C3%A5penhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tillit viktigst

Åpenhet om det som angår selve forholdet er veldig viktig, for at tilliten skal kunne være tilstede. Men total åpenhet om alt man har foretatt seg før man ble sammen og enkelte innerste tanker synes jeg ikke man absolutt må dele.

Det er viktig å huske i et forhold at man er en avgrenset person i forhold til den andre, man skal ha et eget liv og egne tanker også.

Tillit er noe annet enn en slik total form for åpenhet mener jeg. Jeg synes det hadde vært litt slitsomt å både dele alt mitt tankerot og å høre på enhver liten tanke fra partneren. Mer spennende å vite at det foregår ting oppe i hodet på den andre man ikke nødvendigvis vet alt om. Så kan det hende man overraskes i ny og ne, selv etter årevis sammen :)

Gjest nycomed

Åpenhet om det som angår selve forholdet er veldig viktig, for at tilliten skal kunne være tilstede. Men total åpenhet om alt man har foretatt seg før man ble sammen og enkelte innerste tanker synes jeg ikke man absolutt må dele.

Det er viktig å huske i et forhold at man er en avgrenset person i forhold til den andre, man skal ha et eget liv og egne tanker også.

Tillit er noe annet enn en slik total form for åpenhet mener jeg. Jeg synes det hadde vært litt slitsomt å både dele alt mitt tankerot og å høre på enhver liten tanke fra partneren. Mer spennende å vite at det foregår ting oppe i hodet på den andre man ikke nødvendigvis vet alt om. Så kan det hende man overraskes i ny og ne, selv etter årevis sammen :)

Grei vinkling det der, takk for utførlig svar fra 'tillit viktigst' :-)

Annonse

bør vel ikke være noen hemmeligheter som omhandler/involverer/har betydning for den andre parten. Men hemmeligheter sammen med/om andre personer, det skal man ikke røpe til parteneren.

Alle kjenner vel til hemmeligheter (f.eks. gjennom jobb) som man ikke bretter ut hjemme?

Gjest kalendria

Jeg tror at man kan ha begrenset åpenhet, men at man må være enige om graden av åpenhet seg i mellom.

Også kan man ikke holde kjeft om ting som påvirker en slik at partneren skjønner at det er "noe" uten at man får vite hva "noe" er.

Det er ingenting jeg ikke kan fortelle mannen min, men det er noen ting det er lettere å snakke med venninner om. Så da drøfter jeg sakene inngående med dem, mens mannen får kortversjonen kun til info :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...