Gå til innhold

Plagsom sopp!

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg er i perioder veldig plaget av soppinfeksjoner, bruker canesten men det lindrer bare i et par dager så er det tilbake igjen. Jeg har ingen sykdommer, da jeg kun har hatt samleie med min partner etter at jeg fikk min sønn for 7-måneder siden, men etter fødselen har det virkelig blitt ille. Har hatt mensen i et par måneder og ammer fortsatt, men har funnet ut at det er best å avstå fra samleie, det er rett og slett vondt, jeg blir sår med en gang! Finnes det noe annet man kan bruke utenom canesten som kanskje kan hjelpe, har prøvd både den endagskuren og den som går over flere dager kombinert med krem uten at det hjelper!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20344-plagsom-sopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også anonym

Vet du, jeg opplevde akkurat det samme etter at sexlivet startet opp igjen etter fødselen. Jeg ble sår og fikk soppinnfeksjon hele tiden. Brukte canesten creme, og tilslutt tok jeg også en runde med canesten piller (slike som du setter inn i skjeden) og tilslutt gikk det heldigvis over.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20344-plagsom-sopp/#findComment-88545
Del på andre sider

Vet du, jeg opplevde akkurat det samme etter at sexlivet startet opp igjen etter fødselen. Jeg ble sår og fikk soppinnfeksjon hele tiden. Brukte canesten creme, og tilslutt tok jeg også en runde med canesten piller (slike som du setter inn i skjeden) og tilslutt gikk det heldigvis over.

Hei, jeg fikk akkurat de samme problemene som deg under og etter graviditet. Har hørt at amming kan gjøre deg litt ekstra sår nedentil, og dermed kanskje forverre soppen. Men anbefaler ikke å slutte ammingen for den grunn. Det er nå 2 1/2 år siden jeg fødte, og jeg har fremdeles tilbakekommende problemer. Men nå er det ikke lenger noe stort problem, utbruddene blir mindre og sjeldnere. Har kanskje noen tips:

1. Diflucan-piller fåes med resept på apotek( en er ikke nok!)

2. Du må samtidig forandre litt på kostholdet ditt. Finn ut hva som forverrer utbruddene dine.(For min del er det sukker og godterier).Minske inntaket der.

3.Bruk samtidig canesten salve omtrent hver dag, og stikkpiller (6-dagers) en gang innimellom.

4. Reager med en gang du merker sårhet og andre symtomer. Ikke la utbrudden gå for langt før du gjør noe (som feks punktene over)

5. Partner kan ha canesten-salve på penis ved samleie

6. Langt forspill før samleie, slik at du og sjeden din er riktig forberedt.

7. Og et siste bratips jeg fikk nå nylig:

1 ORGASME PR DAG ( ikke nødvendigvis samleie)

Da sekretet som sjeden din danner ved orgasme har den riktige ph, og dermed gjør miljøet i sjeden uegnet for candida-soppen. (Dette tror jeg kanskje har hjulpet meg)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20344-plagsom-sopp/#findComment-88578
Del på andre sider

hei igjen, jeg glemte å føre opp noen siste punkt:

8. Slutt med p-pillen( uheldige hormonforandringer, og husker ikke resten, men det kan du kanskje slå opp selv)

9. Olivenbladekstrakt og gode tarmbakterier (usikker om dette kan brukes under amming)

Gå i helsekostforretning og spør .

10. Hvitløk skal visst være bra (piller kan brukes)

11. Les informative bøker på biblioteket om candida-sopp, feks Candidakuren

ikke mist motet, men la partneren din skjønne tilstanden du er i, slik at han ikke tar avvisningene dine feil.

( bare noen egne erfaringer!)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20344-plagsom-sopp/#findComment-88580
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det antas at 75% av alle kvinner får skjedekatarr forårsaket av sopp minst en gang i livet og 2-3 % av disse vil få tilbakevendende infeksjoner. Forskjellige faktorer kan disponere for dette: Graviditet, antibiotika, diabetes, karbohydrat-rik kost, tettsittende syntetiske klær, allergi overfor såpe eller parfyme og muligens hormoner (f.eks, i p-piller). Det er lett å behandle en enkel episode med sopp, men meget vanskelig å forebygge ny infeksjon. Det anbefales å forsøke langtidsbehandling (6 måneder) med enten Canesten stikkpille (500 mg) eller Diflucan tablett (50-100 mg) hver uke. Det vil halvere risiko for tilbakefall, men hindrer ikke hos alle.

Det er ikke vist at skylling med eddik, bruk av yoghurt eller lignende har effekt, men det er jo lov å prøve, om alt annet svikter.

Partner behandles bare hvis han har symptomer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20344-plagsom-sopp/#findComment-88978
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...