Gjest litt hypokonder? Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Hei! Eg er ei jente på 26 år som har vorte urolig pga noko i underlivet. Eg var til gynekologisk undersøking då eg var 20 år ifm p-pillar, men veit ikkje kva prøver dei tok. Eg fekk beskjed om at eg ville få innkalling til ny undersøkjing når det var nødvendig, men har no sjølv måtte ta initiativ. 1 mnd ventetid... men,saka er: Eg kjenner ein liten tumor på det er trur heiter livmormunnen, altså på det som kjennest ut som to lepper på den delen av livmora som stikk inn i skjeden. Tumoren er kanksje 1-2 mm stor, og den begynte å blø litt når eg tok på den. Trur ikkje den har vore der så lenge, den virkar ganske fast. Har ikkje merka noko signifikant endring i utflod el lign. Har ein kjæraste no, og har hatt ein frå eg var 20 til 23 år, ellers ingen andre seksualpartnere. Ingen smerter. Har ikkje hatt menstruasjon på ca 6 mnd, men det kom samtidig med at eg skifta p-piller til cerazette, så tror nok det er grunnen til det. Mitt spørsmål er: Hva er risikoen for at dette er livmorhalskreft? Og hva annet kan det evt være, altså om det finnes noe annet ikke-patologisk som opptrer som en tumor på dette stedet? tror nesten eg kan utelukke de vanligste kjønnssykdommene... Tusen takk for alle svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203451-tumor-i-livmormunnen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Den vanligste tumor på livmorhalsen( mormunnen er åpningen i midten av denne ) er en godartet cyste (på latin ovum Naboti) hvor det har samlet seg sekret som produseres av de mange kjertler i livmorhalsen. Det kan være flere av slike cyster, de kjennes som en rund forhøyning. Polypper er også godartede forandringer, det er en vekst av den normale slimhinne så den henger litt ned. Det er mest vanlig hos de noe eldre. En liten muskelknute kan henger ut av mormounnen med en stilk. Kjønnsvorter er som små flikede utvekster, de kommer på grunn av virus. Livmorhalskreft vil vanligvis være som et sår, en grop, altså ikke som en tumor som stikker ut. Uansett bør du få funnet sjekket, og da du er over 25 år bør du regelmessig -hvert 3.år-få sjekket med celleprøve fra livmorhalsen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203451-tumor-i-livmormunnen/#findComment-1462415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.